A játék neve, címe: Szalmagyűjtő (A továbbképzés során megismert Plüsselkapó játék alapján)
A játék pedagógiai célja: Színészlelés fejlesztése. A gyors reagálóképesség alakítása. Versenyszellem felébresztése.
A játék jellege: Bemelegítő, ráhangoló
A baleseti kockázat szintje: alacsony
Szükséges biztonsági intézkedések: Felhívom a gyerekek figyelmét, hogy a szalmabálához való lehajlás során figyeljenek egymásra, össze ne koppanjon a fejük!
Résztvevők száma: 8 főnél kevesebb,
Résztvevők életkora: 5 évtől fiatalabb
Játékidő: 5-10 perc
Helyszín: A játék bárhol játszható
Helyigény: Nagyobb tér: Tipikusan pl. fogójátékok helyigénye
Eszközigény: Laminált, nyakba akasztható bárányok alapszínekkel (piros, kék, sárga) illetve fehérrel megjelölve, mindegyikből 2-2 db, kalap a játékvezetőnek, 10 db szalmabála, kötél a térfél elválasztásához, szigetelőszalag a kiindulópont megjelöléséhez.
Technikai igény: A játékhoz nincs szükség semmilyen speciális technikai kellékre.
Az előkészítés feladatai: Otthoni előkészület: Laminált, színnel ellátott nyakba akasztható bárányok elkészítése, „szalmabála” elkészítése (WC-papír guriga, fonal)
A játék előtti közvetlen előkészület: Átrendezzük a csoportszobát, hogy kényelmesen elférjünk. Az asztalokat, székeket oldalra pakoljuk, a szőnyeget feltekerjük. A kötelet a játéktér közepére helyezzük. Szigetelőszalaggal megjelöljük mindkét csapat kiindulópontját, a kötéllel párhuzamosan, tőle egyenlő távolságra.
Az előkészítéshez szükséges idő: Több mint 5 perc
A résztvevők bevonásának lehetőségei: A gyerekek segítenek az asztalok, székek elrakásában.
A játék megnyitása, nyitánya: A játék kezdetén felveszem a kalapomat és mint jó gazda összeterelem a báránykáimat, azaz játékosan két csapatra osztom a gyerekeket. Mindkét csapat a nyakába akasztom a színnel megjelölt báránykáját.
A játék menete, játékszabályok:A gyerekek miután felsorakoztak a térfelükön. A játéktér közepére elhelyezett kötélre helyezek egy szalmabálát, majd mondok egy színt. Mindkét csapatból annak a báránykának kell érte futni, akinek a nyakában lóg a kimondott szín. Aki előbb odaér megszerzi a szalmabálát, majd a csapat kosarába kell helyeznie. Ezután egy másik szín hangzik el, és ők versenyeznek az élelemért.
A játék lezárása: A játékot addig játsszuk, amíg mind a 10 szalmabála csapatra talál. A végén összeszámoljuk, melyik csapatnak mennyit sikerült gyűjtenie.
Értékelés, jutalmazás, feldolgozás: Megtapsoljuk a csapatokat. Megdicsérem a játékukat.
Lehetséges továbbfejlesztések, variációk: Nehezíthetjük a játékot úgy is, hogy kevert színeket mondunk, pl. zöld. Ebben az esetben az egy csapatban lévő kék és a sárga színű báránykának egymás kezét fogva lehet a szalmabáláért szaladni. Variációk: zöld (kék-sárga), lila (piros-kék), rózsaszín (piros-fehér), világoskék (fehér-kék) stb.
A játékvezető speciális feladatai: Minél jobban megy a játék, annál gyorsabban mondom a színeket, ezáltal fokozva a játék izgalmát.
Egyéb/megjegyzés: A fenti játékot egy foglalkozás keretében vezettem le, melynek bevezető, ráhangoló játéka volt. Az alábbiakban küldöm a foglalkozás tervezetét:
FOGLALKOZÁS TERVEZET Célcsoport: Egy óvodai csoportba járó 3-4 éves életkorú gyerekek. 8 fő. Pedagógia célom: Ügyesség, gyors reagálóképesség alakítása Helyszín: csoportszoba A rendelkezés re álló időtartam: 2021. 10. 21. 10:00 – 2021. 10. 21. 10:20 Megelőző tevékenységek: szabad játék a csoportszobában A foglalkozást követő tevékenységek: szabad játék az udvaron
Játékok, amelyeket levezetek: 1. A játék neve: Szalmagyűjtő A játék pedagógiai célja: Színészlelés fejlesztése. A gyors reagálóképesség alakítása. Versenyszellem felébresztése.
A játék rövid leírása: A játék kezdetén felveszem a kalapomat és mint jó gazda összeterelem a báránykáimat, azaz két csapatra osztom a gyerekeket. Mindkét csapat a nyakába akasztom a színnel megjelölt báránykáját. A gyerekek miután felsorakoztak a térfelükön, a játéktér közepére elhelyezett kötélre helyezek egy szalmabálát, majd mondok egy színt. Mindkét csapatból annak a báránykának kell érte futni, akinek a nyakában lóg a kimondott szín. Aki előbb odaér megszerzi a szalmabálát, majd a csapat kosarába kell helyeznie. Ezután egy másik szín hangzik el, és ők versenyeznek az élelemért. A játékot addig játsszuk, amíg a rendelkezésre álló szalmabála el nem fogy. Majd összeszámoljuk, melyik csapat mennyit gyűjtött.
2. A játék neve: Fekete bárány A játék pedagógiai célja: Figyelemfejlesztés. Ügyesség, gyors reagálóképesség alakítása. A játék rövid leírása: A gyerekek, azaz a bárányok körben törökülésben ülnek. A gazda (első körben én leszek), átnézi a bárányokat, fekete bárányt keresve. A gyerekek fejét megérintve körbe jár és mondja fehér, fehér, fehér…. Míg végül talál egy fekete bárányt, akivel versenyezni szeretne. Ha a gazda kimondja, hogy fekete, akkor akinek a fejét megérintve kimondta versenyt kell futnia. A versenyfutás szabálya, hogy a gazda továbbra is menetirányba haladva fut, míg a fekete bárány az ellenkező irányba. Ha a gazda ér vissza elsőként a körben lévő üres helyre a fekete bárányból lesz gazda. Ha a fekete bárány ér vissza az üres helyre, a gazdának kell újabb fekete bárányt választani. A játékot addig játsszuk, míg mindenkire sor nem kerül valamilyen szerepben.
3. A játék neve: Házfoglaló A játék pedagógiai célja: Ügyesség, gyors reagálóképesség alakítása. Versenyszellem felébresztése. A játék rövid leírása: A gyerekek párokba állnak, összerakják magastartásba a kezüket, mintha házat alkotnának. Egy páros lesz, akik nem alkotnak házat, közülük az egyikőjük bárány lesz, a másikuk pedig farkas (őt fejdísszel is megjelölöm). A farkas lesz a fogó játékos, a báránynak pedig menekülnie kell. Menekülés során bármelyik házba beállhat, úgy, hogy akinek hátat fordít, őt lecseréli és ő lesz a menekülő bárányka. Ha a farkasnak sikerül megfognia szerepet cserélnek.
A játékok kapcsolódnak egymáshoz. Minden játék ugyanazt a pedagógiai célt szolgálja, vagyis fejlődjön a gyerekek ügyessége, gyors reagálóképessége. A játékok kerettörténete átvezethető egyikből a másikba, illetve a kellékek is végig kísérik a játékokat.
A játék kellékei: Ami rendelkezésre áll a helyszínen: ugrálókötél, kosár Rendelkezésre áll, de még nincs a helyszínen: kalap, szigetelőszalag Még el kell készítenem/be kell szereznem: nyakba akasztható, színnel ellátott bárányka, szénabála, farkas fejdísz
A játékot lejegyezte: Tarné Varga Andrea