A játék neve, címe: Támad a tigris
A játék pedagógiai célja: Egymásra figyelés, szemkontaktus felvétele, megtartása, döntéshozatal. Figyelem, emlékezet fejlesztés a nevek, óvodai jelek felidézése által.
A játék jellege: Bemelegítő, ráhangoló
A baleseti kockázat szintje: alacsony
Szükséges biztonsági intézkedések: A megfelelő méretű hely kiválasztása, teremben a berendezések elhelyezése úgy hogy ne ütközzenek bele a gyermekek. Kültéren a tereptárgyak megfelelő távolságra legyenek a játszóktól, a terepviszonyok megfelelő kiválasztása. A tigris viselkedésének, mozgásának, hangjának megbeszélése annak érdekében, hogy mindenki számára elfogadható legyegyen, ne legyen túlzottan félelemkeltő. Ha kieséses változatban játszuk a játékot, akkor a kieső gyermekek pontos, biztonságos helyének, magatartásának meghatározása, annak érdekében, hogy ne zavarják a még játékban levőket, valamint a korosztály jellegéből adódóan a hely kijelölése, ahol a játék végéig várakozniuk kell. Mivel ebben a korosztályban még előfordul, hogy nehéz a kudarctűrés, fontos megbeszélni, kiesés esetén ne csüggedjenek, mérgelődjenek, a következő játékba újra beállhatnak, vagy ha úgy érzik kikimaradhatnak a következő körből, amíg megnyugszanak.
Résztvevők száma: 8-14 fő,
Résztvevők életkora: 5 évtől idősebb
Játékidő: 10-15 perc
Helyszín: A játék bárhol játszható
Helyigény: Kör: Akkora hely ahol a résztvevők körbe tudnak állni/ülni
Az előkészítéshez szükséges idő: Nem szükséges előkészület
A résztvevők bevonásának lehetőségei: A helyszín, adott esetben a tornaterem, valamint a közös játék lehetősége már motiváló erővel bír.
A játék megnyitása, nyitánya: Sok állattal ismerkedtünk meg mostanában, olvastunk a jellemzőikről az új könyvünkből, ezért úgy gondoltam egy állatos játéknak biztosan örülnétek. Most egy tigrises játékot hoztam nektek, a játék neve Támad a tigris! A játék szereplői pedig a tigris és az áldozatai. Ebben a játékban az éhes tigris vadászatra indul és megpróbálja elkapni a kiszemelt áldozatát. De ha ő ügyes és gyors, akkor megmenekül a tigris karmai közül. Akit pedig elkap az ügyes, gyors tigris, áldozatból tigrissé változik és vadászhat az áldozatára.
A játék menete, játékszabályok:A játékosok egy nagyobb kört alkotnak, ők lesznek a tigris áldozatai. Egy gyermek a kör közepére áll, ő pedig a tigris. Őt kiszámolóval választjuk ki a játékosok közül. A tigris kiszemeli áldozatát, a szemébe néz és elindul felé (kezével támadó mozdulatot végez, halkan morog, végig az áldozata szemébe néz, lassan, óvatos léptekkel közelít) Az áldozat nem mozdulhat meg, nem léphet hátra, nem bújhat a mellette lévő társa mögé sem. Úgy tud megmenekülni, ha egy másik társának a szemébe néz és kimondja a nevét. Ilyenkor a tigris elfordul tőle, az új áldozathoz és kezdődik előröl a vadászat, a játék. Ha valakihez odaér a tigris mielőtt egy társának a nevét kimondaná, akkor őt elkapja a tigris. Ilyenkor helyet cserélnek, akit megfogott az lesz az új tigris. A játék folytatódik tovább. Ha a tigrisnek nem sikerül 5 próbálkozás után sem elkapni egyik áldozatát sem, akkor dönthet úgy, hogy tovább próbálkozik, vagy új tigrist válsztunk kiszámolóval.
A játék lezárása: A játékot addig játszuk, amíg a gyermekek élvezik. Amíg nem marad éhes tigris. Most már jóllaktak a tigrisek, a vadászatban a tigrisek és az áldozatok is kimerültek, elfáradtak, mert nagyon ügyesen figyeltek, menekültek, vadásztak, ezért most itt az ideje a pihenésnek, hogy a következő vadászatra ismét éberek, gyorsak tudjanak lenni. Holnap ismét játszhatunk ilyen játékot. Aki nem volt tigris, de szertné kipróbálni milyen vadászó tigrisnek lenni, akkor legközelebb kipróbálhatja.
Értékelés, jutalmazás, feldolgozás: Nagy dicséret azoknak az ügyes gyerekeknek, áldozatoknak, akiket nem sikerült elkapni egyik tigrisnek sem, ők nagyon figyeltek, gyorsak voltak. Dicséret minden tigrisnek, akinek sikerült elkapni a kiszemelt áldozatozt, nagyon gyors, ügyes vadászok voltak.
Lehetséges továbbfejlesztések, variációk: Óvodában nevek helyett lehet óvodai jelekkel játszani. Lehet kieséses változatban játszani, akit a tigris megfog az kiesett. A játék célja minél tovább bent maradni a játékban, illetve minél több áldozatot elkapni. Idősebb korosztály esetén úgy menekülhet meg az áldozat, hogy miközben közeledik a tigris egy társának a szemébe néz, (ezzel kérve őt, hogy mentse meg) akinek a szemébe néz ki kell mondani az ő nevét mielőtt a tigris elérne hozzá. Ha sikerül, az áldozat megmenekült. Aki a nevet kimondta ő lesz az újabb áldozat. A játék célja együttműködéssel, egymásra figyeléssel minél több áldozat megmentése.
A játékvezető speciális feladatai: Pszichés megsegítés kudarc- ha elkapja a tigris, ha ő a tigris és nem sikerül elkapni az áldozatot, kiesésnél- esetén.
A játékot lejegyezte: Tóth Franciska