JÁTÉKRA FEL!

Törő-Ladányi Anita: Fejre csapós

A játék neve, címe: Fejre csapós

A játék pedagógiai célja: Az óra cél- és feladatrendszere: Az új játék megismerése, biztonságos használata, élményszerzés Fejlesztési feladat: Beszédkészség fejlesztése. Rugalmas gondolkodás fejlesztése. Memória fejlesztése. Figyelem, koncentráció fejlesztése. Csapatépítés. Egymásra való odafigyelés, bizalom fejlesztése. Az óra didaktikai feladata: A játék elsajátítása, a tanultak alkalmazása, ellenőrzés, értékelés.

A játék jellege: Bemelegítő, ráhangoló

A baleseti kockázat szintje: alacsony

Szükséges biztonsági intézkedések: Akadálymentes terület biztosítása. A csapó tárgy mindenképpen puha papír legyen. A gyerekekkel előtte tisztázni kell hogy kicsit csapunk, csak fejre, nem szembe, nem orra, csak fejre!

Résztvevők száma: 8-14 fő,

Résztvevők életkora: 10 évtől idősebb

Játékidő: 10-15 perc

Helyszín: A játék bárhol játszható

Helyigény: Kör: Akkora hely ahol a résztvevők körbe tudnak állni/ülni

Eszközigény: Összetekert újságpapír, székek, kalap, papír, toll, királylány képe, fejbábok

Technikai igény: székek

Az előkészítés feladatai: A székek elhelyezése kör alakban. Puha újság előkészítése, a királylány képének kiragasztása a falra, fejbábok előkészítése

Az előkészítéshez szükséges idő: 0-5 perc

A résztvevők bevonásának lehetőségei: Segítenek a székek pakolásában

A játék megnyitása, nyitánya: A királylányt elrabolta a 11 fejű sárkány. A vitézt válasszuk ki . A fiúk írják fel a nevüket egy papírra, és dobja be a kalapba, akinek a nevét kihúzom, ő lesz a vitéz, akinek le kell győzni a 11 fejű sárkányt. Neki kell kiszabadítani a királylányt.

A játék menete, játékszabályok:A kalapból kiválasztott nevű gyerek kezébe egy papír kardot adok. (Két újságpapír összeragasztva merőlegesen) A többi gyerek körben ül. A középen álló gyerek (ő a vitéz)a kezében tartott papír karddal, vár egy nevet, hogy elhangozzon. (Pl. Reni) A kezdő nevet én adom meg! A kimondott név után a kör közepén álló gyerek odaszalad ahhoz a gyerekhez, akinek a nevét hallotta (Renihez), próbálja lecsapni, mielőtt az egy másik gyerek nevét mondaná. Ha korábban sikerül a fejére csapni, még mielőtt az ülő játékos mondana egy nevet, akkor hátratolja a széket, kiszáll a játékból. Ha hamarabb mondja a következő nevet, akkor a vitéz szalad a következő név tulajdonosához, mindaddig, amíg sikerül olyan fürgének lennie, hogy előbb tud a fejére csapni egyik ülő gyereknek, még mielőtt az nevet tudna mondani.

A játék lezárása: A játék mindaddig tart, amíg minden gyereket le nem csapott a vitéz. így legyőzte a sárkányt és kiszabadította királylányt.

Értékelés, jutalmazás, feldolgozás: Megdicsérem a gyors játékosokat (akik legtovább bennmaradtak a játékban) , a korábban kiesett játékosokat biztatom hogy jobban koncentráljanak legközelebb.

Lehetséges továbbfejlesztések, variációk: Ezt a játékot lehet játszani az eredeti módon: A középen álló gyerek a kezében tartott papír karddal, vár egy nevet, hogy elhangozzon. (Pl. Reni) A kimondott név után a kör közepén álló gyerek odaszalad ahhoz a gyerekhez, akinek a nevét hallotta (Renihez), mielőtt az egy másik gyerek nevét mondaná. Ha korábban sikerül a fejére csapni, még mielőtt az ülő játékos mondana egy nevet, akkor ő ülhet a helyére, de ha elhangzik egy újabb név, akkor szaladnia kell a következő név tulajdonosához, mindaddig, amíg sikerül olyan fürgének lennie, hogy előbb tud a fejére csapni egyik ülő gyereknek, még mielőtt az nevet tudna mondani. Ha valaki a középen álló játékos nevét mondja, vagy azt a nevet, aki őt mondta, akkor köteles a középen álló játékos helyére állni, aki pedig az ő helyét foglalhatja el.

Vagy lehet játszani, hogy a gyerekek számokat mondanak, számokat választanak maguknak, vagy országneveket, vagy városneveket, gyümölcsneveket, állatneveket, színeket, vagy a lányok fiúk neveket, a fiúk lány neveket, vagy egymás neveit megcserélik. (Ezek már a memóriát is fejlesztik) Lehet játszani úgy, hogy felvesznek a fejükre állatjelmezeket, kalapokat (fejbábokat), és azon a néven szólítják egymást. (ez is inkább kisebb gyerekeknek, mert nem kell gondolkodni, mert látják hogy hova kell szaladni)

A játékvezető speciális feladatai: Mindenképpen hogy balesetmentes legyen! Többször felhívni a figyelmet arra, hogy ez nem verekedős játék, vigyázni kell egymás testi épségére!

Egyéb/megjegyzés: Nagyon tetszett a gyerekeknek a sárkányos variáció. Teljesen beleélték magukat.

A játékot lejegyezte: Törő-Ladányi Anita