JÁTÉKRA FEL!

Törőcsik Rita: Évszakkereső

  1. A játék neve, címe: Évszakkereső
  2. A játék pedagógiai célja: A négy évszak témakörnek a rendszerezése, a gyermekek tanult ismereteinek játékos formában való gyakorlása volt a fő célom. De emellett a gyermekek megmozgatása és a szülőkkel való közös játékban az élményszerzés, és az örömteli hangulat kialakítása. Továbbá a közösségi érzés erősítése, szülők egymással való szorosabb ismerkedése.
  3. A játék jellege: Egyéb
  4. A baleseti kockázat szintje: Alacsony
  5. Szükséges biztonsági intézkedések: Csoportszoba átrendezése, az asztalok és a székek elpakolása, hogy legyen hely a játékhoz szükséges eszközök letételére illetve a játékosok mozgására. Játék előtt felhívtam a játékosok figyelmét arra, hogy játék közben figyeljenek egymásra, ne lökdösődjenek, és ne lépjenek rá a letett karikákra, mert elcsúszhatnak.
  6. Résztvevők száma: 8-14
  7. Résztvevők életkora: -5,14+
  8. Játékidő: 5-10 perc
  9. Helyszín: A játék bárhol játszható
  10. Helyigény: Kör: Akkora hely ahol a résztvevők körbe tudnak állni/ülni
  11. Kellékigény: 12 db karika, betekerve krepp papírral, a 4 évszak színeinek megfelelően. (sárga, barna, fehér, zöld) 4 évszakhoz tartozó képes kártyák, mindegyiken egy-egy jellemző tulajdonságával valamelyik évszaknak.
  12. Technikai igény: Oldalt félkörben elhelyezett székek a kiesett játékosok számára.
  13. Az előkészítés feladatai: Korábban el kellett készíteni a kártyákat és a karikákat. Ez több időt vett igénybe, így már az előtte lévő napokban elkészítettük (kártyákat a gyerekekkel közösen a karikákat pedig én) A játék előtt a közvetlen előkészület a székek, asztalok elpakolása és a karikák elővétele volt. Ez néhány percet vett csak igénybe.
  14. Az előkészítéshez szükséges idő: 0-5 perc
  15. A résztvevők bevonásának lehetőségei: Csoportszoba elpakolásában már segítettek, illetve mindenki elhelyezte a saját székét!
  16. A játék megnyitása, nyitánya: A játékot megelőzte már az előtte lévő napok egymásra épülése. A gyerekekkel az évszakok váltakozásáról beszélgettünk, illetve ezzel kapcsolatos tevékenységeket folytattunk. Közvetlen a játék előtt a szülők körben ültek székeken a gyerekek pedig mellém ültek a szőnyegen. A gyermekekkel átbeszéltük az évszakok jellemzőit, illetve hogy melyik kép/tárgy melyik évszakhoz kapcsolódhat. Letettem mind a négy évszak jelképeként 1-1 karikát és az évszakos képkártyákat szétválogatva igyekeztünk a karikákba csoportosítani a kártyákat. ( Néhány dolog a kártyák képei közül: szánkó, karácsonyfa, őszi táj, fürdőruha, homokvár, tulipán stb.)
  17. A játék menete, játékszabályok: Ezt követően már a szülőket is hívtam egy közös játékra. Ismertettem a játékot: 3 csoportban fogunk játszani, külön a kiscsoportos korú gyermekek és szüleik, aztán a középső csoportos korú gyermekek és szüleik, és végül a nagycsoportos korú gyermekek és szüleik. (Erre azért volt szükség mert nem túl nagy a csoportszoba és nem lett volna hely arra, hogy együtt játszanak, illetve nem is lett volna a korcsoport eloszlás miatt igazságos együtt játszatni egy 3 éves és egy 7 éves gyermeket,mivel a játékot kiesősre terveztem) Letettem a karikákat a földre és elmondtam, hogy az a játék lényege, hogy ők a karikákon kívül elhelyezkedve, haladjanak körben, különböző utasításokat végre hajtva, mint a mókus, mint a tyúk, stb.(pl. ugrálva, sarok emeléssel járva stb. mindig más és más módon)de egy tapsra abba a színű karikába kell lépni amelyik évszakot kiáltottam. Mivel kevesebb karika van mint játékos, így egy karikába többen is állhatnak, illetve elég, ha csak egyik lábával áll bele egy játékos. Fontos szabály hogy egymást akadályozni, vagy kilökni egy karikából nem lehet, aki így tesz azonnal kiesik. Továbbá kiesik mindenki, aki esetleg rossz színű karikába lép vagy aki legutoljára ér be a karikába. Minden korcsoportnál játszottunk 3 próba játékot, amikor nem esett ki senki. Ezt követően megálltunk, és elmondtam, hogy innentől már kiesősen játszuk tovább a játékot. Korcsoportonként különböző nehézségi fokokban játszottuk. Kicsiknél csak az évszakok névét mondtam, középsősöknél már volt, hogy csak egy nagyon jellemző dolgot (pl. szánkó) és abból kellett rájönni, hogy melyik évszakra gondoltam, illetve nagyoknál igyekeztem már nehezebb dolgokat is mondani ami kapcsolódott valamelyik évszakhoz (pl. kinyílnak a virágok)Keretmeseként csak annyit mondtam, hogy mindhárom korosztályból keressük az évszakok leggyorsabb és legügyesebb ismerőjét!
  18. A játék lezárása: Szép lassan minden korcsoport megfogyatkozott és a végén győztest tudtunk hirdetni, őket meg is tapsoltuk.
  19. Értékelés, jutalmazás, feldolgozás: Nem csak a játék nyerteseit dicsértem meg, hanem a sorban kieső játékosoknak is igyekeztem dicsérő szavakat mondani. (pl. a lányok közül te voltál a legügyesebb stb.) Illetve a játék végén megköszöntem a szülőknek is, hogy részt vettek benne és játszottak velünk.
  20. Lehetséges továbbfejlesztések, variációk: Lehetne akár még nehezebb fokozatban játszani, csak szerintem ahhoz már nagyobb korosztály kellene, hogy nem lennének a karikák befedve, hanem csak a képkártyát tennénk bele. (pl. tavasz- virágos kép, nyár-strandlabda kép, ősz-barna falevél kép, tél- hópehely kép) és ezek alapján kellene minél gyorsabban megtalálni a helyes karikát. Nagyobb téren pedig lehetne úgy játszani, hogy 1 karikába csak 1 játékos állhatna…..székfoglaló játék módon…
  21. A játékvezető speciális feladatai: Nem volt különösebb speciális feladat. Inkább csak az igényelt plusz figyelmet, hogy mindenki egyénien játsszon (ne a szülő gondolkodjon gyermeke helyett).
  22. Egyéb/megjegyzés: A játék jó hangulatban telt, sokat nevettünk közben. A szülők jó partnerek voltak, bármit kértem (.szökdelés stb.) csinálták. Mikor kiesett egy gyermek volt, hogy az anyukája, apukája ült le helyette (átvállalta a kiesést), ezt megengedtem, mert a játék minőségét nem rontotta, a szülő is gyermek is örült, illetve a játékos társakat se zavarta. Úgy gondolom, hogy amit kitűztem erre a játékra célomnak,az megvalósult. A szülőknek tartott nyílt nap méltó lezárása volt a jó hangulatú játék!
  23. A foglalkozásról készült fotó/videó: 
  24. A Játékot lejegyezte: Törőcsik Rita