JÁTÉKRA FEL!

Tóth Emília: Formatan-kvíz

  1. A játék neve, címe: Formatan-kvíz
  2. A játék pedagógiai célja: Az eddig tanult barokk és bécsi klasszikus stílus formatani fogalmainak játékos rendszerezése, összefoglalása.
  3. A játék jellege: Egyéb
  4. A baleseti kockázat szintje: Alacsony
  5. Szükséges biztonsági intézkedések: Nincs
  6. Résztvevők száma: 8-14
  7. Résztvevők életkora: 14+
  8. Játékidő: 15+
  9. Helyszín: Elsősorban beltérben játszható
  10. Helyigény: Kör: Akkora hely ahol a résztvevők körbe tudnak állni/ülni
  11. Kellékigény: Kártyák, kottapéldák, tábla, kréta, filc, pianínó
  12. Technikai igény: Székek, asztalok körben elrendezve
  13. Az előkészítés feladatai: A feladványokat tartalmazó kártyák megírása, a két stílusnak megfelelően eltérő színekkel, kottapéldák kimásolása, kivágása, további feladványok előkészítése a táblán, székek elhelyezése
  14. Az előkészítéshez szükséges idő: Több mint 5 perc
  15. A résztvevők bevonásának lehetőségei: A terem berendezése
  16. A játék megnyitása, nyitánya: Az összefoglaló óra játékként történő felvezetése
  17. A játék menete, játékszabályok: Az anyagrész és a csoport nagyságához igazítva mindenki húz néhány kártyát és kottapéldát. (Ez ebben az esetben 2-2 darab volt személyenként.) A feladat, a fogalom körülírása a játékos saját szavaival, melyhez segédletként használhatja a táblát, illetve a zongorát is. A többieknek ki kell találni, hogy miről van szó. Az első helyes válasz pontot ér, öt pont egy ötös érdemjegyet. A kottapélda esetén a játékos azt megszólaltatja a hangszeren, a többieknek abból kell értelmezni a formát. Fontos, hogy ez minden esetben csak kisebb zenei egység lehet, hogy azt hallás útján, kotta nélkül is képesek legyenek feldolgozni. Ez utóbbi csak jobban zongorázó csoportokban megvalósítható. (Ebben az esetben ez működött, mivel a csapatban 5 jól zongorázó diák is volt, ezeket a részleteket nekik osztottam ki.) A megfejtés szintén pontot ér.
  18. A játék lezárása: Akkor van vége, ha a kártyák és a példák elfogytak.
  19. Értékelés, jutalmazás, feldolgozás: Összesítjük ki, hány pontot gyűjtött, amit érdemjegyekre váltunk (5 pont-ötös, 4-négyes, 3-hármas, kettő-kettes). Ha valakinek összejött az ötös és azon felül vannak még pontjai, azért kis ötöst kap.
  20. Lehetséges továbbfejlesztések, variációk: : Minél nagyobb az anyagrész, annál izgalmasabb a játék, hiszen annál átfogóbb ismeretanyagra van szükség. Nehezítésként játszhatjuk időre, például a kifejtésre két perc, a válaszra egy perc áll rendelkezésre. Hangzó anyagokat is használhatunk, zeneműrészletek bevágására, projektort kivetítésre, így még izgalmasabb. Természetesen ehhez megfelelő technikai feltételek szükségesek.
  21. A játékvezető speciális feladatai: Ha időre játsszuk, az idő mérése, illetve a játék menetének folyamatos koordinálása, hogy minél pörgősebben menjen.
  22. Egyéb/megjegyzés: Különböző csoportokban kipróbálva így sokkal jobban élvezik az összefoglalást, mindenki valamilyen sikerélménnyel távozik az óráról, nincs stressz és megfelelési kényszer, mégis tanulunk.
  23. A foglalkozásról készült fotó/videó: 
  24. A Játékot lejegyezte: Tóth Emília