JÁTÉKRA FEL!

Timárné Harmati Magdolna: Repül a labda

  • A játék neve, címe: Repül a labda./plüss, flakon, stb.. attól függően, hogy milyen eszközt használunk a játékhoz/
  • A játék pedagógiai célja: A meglévő ismeretanyag felszínre hozása, begyakorlása. Emlékezet, gondolkodás fejlesztése.
  • A játék jellege: Egyéb
  • A baleseti kockázat szintje: Alacsony
  • Szükséges biztonsági intézkedések: Megfelelő tér és játékeszköz biztosítása.
  • Résztvevők száma: 8-14
  • Résztvevők életkora: 5+,7+,10+,14+
  • Játékidő: 5-10 perc
  • Helyszín: A játék bárhol játszható
  • Helyigény: Nagyobb kör: Akkora hely, ahol a résztvevők hátra tudnak lépni
  • Kellékigény: Labdára, illetve a labdát helyettesítő egyéb eszközre van csak szükség.
  • Technikai igény: A játékhoz nincs szükség speciális technikai dolgokra.
  • Az előkészítés feladatai: A helyszín elrendezése: udvaron megfelelő hely kiválasztása ahol mi sem zavarunk senkit és bennünket sem zavar más társaság. Tanteremben a padok és a székek oldalra pakolása, köralakításhoz megfelelő tér biztosítása.
  • Az előkészítéshez szükséges idő: 0-5 perc
  • A résztvevők bevonásának lehetőségei: A terep megfelelő elrendezésénél számítok a segítségükre.
  • A játék megnyitása, nyitánya: A megfelelő pozíciók elfoglalása után, a játékszabály ismertetése. – Variáció: felső tagozatban nem éreztem szükségét egy kerettörténetnek, de az alsóban ezt is el tudom képzelni.
  • A játék menete, játékszabályok: Ez a játék a világ legegyszerűbb játéka és mi mégis megfeledkezünk róla, vagy sajnáljuk a tanórából a ráfordított időt. Pedig hosszú távon is megéri és bármilyen tantárgynál használható az ismeretanyag bevésésére. Az újszerűségét számomra az jelenti, hogy történelem órán alkalmaztam osztályomnál, akik hetedikesek. Bár az eső óra elejét ezzel a játékkal kezdtük, de még így is többen voltak azok akik lelkesen játszottak, mint azok akik nem. – Tizennégyen játszottuk és alakítottunk az udvaron egy nagy kört. Én is a körben állva ismertettem a játékszabályt: Az óramutató járásával ellenkező irányba elindul a labda, vagyis át kell adni a melletted álló gyereknek, közben pedig hangosan, hogy mindenki hallja, ki kell mondani egy történelmi személy nevét. Fontos a gyorsaság és természetesen már egyszer elhangzott név nem szerepelhet. Aki nem tud gyorsan reagálni, vagy nevet ismétel, egy lépéssel hátra lép és kiesik a játékból. A játékot addig játsszuk, amíg csak három ember marad. – A szabályok ismertetése után én átadtam a labdát és mint irányító ügyeltem az elhangzottak betartatására.
  • A játék lezárása: Mivel a cél az ismeretek elmélyítése, kieséses alapon játszottuk a játékot. Az utolsó háromként megmaradt diák viszont nem csak nagy tapsot kapott társaitól, hanem a szaktárgyi jutalmazás egyik fajtáját is, vagyis megszerezték első kisötösüket.
  • Értékelés, jutalmazás, feldolgozás: Dicséret, taps, kis ötös. Kíváncsi voltam a gyerekek véleményére is, hogy a jövőben milyen változtatásokkal, hogyan játsszuk a játékot és egyáltalán hogyan érezték magukat a foglalkozás közben.
  • Lehetséges továbbfejlesztések, variációk: -A labdát vagy más eszközt nem sorba adjuk, hanem tetszőlegesen dobhatják is. – Hogy aktív résztvevője maradhasson a játéknak az a diák is aki esetleg nem tudja a választ, nem kiesik a játékból, hanem fut egy kört és visszaállhat a helyére. Ebben az esetben a játék a játékvezető által meghatározott ideid folyik, jutalmat pedig azok a diákok kapnak, akik egyszer sem"futottak". – A feltételeket tantárgyanként és a bevésendő ismeretek függvényében változtathatjuk. Pld.: Történelem tantárgy esetében:- évszámok, -fogalmak,- események is szóba jöhetnek, vagy pusztán mint egy ötletroham az előző órán tanultakból mi jut eszébe a diáknak egy – egy szóval kifejezve.
  • A játékvezető speciális feladatai: Nincs speciális feladata, a játék vezetésen túl.
  • Egyéb/megjegyzés: A tanév során mindegyik általam tanított tantárgyból és csoporttal ki fogom próbálni és igyekszem minél sokoldalúbban alkalmazni. A késésért elnézést kérek, de tanévkezdés előtt diákjaimat nem tudtam elérni.
  • A foglalkozásról készült fotó/videó: 
  • A Játékot lejegyezte: Timárné Harmati Magdolna