A játék neve, címe: Zsákmány – vadászat – játék
A játék pedagógiai célja: Feszültség, fáradtság oldása a délelőtti tanítási órák után. Egymásra figyelés, tolerancia fejlesztése, jobb-bal gyakorlása
A játék jellege: Energetizáló
A baleseti kockázat szintje: közepes
Szükséges biztonsági intézkedések: Felhívni a figyelmet futás közben az ütközések elkerülésére. Ne essenek rá a boszorkány kunyhót jelképező bójákra. Lehetőség szerint olyan bója használata, ami nem hegyes.
Résztvevők száma: 15-20 fő,
Résztvevők életkora: 10 évtől idősebb
Játékidő: 10-15 perc
Helyszín: A játék bárhol játszható
Helyigény: Nagyobb tér: Tipikusan pl. fogójátékok helyigénye
Eszközigény: bóják az „oroszlánok barlangjai” kijelöléséhez (résztvevők száma/2)
Technikai igény: A játékhoz nincs szükség semmiféle technikai kellékre. A hangulati előkészítéshez zárt térben, ha megoldható, hangosítás szükséges.
Az előkészítés feladatai: Ha a játéktéren van olyan eszköz, ami akadályozza a játékot, akkor azoknak az eszközöknek elrakása, bóják előkészítése, kirakása körben. Ha zárt térben játszunk, a gyerekek érkezésekor, ha megoldható, szólhat az Oroszlánkirály című. rajzfilm zenéje. A játékhoz már nincs szükség zenére.
Az előkészítéshez szükséges idő: Több mint 5 perc
A játék megnyitása, nyitánya: Mindenki keressen társat magának (saját választás alapján)! Álljatok a körben kirakott bóják mellé úgy, hogy a pár egyik tagja a körön belül, a másik a körön kívül legyen. A párok forduljanak egymással szembe!
A játék menete, játékszabályok:Emlékezzetek vissza az Oroszlánkirály történetére! Képzeljétek magatokat egy erdőbe! Valamennyien oroszlánok vagytok. A játék akkor játszódik, amikor még együtt van az oroszláncsalád. A szülők legfontosabb feladata az élelemszerzés, a fiataloknak pedig a játék. A külső körben az oroszlánszülők vannak (oroszlánmama, oroszlánpapa – oroszlánkölykök a belsőben. Három mondattal fogom irányítani a játékot: – Vadászni mentem! – az oroszlánszülők (vagyis a külső kör tagjai) jobbra fordulva elkezdenek szaladni körben. – Játszani mentem! – az oroszlángyerekek szintén jobbra fordulva elkezdenek szaladni, így a két kör majd ellentétesen mozog. – Zsákmányt hoztam! – minden játékos megkeresi a párját és kiindulási helyét minél rövidebb idő alatt. A játék elején csak az egyik kör játékosai szaladnak, vagyis az Vadászni mentem/Játszani mentem! felkiáltás után a Zsákmányt hoztam! következik. Az utasításokat úgy kell adni, hogy mindkét kör egyformán legyen foglalkoztatva. Ha néhány kört lejátszottunk, ki-próbálhatjuk úgy is, hogy egymás után mindkét kört mozgatjuk, s csak ezután hangzik el a hazahívó Zsákmányt hoztam! felkiáltás. Egy idő után a játék azzal is színesíthető, ha a párok szerepet cserélnek.
A játék lezárása: Ha a gyerekek kezdenek fáradni, leállítom a játékot.
Értékelés, jutalmazás, feldolgozás: Mindenkit megdicsérek, akik figyeltek arra, hogy az ütközéseket elkerüljék. Külön dicsé-ret illeti azokat a gyerekeket, akik a leggyorsabban találták meg a párjukat és helyüket. Megkérdezem, hogyan érezték magukat játék közben, élményeiket meghallgatom.
Lehetséges továbbfejlesztések, variációk: • A párok egymással versenyeznek. Amelyik pár utoljára találja meg az oroszlán-barlangot, az kiesik a játékból. Ilyenkor mindig egy-egy bóját kiveszek a körből. • Kipróbálhatjuk úgy is, hogy a két kör nem jobbra kezd szaladni, hanem balra, így nem szédülnek el az egyirányú mozgásban.
A játékvezető speciális feladatai: A szabályokat fokozatosan kell ismertetni. Egy-egy felkiáltás után ki is kell próbálni, hogy mi a feladat. Ha már jól tudják, mit kell csinálni, a tempón lehet gyorsítani, természetesen úgy, hogy a fizikai sérüléseket elkerüljük.
Egyéb/megjegyzés: A gyerekek nagyon élvezték a játékot, kérték, hogy máskor is játsszunk majd ilyet.
A játékot lejegyezte: Tokáné Vajdics Zsuzsa