JÁTÉKRA FEL!

Tekesné Göncz Ágnes: Éhezők viadala

  1. A játék neve, címe: Éhezők viadala
  2. A játék pedagógiai célja: csapatépítés, csapatkohézió erősítése, energetizálás, szórakoztatás, koncentrálás erősítése.
  3. A játék jellege: Együttműködési
  4. A baleseti kockázat szintje: Alacsony
  5. Szükséges biztonsági intézkedések:
  6. Résztvevők száma: 21-30
  7. Résztvevők életkora: 10+
  8. Játékidő: 5-10 perc
  9. Helyszín: A játék bárhol játszható
  10. Helyigény: Nagyobb tér: Tipikusan pl. fogójátékok helyigénye
  11. Kellékigény: 2 db fakanál, szükség esetén kréta vagy madzag térfél kijelölésére
  12. Technikai igény: –
  13. Az előkészítés feladatai: A pálya közepének vonallal való kijelölése, amennyiben nem tornatermi körülmények között játsszuk, fakanalak elhelyezése a pálya végén/szélén
  14. Az előkészítéshez szükséges idő: 0-5 perc
  15. A résztvevők bevonásának lehetőségei: Nehezebben mozgó, felmentett gyerekek segíthetnek a pálya felrajzolásában, kialakításban, illetve a játék közben jelzőként* segíthetnek a játék bonyolításában.
  16. A játék megnyitása, nyitánya: A játékosok 2 csapatot kell képezzenek ugyanolyan létszámmal, majd egymásnak háttal törökülésben helyezkedjenek el a terem közepén megjelölt/meghúzott vonal mentén. Mindkét csapat tagjai kapnak egy nevet, melyet a játék kezdete előtt ismertetünk velük. Esetünkben – utalva a játék nevére – zöldség és gyümölcs neveket osztunk szét közöttük (pl. dinnye, alma, répa, paprika, stb.). FONTOS!, hogy mindkét csapat tagjai között ugyanazon neveket osztjuk szét, így minden névnek lesz egy tulajdonosa mindkét csapatban. A nevek kiadását lehetőleg ugyanolyan sorrendbe adjuk ki mindkét csapatban, miután már elhelyezkedtek a földön ülve, oly módon, hogy a névkiosztást az egymásnak hátat fordító csapatok ellentétes végénél kezdjük – ily módon az azonos névvel rendelkezők azonos eséllyel vetélkedhetnek majd egymással (lsd. játékleírás)
  17. A játék menete, játékszabályok: A játék több megmozdulásból áll. A játék során a játékvezető a kijelölt pálya széléről irányítja a játékot, oly módon, hogy a játék elején már kiadott nevek közül véletlenszerűen kiált egyet. Ugyanazt a nevet többször is kiálthatja, DE cél, hogy minden játékos hallja legalább egyszer a nevét. A játék célja, hogy azon csapattag, aki a játékvezető által kiáltott nevét meghallja, amilyen gyorsan csak tud, felpattanjon és a csapatnak háttal elhelyezkedő térfél végén/szélén elhelyezett fakanalat hamarabb felemelje, mint a másik csapat ugyanazon nevű tagja. A játékvezetővel szemben két segítőnek, jelző*nek kell állnia – az egyikük az egyik, másikuk a másik fakanálra figyelve, hogy abban a pillanatban felnyújtsák a kezüket, amikor a játékos a fakanalat felemelte, ezzel jelezve a játékvezetőnek, melyik csapat a gyorsabb. Minderre azért van szükség, mert a játékvezető egyszerre nem tudja mindkét szélét figyelni a pályának, de a vele szemben- és egymás mellett is álló jezlők karlendítéséből egyértelműen meg tudja állapítani , melyik csapat volt a gyorsabb. A gyorsabb csapat kapja a pontot. A játék legkevesebb annyi megmozdulásból álljon, ahány tag van egy csapatban, hogy mindenki játszhasson.
  18. A játék lezárása: A játék leghamarabb akkor ér véget, ha már minden csapattag játszott, legkésőbb, ha a megjelölt időkorlátot (max.10 perc) elérte.
  19. Értékelés, jutalmazás, feldolgozás: Többféle lehet: Iskolában a nyertes csapat nyerhet vele jogot a hamarabbi ebédelésre, de rendezvényből kimaradt (vagy nem kimaradt) finomságokat is, esetleg lehetőséget egy fagyizásra, vagy hogy adott csapat készíthessen az iskola konyhájában valami finomságot…
  20. Lehetséges továbbfejlesztések, variációk: A játékot témakörök szerint lehet variálni: – történelmi évszámokat is kaphatnak, melyek felismerését úgy is nehezíthetjük, hogy az évszám helyett, pl. 1526 a mohácsi csatát kiáltjuk – ez esetben az elnevezés lehet pl.IDŐFUTÁR – biológiából rendszertani kategóriákat is kaphatnak – ez esetben a kiáltott szó valamelyik rendszertani kategóriához tartozó faj lehet, amit fel kell tudni ismerni – ez esetben az elnevezés lehet pl. DARWIN – matematikából kicsikkel az egyszerű számtani műveleteket gyakoroltatva és a gyerekekhez egyjegyű számokat rendelve apró feledatokat kiálthatunk pl. 0*7, 5-2, stb.
  21. A játékvezető speciális feladatai: A játék fokozatos ismertetése. A játékosok kiadott neveinek visszakérdezése, gyakoroltatása.
  22. Egyéb/megjegyzés: A résztvevőknek tetszett a játék. Humort is lehet belevinni, pl. valami teljesen nem oda illőt kiáltani pl. zöldség, gyümölcs név helyett villamos…
  23. A foglalkozásról készült fotó/videó: 
  24. A Játékot lejegyezte: Tekesné Göncz Ágnes