A játék neve, címe: Élőbábús társasjáték
A játék pedagógiai célja: Elsősorban a gyerekek szórakozása. Maga a játék egy kicsit komplexebb, mivel pontgyűjtős és igényel a csapatok részéről némi taktikázást, főleg, amikor a párbaj mezőnél másik csapatot kell kihívni.
A játék jellege: Együttműködési
A baleseti kockázat szintje: alacsony
Szükséges biztonsági intézkedések: Felhívom a résztvevők figyelmét, hogy a dobókocka dobásánál és a mezőkön való lépésekkor vigyázzanak társaik épségére.
Résztvevők száma: 15-20 fő,
Résztvevők életkora: 7 évtől idősebb
Játékidő: 15+ perc
Helyszín: A játék bárhol játszható
Helyigény: Nagyobb tér: Tipikusan pl. fogójátékok helyigénye
Eszközigény: óriás dobókocka (30x30x30cm pelenkás dobozból készítettem), 5 db táblatartó (amire kerülnek a különleges mezők jelei) 20 db hulla-hopp karika, tábla (pontozáshoz), 3 pingpong labda, 1 szett pelota, 1 csomag csigatészta, bambusz pálcika, 30 db kérdéskártya, 20 db szókártya, 2 db ugráló kötél, 2 db lufi, 8 db bója, egy segítő
Technikai igény: A fenti kellékek mellett a játékhoz nincs szükség semmilyen speciális technikai kellékre, de kényelmesebben játszhatok, ha minden csapatnak van egy padja, amire leülhet, amíg a sorára vár.
Az előkészítés feladatai: Berendezem a helyszínt egy 20 „mezős” társasjátékmezőnek, szükségem volt még egy segítőre, aki írta a pontokat.
Az előkészítéshez szükséges idő: 0-5 perc
A résztvevők bevonásának lehetőségei: Esetleg csapatlogó készítése.
A játék megnyitása, nyitánya: Mielőtt elkezdődne a játék a 4-5 fős csapatokra osztom a résztvevőket, akik ezt követően nevet választanak maguknak; majd ismertetem a játékszabályokat (kb. 5 perc).
A játék menete, játékszabályok:– Ez a játék valójában egy társasjáték, csak óriás dobókockával (30x30x30cm) és 20 darab hulla-hopp mezővel. 5 mező különleges, oda állítottam a táblákat, 4 különböző jelzéssel. (A párbaj jelzés kétszer szerepel.) – A 4-5 fős csapatból egy mindig a „játéktáblán” áll, helyét csak akkor hagyja el, ha a csapattársai közül valaki dob, a dobott értéknek megfelelően lép a „bábú”. Mivel 2 kört kell minimum megtenni, így csapatonként 2 ember is „bábú” lesz. – Minden csapat választott nevet az előkészületeknél, így most következik, hogy a „bábuk” felvegyék a fejdíszt, melyen a csapat képe/logója áll. A többiek elfoglalják a saját padjukat és várnak, hogy dobhassanak. – A Start mezőbe akkor léphet a „bábú”, ha a társa 6-ost dob, így nincs gond azzal, hogy ki kezdjen, mert majd a szerencse eldönti. – Egy mezőn akár több „bábú” is állhat; nincs kiütés. – Aki dobni következik, az a „játéktábla” közepébe áll. – A játék során pontokat gyűjtenek a csapatok; az győz, akinek a legtöbb pontot sikerült megszerezni. – Pontgyűjtési lehetőségek: • Cél mező átlépéséért: +10 pont • Parkoló mező: leguggol a „bábú”, egy dobásból kimarad a csapat. • ABC mező: szókártyák közül húz egy szót az egyik játékos és a csapattársa hátára írja betűnként, akinek ki kellett ezt találnia. (Ez egy erdei táborban lejátszott játék volt, így 3-7 betűből álló erdei állatok neveit írtam a papírokra.) Betűnként haladva írnak, egy betűt 3-szor lehetett megismételni az írónak. Annyi pont járt érte, ahány betűs a szó. • Dobókocka mező: amennyit dob, az az érték a ponttáblán felírásra kerül, továbbá le is lépi a „bábú”. (+1-5pont) • Párbaj mező: Az a csapat, aki erre a mezőre érkezik, egy párbajkeréken feladatot pörget magának, utána pedig kiválasztja azt a csapatot, amelyikkel párbajozni kíván. A kihívott csapat maga dönt, hogy kit küld a feladat elvégzésére. győzelem: +5 pont, vereség: -2 pont, döntetlen: +2-2 mindkét félnek – A párbaj mezőn 6-féle lehetősége közül lehetett pörgetni: urgálókötél: 2 percig kellett ugrálókötelezni 1-1 játékosnak a két csapatból, amelyik többet ugrik, az győz. pelota: 2 percig 2-2 játékosnak a két csapatból, több passzt kellett csinálnia megszakítás nélkül. csiga: csigatésztát kellett 1-1 játékosnak bambuszpálcával felvenni és minél többet egy bögrébe gyűjteni. Időkorlát: 2 perc pingpong: 3 db labdát kellett 2-2 játékosnak bögrébe bedobni úgy, hogy a labdának egyet az asztalon is pattannia kellett. Kérdőjel: szólások és közmondások befejezése vagy éppen megmagyarázása volt a feladat. 3-3 cetlit húzott a 2 csapat. lufi: lufit szorítva a lába között kellett a játékosnak 4 bója között szalonozva megtenni minél gyorsabban a távot.
A játék lezárása: Akkor ért végét a játék, ha az utolsó csapat is megtette a 2 körét a játéktáblán.
Értékelés, jutalmazás, feldolgozás: Minden csapat a rangsornak megfelelő nagyságú édességet kapott.
Lehetséges továbbfejlesztések, variációk: Többféle kompetenciájú társaságoknál ajánlom mivel sokféle képesség és feladat van ebben a játékban, ha más nem egy dobásra vagy bábúnak is be lehet szervezni még a passzívabb embereket is. Nem is hinné az ember, milyen nagy hatása vagy egy óriás dobókockának. (Nálam végül odacsöppent az egyik táboroztató 5 éves kislánya is és még ő is élvezte, hogy lehetett egy körben bábú, illetve a következő körnél a dobókocka dobálása nagy öröm volt számára.) A korosztálynak megfelelő kérdéseket ajánlom variálni.
A játékvezető speciális feladatai: Az elején bár minden szabályt ismertettem, azért folyamatosan vezetnem kellett a játékosokokat. A pontíráshoz kaptam segítséget.
Egyéb/megjegyzés: Imádták a gyerekek a játékot. Ez a játék egy vöröskeresztes táborban valósult meg sokféle (korban erősen különböző) gyermekekkel, erdei környezetben tehát a csapatok nevét és a szókártyákat is ehhez igazítottam. Maga a játék a tábor 3. órájában már meg is valósult, miután előtte már 3 névtanulós játékot lejátszottunk. A gyerekek a játék lejátszása után jobban nyitottak egymás felé és nagyon felvillanyozódtak, szerettek volna még egyet játszani ebéd után, pedig a tervezett 30 perc helyett végül 40 percig játszottunk. Mivel csapatjáték volt, így előfordult, hogy egy-egy csapattag közben elment inni vagy a mosdóba, de ez a játék dinamikáját nem zavarta, sőt előfordult, hogy közben még állt be játszani egy-egy újonc, mivel annyira megtetszett neki a dolog. Hasonlót korábban már vezettem felsős osztályokban egy DÖK–nap alkalmával még 2017-ben, akkor tanteremben valósult meg így a párbaj feladatok kevésbé mozgásigényűek voltak. Zenei kérdésekkel, zenefelismeréssel, énekléssel és hasonlóval teltek, akkor egyfajta év végi összefoglalás funkciót töltött be ez a játék, a csapatépítésen túl.
A játékot lejegyezte: Tőkésné Szabó Zoé