JÁTÉKRA FEL!

Tímár Éva: Mesés mesterségek

  1. A játék neve, címe: Mesés mesterségek
  2. A játék pedagógiai célja: új ismeretek bevésése – a gyerekek a régi mesterségekkel megismerkedjenek, emlékezetfejlesztés – korábban megszerzett ismeretek felidézése szükséges, figyelemfejlesztés, szem- kéz koordináció, reakcióképesség, téri tájékozódás, közösségformálás
  3. A játék jellege: Egyéb
  4. A baleseti kockázat szintje: Közepes
  5. Szükséges biztonsági intézkedések: A tornaszobában található eszközök (zsámoly, pad) elrendezése a fal mellé, a játékosok figyelmét fel kell hívni játék előtt arra, hogy a helyváltoztatáskor ( a mesterség elhangzása után ) vigyázzanak egymásra és persze magukra is, ugyanis a játék hevében futás közben egymásnak szaladhatnak, a laminált padlón pedig elcsúszhatnak, meg kell beszélni, hogy fejre nem lehet célozni,
  6. Résztvevők száma: 8-14
  7. Résztvevők életkora: 5+
  8. Játékidő: 10-15 perc
  9. Helyszín: A játék bárhol játszható
  10. Helyigény: Nagyobb tér: Tipikusan pl. fogójátékok helyigénye
  11. Kellékigény: labda
  12. Technikai igény:
  13. Az előkészítés feladatai: Amennyiben a játékot tornaszobában tartjuk, a termet át kell rendezni- padokat és zsámolyokat fal mellé helyezni, hogy biztonságos legyen a játékterep, ha udvaron szeretnénk játszani, akkor a 2pályát” ki kell jelölni.
  14. Az előkészítéshez szükséges idő: 0-5 perc
  15. A résztvevők bevonásának lehetőségei: A játék előtt egy közös foglalkozáson a gyerekekkel régi mesterségeket gyűjtöttünk össze. ( ezek lehetnek képek, tárgyak – ki készítette őket?, illetve olvasmányokból ismert mesterségek) Megbeszéltük, hogy mivel foglalkoztak ezek az emberek. Most ezeket a mesterségeket kell felidézniük és választaniuk maguknak egyet.
  16. A játék megnyitása, nyitánya: A játékvezető a következőt mondja „Mindenkinek hoztam egy varázsköpenyt. Ezt most kiosztom nektek. Ha a vállatokra terítitek, beléptek Meseországba, ahol kitanulhattok egy mesterséget azok közül, amikkel a múltkor megismerkedtetek. Amikor odalépek hozzád és leveszem a varázsköpenyt a válladról, meg kell mondanod, hogy milyen mesterséget tanultál ki Meseországban. Figyelj! Ugyanazt a mesterséget nem mondhatod, amit már előtted más választott.” Ha minden gyermek választott egy mesterséget, a játékvezető minden mesterembert megnevez. ( itt még van lehetősége a játékvezetőnek visszakérdeznie, ha valakit nem tudott rögtön megjegyezni.) Ezután a játékvezető ismerteti a játékszabályt.
  17. A játék menete, játékszabályok: A játék előtt mindenki választ magának egy mesterséget. Ezután a játékosok kört alkotnak. A kör közepére letesszük a labdát. A játékvezető a következőt mondja: „Jöjjön ide az a híres-nevezetes mészáros” (pl.) Ekkor az a gyermek, aki a mészáros mesterséget választotta, gyorsan a labdához szalad és felkapja, hogy valakit kidobjon. Ezalatt a többi gyerek elszalad. A dobó játékos a labdával 5 lépést tehet, ezután valakit meg kell próbálnia kidobni. Ha sikerült neki, megkérdezi a kidobott gyerektől: „Tudod-e mi az én mesterségem?” A kidobott gyerek megpróbál felelni „Mészáros. „Ha tudja a választ, a kidobó tovább kérdez: „Mit csinál a mészáros?” Ha erre is tudja a választ, nem kap „büntetést”, ami a mi esetünkben valamilyen zálog adása, mivel a játék feladata az volt, hogy megismerkedjenek a régi mesterségekkel, így nem cél a gyerekek kiesése a játékból. Ha a kidobott játékos nem tud valamelyik kérdésre válaszolni, zálogot ad. Ezután a játék újra indulhat.
  18. A játék lezárása: Mivel ebben a játékban a cél az, hogy a gyerekeknek rögzüljenek a régi mesterségek, ezért a játék akkor ér véget, amikor a játékvő úgy ítéli meg, hogy a játék keezetzd ellaposodni. „Meseországban remekül dolgoztatok, mindannyian hasznos mesterséget tanultatok ki. Azonban előbb itt járt Meseország Manója, és visszahozta azokat a dolgokat, amiket ott felejtettetek!” (Ezek a zálogtárgyak). A zálogtárgyakat pedig különféle játékos feladatokkal ki lehet váltani.
  19. Értékelés, jutalmazás, feldolgozás: A játékosok dicsérete a szabályok betartása miatt.
  20. Lehetséges továbbfejlesztések, variációk:
  21. A játékvezető speciális feladatai: Kisebb gyerekeknél fontosnak tartom, hogy mindenki sorra kerüljön egyszer, mert a kisebbek reklamálnak, hogy ők még nem kerültek sorra. Nagyobb gyerekeknél ez általában már nem szokott problémát jelenteni, ott még az is alkalmazható, hogy valakit többször is megnevez a játékvezető.
  22. Egyéb/megjegyzés:
  23. A foglalkozásról készült fotó/videó: 
  24. A Játékot lejegyezte: Tímár Éva