A játék neve, címe: Add vissza a gyémánt félkrajcáromat!
A játék pedagógiai célja: A játék közben a beszédfegyelem, nonverbális kommunikáció, figyelem fejlesztése.
A játék jellege: Egyéb
A baleseti kockázat szintje: alacsony
Szükséges biztonsági intézkedések: Ha a szabadban játszunk a játékterületet át kell vizsgálni kizárva a sérülés lehetőségét ( a füves terület száraz legyen, semmilyen szúró, vágó tárgy ne legyen a fűben),
Résztvevők száma: 8 főnél kevesebb, 8-14 fő, 15-20 fő,
Résztvevők életkora: 5 évtől idősebb
Játékidő: 5-10 perc
Helyszín: A játék bárhol játszható
Helyigény: Kör: Akkora hely ahol a résztvevők körbe tudnak állni/ülni
Technikai igény: A játék nem igényel semmilyen kelléket, speciális körülményt, de a kényelem fokozása érdekében párnára, szőnyegre, szőnyeg darabokra is ülhetnek a játékosok.
Az előkészítés feladatai: A résztvevők számától függően olyan játékterület kialakítása, ahol körben le tudnak ülni.
Az előkészítéshez szükséges idő: 0-5 perc
A résztvevők bevonásának lehetőségei: A játék előtt elolvasom a mesét, amiről a játék is kapta a nevét. Ez a gyerekek egyik kedvenc meséje.
A játék megnyitása, nyitánya: A mese meghallgatása után a ráhangolódás érdekében két játékot is játszhatunk, amiket már jól ismernek a gyerekek. Az egyik a Szóposta. Vagy a mellettem jobbra vagy balra ülő gyermeknek , a játék szempontjából mindegy a kezdés iránya, a fülébe súgok egy szót – ez a mesével kapcsolatos pl. kakas, pénz stb. – amit ő is a fülébe súg a közvetlenül mellette ülő társának és továbbítja a titkos szót. Ezt mindaddig játsszuk amíg vissza nem ér a feladóhoz vagyis hozzám a küldemény. A másik játék a Szemező, amikor csendben figyelniük kell a tekintetem. Akire ránézek, akivel találkozik a tekintetem, az kacsintson rám. Addig játszunk, amíg mindenkire sor kerül, senki ne maradjon ki.
A játék menete, játékszabályok:16. Elmondom a keret történetbe ágyazott új játék szabályait. Mindannyian ismeritek a Kiskakas gyémánt félkrajcárja című mesét. Egyik főszereplője a törökcsászár, aki a kakastól elvette és a kincseskamrába rejtette a krajcárt. Keressük meg együtt a törökcsászárt és szerezzük tőle vissza a kincset. Kiválasztom először ki legyen a játékban a császár. Mindenkinek a fülébe súgok valamit, de kérem ezt ne árulja el senkinek. Aki a krajcár szót hallja, az lesz a császár. Ha elindítom a játékot nézzetek egymás szemébe, keressétek a többi játékos tekintetét. Akinek a császár szót súgtam kacsintania kell valakire úgy, hogy azt a többi játékos ne vegye észre. Csak neki szabad kacsintani. Ha azt veszed észre, hogy rád kacsintott valaki csendben ülj egy picit hátrébb, te kiestél a játékból. Ha valaki úgy gondolja, tudja ki a kacsintó az nyújtsa fel a kezét, de még tartsa titokban kire is gondol. Ha már hárman is nyújtjátok a kezeteket nem keresgélünk tovább, egyszerre rá kell mutatnotok arra, aki szerintetek a törökcsászár, hangosan azt kell mondani: Add vissza a gyémánt félkrajcáromat.
A játék lezárása: Addig játszunk, amíg érdekesnek, izgalmasnak tartják a gyerekek a játékot.
Értékelés, jutalmazás, feldolgozás: Megköszönöm a résztvevőknek a játékot, megdicsérek mindenkit, amiért a játék szabályait betartotta. Arra kérem őket, hogy üljünk közelebb egymáshoz, küldjünk vándor simogatást, mosolyt egymásnak. végül pattogatott kukoricát csemegézünk.
Lehetséges továbbfejlesztések, variációk: A résztvevőkhöz alkalmazkodva egyszerűbben is játszható a játék (pl. kiscsoportosok, középsősök). Akire rákacsint a törökcsászár hangosan azt mondja krajcár és hátrább ül. Mindaddig játszunk, míg mindenkire rá nem kacsintott a császár.
A játékvezető speciális feladatai: Érdemes többször próbajátékot játszani. Amíg azt látom, hogy nem érti mindenki a szabályokat, addig próbajátékot játszunk (két három ismétlés elegendő volt). Tudatosítani kell, hogy ebben a játékban nincs vesztes vagy nyertes. Senki ne érezze versenynek ezt a játékot, ne legyen kudarc élményük.
A játékot lejegyezte: Tölcsér Sándorné