A játék neve, címe: Közös történetünk
A játék pedagógiai célja: Kreativitás, csoporton belüli együttműködés, nyelvtani ismeretek fejlesztése; érzelmek megjelenítése; felesleges feszültségek levezetése, aktuális osztályon belüli konfliktusok kezelése.
A játék jellege: Együttműködési
A baleseti kockázat szintje: alacsony
Szükséges biztonsági intézkedések: A megfelelő munkakörülmények megteremtése: csoportmunkához padok elrendezése, az eljátszáshoz tér kialakítása.
Résztvevők száma: 15-20 fő,
Résztvevők életkora: 10 évtől idősebb
Játékidő: 15+ perc
Helyszín: A játék bárhol játszható
Helyigény: Nagyobb tér: Tipikusan pl. fogójátékok helyigénye
Eszközigény: Papírcetlik, toll.
Technikai igény: Írófelület, játéktér.
Az előkészítés feladatai: Papírcetlik vágása, tollak előkészítése, táblára a szófajok felírása, játéktér kialakítása.
Az előkészítéshez szükséges idő: 0-5 perc
A résztvevők bevonásának lehetőségei: Csoportok kialakítása valamilyen szempont szerint, ez már motíválhat.
A játék megnyitása, nyitánya: Etika órán szerettem volna lejátszani ezt a játékot, ahol sok érzelem és gondolat kerül felszínre. Mindig egy adott, osztályon belül felmerülő problémára viszem a játékokat. Ezúttal a következő problémákra kerestem játékot: csapatban való munka nehézsége, az érzelmek kezelhetősége, ráadásul még egy kis nyelvtan gyakorlás is belefért. A kerettörténet egy aktuális történés volt az osztályban, amit ezzel a játékkal szerettem volna orvosolni. Felvezettem a pillanatnyi nehézséget: nehezen dolgoznak csapatban, fiúk-lányok ellentéte.
A játék menete, játékszabályok:Kis létszámú csoportokba osztottam őket. Csoportba osztást követően a kiscsoport tagjai körben ültek. Minden csoporttagnak kiosztottam 1 kispapirt. A feladatuk, hogy minden egyes fő egy főnevet, egy igét és egy melléknevet írjon le külön-külön a kis cetlikre. Ezek után megkértem a kiscsoportokból szabad választása szerint egy tagot, hogy szedje össze a cetliket. Ezek után a csoporttagokból kiválasztott személyek az óra járásával megegyező irányban átadják egymás szavait a másik csoportnak. Ezt követően elmondtam, hogy 10 perc áll rendelkezésükre a kiscsoportoknak, hogy alkossanak egy kerek egész történetet, amelyhez minden olyan szót fel kell használniuk, amik megfeleltek a feltételeknek. A végén előadják egymásnak a saját történetüket.
A játék lezárása: A történetek eljátszása után a következő kérdéseket beszéljük át: Ki hogy érezte magát a feladat során? Tudtak-e közösen gondolkodni? Mi volt könnyebb, kitalálni a történetet, vagy eljátszani? Megkérdezem, hogy az adott problémában hogyan segíthetett ez a játék.
Értékelés, jutalmazás, feldolgozás: Az előadás utáni taps. Megjelenítik az arcukkal hogyan érezték magukat.
Lehetséges továbbfejlesztések, variációk: Környezet órába szépen beilleszhető az adott tanult témakörben.
A játékvezető speciális feladatai: Csapatban való egyenletes munkamegosztásra odafigyelni, a megfelelő nyugodt hangulat megteremtése, esély az érzelmek megélésére. Nyelvtanilag odafigyelni a szavak helyességére. Hangulatkeltésnél, értékelés során hangsúlyozni, hogy az előadás során nincs jó és rossz.
Egyéb/megjegyzés: A nehézség először abban mutatkozott, hogy valamelyik gyerkek nem jó választ írt a főnév, melléknév, ige kategóriákba. Így a csoport, ami kapta ezeket a szavakat, a rossz szóval már nem tudott dolgozni. Így kevesebb szóból kellett gazdálkodniuk. Továbbá mivel most nem választottam csapatkapitányokat, így mindenki egyenlő tagja volt a csapatnak, egyenlő szereplési lehetőséggel. Valakinél ez előnynek, valakinél hátránynak bizonyult.
A játékot lejegyezte: Tamás Vera