JÁTÉKRA FEL!

Torma Klára: Fészekfoglaló vagy Kakukk

  1. A játék neve, címe: Fészekfoglaló vagy Kakukk
  2. A játék pedagógiai célja: – Figyelem, reakció, térérzékelés fejlesztése. – Jó hangulatú játékkal a közösségi érzés erősítése.
  3. A játék jellege: Energetizáló
  4. A baleseti kockázat szintje: Alacsony
  5. Szükséges biztonsági intézkedések: Felhívom a játékosok figyelmét, hogy helyváltoztatáskor vigyázzanak egymásra, a babzsákokról óvatosan lépjenek le.
  6. Résztvevők száma: 15-20
  7. Résztvevők életkora: 5+
  8. Játékidő: 5-10 perc
  9. Helyszín: A játék bárhol játszható
  10. Helyigény: Kör: Akkora hely ahol a résztvevők körbe tudnak állni/ülni
  11. Kellékigény: babzsákok a játékosok számának megfelelően 3-4 színben
  12. Technikai igény: Nincs szükség semmilyen technikai eszközre.
  13. Az előkészítés feladatai: Akkora szabad tér kialakítása, ahol a játékosok kényelmesen körbe tudnak állni (szőnyeg feltekerése, asztalok elrakása, babzsákok előkészítése).
  14. Az előkészítéshez szükséges idő: 0-5 perc
  15. A résztvevők bevonásának lehetőségei: A gyerekek segíthetnek a tér kialakításában, a babzsákok elhelyezésében (a babzsákokat színenként váltva rakjuk le, először csak két színt pl: sárga, piros, sárga, piros).
  16. A játék megnyitása, nyitánya: A játék előtt minden gyerek (kismadarak) válasszon egy babzsákot (fészek) és álljon mögé. Tavasz van, a költöző madarak visszaérkeztek és elfoglalták fészküket. Csak a kakukk nem épít fészket, ő mindig üres fészekbe költözik be. Ha meghalljuk a kakukk hangját gyorsan új fészket keresünk magunknak, pont olyan színűt, amilyen a sajátunk. Akinek nem jut fészek, ő lesz a kakukk. Az a legügyesebb kismadár, aki mindig talál fészket
  17. A játék menete, játékszabályok: Körben állunk a játékosokkal a választott színű babzsák mögött. Páros számú résztvevő esetén a játékvezető is játszik, első körben neki nem jut „fészek”. Szabályok: – Mindenki jegyezze meg, milyen színű fészke van, a játék során ráállunk a babzsákra. – Akinek nem jut fészek, ő a „Kakukk”. A kakukk szeretné elfoglalni valamelyik kismadár fészkét, ezért bemond egy színt (pl: piros). A megnevezett színű fészekben lakó kismadarak gyorsan helyet cserélnek egymással, mialatt a kakukk igyekszik üres fészket találni. – A kakukk a kör közepére áll, hangosan kétszer kakukkol és mond egy színt, pl: kakukk-kakukk-sárga. – Akinek nem jut fészek, ő lesz a következő kakukk.
  18. A játék lezárása: A játéknak akkor van vége, ha a gyerekek elfáradnak, lankad a figyelmük vagy úgy látjuk, eleget mozogtak.
  19. Értékelés, jutalmazás, feldolgozás: A játék végén körben leülünk a babzsákokra, megdicsérem a gyerekeket, különösen azokat, akik mindig találtak fészket maguknak. Megkérdezem, ki hogyan érezte magát, mi volt a legérdekesebb a játékban.
  20. Lehetséges továbbfejlesztések, variációk: Néhány kör után érdemes újabb színű babzsákot lerakni, mi 4 színnel is játszottuk, így érdekesebb volt, jobban kellett figyelni. Továbbfejlesztésként a kakukk egyszerre több színt (pl: piros-kék) vagy „szivárvány”-t is kiálthat, akkor mindenkinek helyet kell cserélni. Ezt találták a legviccesebbnek a gyerekek.
  21. A játékvezető speciális feladatai: A játékvezető páros számú játékos esetén teljes értékű játékosként vesz részt. Játék közben figyeli a gyerekek reakcióját, segít a gyerekeknek pl: beállni a kör közepére, figyeli, hogy csak a választott színű babzsákon álló gyerekek mozogjanak. Bátortalanabb résztvevőnek segítséget nyújt a megszólalásban. Folyamatosan figyel a gyerekek biztonságára.
  22. Egyéb/megjegyzés: Babzsák helyett öntapadós színes papírból kivágott köröket is használhatunk vagy színes krepp papírral bevont tornakarikákat.
  23. A foglalkozásról készült fotó/videó: 
  24. A Játékot lejegyezte: Torma Klára