JÁTÉKRA FEL!

Taskó Szilvia: Pohárelkapó

  1. A játék neve, címe: Pohárelkapó
  2. A játék pedagógiai célja: koncentráció és figyelem fejlesztése, a csapat tagjai iránti felelősség fokozása
  3. A játék jellege: Együttműködési
  4. A baleseti kockázat szintje: Alacsony
  5. Szükséges biztonsági intézkedések: Nem kell túlságosan erősen szorítani egymás kezét! Ne okozzunk egymásnak fizikai fájdalmat!
  6. Résztvevők száma: 15-20,21-30
  7. Résztvevők életkora: 5+,7+,10+
  8. Játékidő: 10-15 perc
  9. Helyszín: Elsősorban beltérben játszható
  10. Helyigény: Kör: Akkora hely ahol a résztvevők körbe tudnak állni/ülni
  11. Kellékigény: : nagyobb pénzérme, műanyag pohár, szembe állítható székek vagy padok, két szék a bírónak és a pohárnak.
  12. Technikai igény: A szemben elhelyezett székek vagy padok, a két végén a sornak 1-1 szék a pohárnak és a bírónak.
  13. Az előkészítés feladatai: Székek elhelyezése. Csapattagok kiválasztása a székeken való elhelyezkedés, a bíró és a pohár elhelyezése.
  14. Az előkészítéshez szükséges idő: 0-5 perc
  15. A résztvevők bevonásának lehetőségei: A székek, padok elrendezésében való segédkezés.
  16. A játék megnyitása, nyitánya: A két csapat foglaljon egymással szembe helyet! Próbára tesszük a gyorsaságotokat és a figyelmeteket! Melyik csapat tagjai gyorsabbak és ügyesebbek?
  17. A játék menete, játékszabályok: : Az egymás mellett ülők a hátuk mögött megfogják a szomszédjuk kezét. A két sor 1-1 végén székeket helyeztünk el az egyiken a pohár lesz. A másikon a bíró ül, aki egy pénzérmét dob a földre. Mindkét csapat első embere (csak ő) figyeli az érmét. Ha fej van, felül semmit nem tesznek. Ha írás, akkor megszorítják a szomszédjuk kezét ő a következő csapattagét és így tovább. Az utolsó csapattag feladata, hogy miután elért hozzá a szorítás, a poharat elkapja, mielőtt azt a másik csapat utolsó embere megszerezné. Akinek sikerül, az első helyre ( a bíró felöli sorvége ) ül. Ha valamelyik csapat hibázik vagy kockáztat, és fej esetén kapja el a poharat. Ekkor a játékvezető felől ülő játékos átül a sor végére a pohár mellé. Valamelyik csapat akkor győz, ha az első játékos visszakerül az eredeti helyére.
  18. A játék lezárása: A játéknak akkor van vége, ha a csapat első játékosa visszakerül az eredeti helyére ( a bíró mellé).
  19. Értékelés, jutalmazás, feldolgozás: A vesztes csapat visszavágót kérhet. Minden egyes győzelem egy pontot ér, ezt a csapat tagok számolják.
  20. Lehetséges továbbfejlesztések, variációk: 1. A lányok csapata : mókusok. A fiúké: az oroszlán névre hallgat!A csapat tagok egymás mellett ülnek. A sor végén elhelyezett pohár alatt van a finom csemege, a cél az, hogy a csapatok utolsó tagja elkapja a poharat így az alatta lévő csemege az övék. Pl. a mókusoknak dió, az oroszlánoknak hús a jutalmuk. 2. Nem pénzérmét használunk, hanem kártyát, melynek egyik oldala piros, a másik kék. Ha piros nem teszünk semmit, ha kék, akkor indul a kézszorítás..
  21. A játékvezető speciális feladatai: Állandóan figyelnie kell a játék menetét
  22. Egyéb/megjegyzés: A játék lejátszása során az volt a tapasztalatom, hogy mégis jobb a pénzérme, mert az kevésbé látszik messzire, mint a kártya. Hajlamosak voltak csalni a játékosok, nem csak az első két csapattag nézte időnként a kártyát. Annak ellenére, hogy nem túlságosan bonyolult a játék, több tanulónak csak nehezen vált világossá a játékszabály, (tanítványaim 2-sok, sok gyermek az etnikumhoz tartozik,sőt alacsony intellektusúak is vannak köztük). De ennek ellenére nagyon élvezték és alig akarták abbahagyni, másnap is az volt a kérésük, hogy játsszuk újra. Ez a játék eredeti változata a Játsszunk együtt! 111 közösségi játék című könyvben található, azt módosítottam.
  23. A foglalkozásról készült fotó/videó: 
  24. A Játékot lejegyezte: Taskó Szilvia