JÁTÉKRA FEL!

Tamás Kornélia: Gumibogyó gyűjtés

  1. A játék neve, címe: Gumibogyó gyűjtés
  2. A játék pedagógiai célja: Térérzékelés-, logikai gondolkodás-, és ügyesség fejlesztése
  3. A játék jellege: Bemelegítő, ráhangoló
  4. A baleseti kockázat szintje: Közepes
  5. Szükséges biztonsági intézkedések: Mivel mindenki mozgásban van a játéktéren, figyelniük kell egymásra a játékosoknak.
  6. Résztvevők száma: 15-20,21-30
  7. Résztvevők életkora: 5+,7+
  8. Játékidő: 5-10 perc
  9. Helyszín: A játék bárhol játszható
  10. Helyigény: Nagyobb tér: Tipikusan pl. fogójátékok helyigénye
  11. Kellékigény: Tornakarika 8-15db, gumi vagy szivacs labda min.: 30db, megkülönböztető mez
  12. Technikai igény: Nincs
  13. Az előkészítés feladatai: Karikák és labdák véletlenszerű elhelyezése a játéktéren. 2 csapat kialakítása.
  14. Az előkészítéshez szükséges idő: 0-5 perc
  15. A résztvevők bevonásának lehetőségei: Karikák és labdák kihelyezése a játékvezető utasítása szerint. 2 csapat kialakítása csapatkapitányok választása alapján.
  16. A játék megnyitása, nyitánya: A játékosok leülnek úgy, hogy rálássanak a játéktérre. Kerettörténet, mely tartalmazza a játékszabályokat is.
  17. A játék menete, játékszabályok: Kerettörténettel: Ismeritek a Gumimacik című mesét? Emlékeztek arra, hogy a macik mitől voltak olyan pattogósak? És arra is emlékeztek kik elől menekültek mindig? Nagyon jól emlékeztek a mesére. Ezért most a Gumibogyó gyűjtés nevű játékot fogjuk játszani. Mint a mesében, itt is a Gumimacik és a Szörnyek (a két csapat) küzd meg egymással. A játék lényege, hogy a Gumimacik rengeteg gumibogyót gyűjtsenek a szörpjükhöz, amit a Szörnyek természetesen szeretnének megakadályozni. Nézzétek a pályát. A sok labda jelképezi a gumibogyókat, a karikák pedig a rejtekhelyeket, ahová a Szörnyek elől el kell rejteni azokat. A szörnyek a rejtekhelyről nem vehetik el a gumibogyókat. A Szörnyek úgy tudják megakadályozni a macikat, hogy megfogják őket akkor, amikor bogyó (azaz labda) van náluk. Ha ez megtörtént, a macik szabadulásuk érdekében a kezükben lévő bogyót (labdát) ledobják és elfutnak. Az első játékrész addig tart, amíg minden bogyót be nem gyűjtöttek a macik, de maximum 4 percig. A játéknak akkor van vége, ha mindkét csapat mindkét szerepkörben kipróbálta magát. Mindenki érti a játékot?
  18. A játék lezárása: Mindkét csapat mindkét szerepkörben 4-4 percig játszik. Sípszóra indul és zárul a játék.
  19. Értékelés, jutalmazás, feldolgozás: Dicséret és taps. Tanórán lehet az órai aktivitást érdemjeggyel is jutalmazni (büntetni nem). Megkérdezni a játékosokat, mi volt könnyű a játékban és mi volt nehéz.
  20. Lehetséges továbbfejlesztések, variációk: Akit megfognak a szörnyek fogságba esik. Akit elfognak, ki lehet szabadítani valamivel, pl.: gumibogyóért cserébe. Kevesebb rejtekhely a gumibogyóknak (kevesebb karika).
  21. A játékvezető speciális feladatai: Folyamatos figyelem mellett a szabályok betartatása, bíztatás, baleset megelőzés.
  22. Egyéb/megjegyzés: Felső tagozaton a játék más kerettörténettel, nehezített szabályokkal jól játszható. 14 fő alsó tagozatos vegyes életkorú és nemű csoporttal játszottam a játékot egy délutáni foglalkozás keretein belül. A fiúk először viccelődtek a kerettörténet miatt, de a játék folyamán még a meséből ismert -aranyköpéseket- is felelevenítették. Jó hangulatú játék volt. A játék elején kitűzött céljaim megvalósultak a játék során.
  23. A foglalkozásról készült fotó/videó: 
  24. A Játékot lejegyezte: Tamás Kornélia