JÁTÉKRA FEL!

Tomasovszki Katalin

„Mivel szolfézst, zeneszerzést és zeneirodalmat tanítok, ezért a játékot a tárgyhoz igazítottam, és ma minden csoportommal ki is próbáltam. Célom a már tanult zenetörténeti korszakok és a hozzájuk kapcsolódó zeneszerzők ismeretének elmélyítése. A játékosok húznak 1-1 lapot. Mindegyik lapon egy zeneszerző neve áll. Egyetlen olyan lap van, amelyre bécsi klasszikus szerző nevét írtam. (Mozartot választottam, mert róla már mindenki biztonsággal tudja, hogy bécsi klasszikus.) Aki ezt a lapot húzza, az lesz a kiválasztott játékos. Feladata úgy kacsintani rá valakire, hogy csak az illető vegye azt észre. Akire rákacsintott, az hangosan kimondja: kiestem, és néhány mondattal körülírja azt a zeneszerzőt, akinek a neve a lapján áll. A többiek feladata kitalálni a zeneszerző nevét. Az elsőként jelentkező mondhatja meg. Ha helyes a válasz, dupla élete van, ha helytelen, ő is kiesett. Helytelen válasz esetén a következő jelentkező jut szóhoz. Ezután folytatódik a szempárbaj. Ha valakinek van tippje arról, hogy ki a kacsintó, jelzi a gyanúját, de még nem árulhatja el, kire gyanakszik. Ha már ketten gyanakodnak, egyszerre kell rámutatniuk a kacsintóra (kis létszámú csoportjaim vannak, ezért változtattam az arányokon). Ha mindketten ugyanarra mutatnak, kiesik a gyanúsított, akkor is, ha nem ő kacsintó. A kieső játékos szintén körülírja az általa húzott lapon szereplő zeneszerzőt, s ismét az elsőként jelentkező, még játékban lévő tanulónak van joga megmondani, kiről van szó. Ha a valódi kacsintót sikerült leleplezni, akkor a többiek győztek. A leleplezett feladata jellemezni azt a bécsi klasszikus zeneszerzőt, aki a lapján szerepelt, hiszen a többiek csak annyit tudnak, hogy bécsi klasszikus. Aki leghamarabb kitalálja a szerző nevét a még játékban lévők közül, az ismertetheti az ő lapján szereplő zeneszerzőt, és kiszáll a játékból. Ezt addig folytatjuk, amíg egy tanuló maradt játékban. Az ő ismertetője után bárki kitalálhatja a jellemzett zeneszerzőt. Tapasztalat: nagyon élvezték!!! Mindenki szóhoz jutott, és motivációt nyert ahhoz, hogy neki is szélesebb tájékozottsága legyen. Köszönöm!!!”

Tomasovszki Katalin
Célcsoport: 10-14 év,>15