JÁTÉKRA FEL!

Takács Szilárd: Etesd a vulkánt!

  1. A játék neve, címe: Etesd a vulkánt!
  2. A játék pedagógiai célja: A játék célja, hogy a közösségi szellemet erősítsük. A gyerekek megtanuljanak együtt dolgozni, játszani. A közös siker a cél, melyben együtt, egyformán osztoznak. Jelen helyzetben pedig a nevetés is nagyon fontos, hogy picit kiszakadjanak az őket körülvevő frusztált közegből, és oldódjanak, nevessenek. A csapategység fokozása, a gyerekek közötti összhang és együttműködés növelése. Közben labdahasználat, készségfejlesztés, a közösségi érzés erősítése.
  3. A játék jellege: Együttműködési
  4. A baleseti kockázat szintje: Alacsony
  5. Szükséges biztonsági intézkedések: Fontos leszögezni, hogy a labdát csak óvatosan dobjuk, nem hajítjuk. Nem vágjuk egymáshoz. A konfliktus helyzetet előre el kell kerülni.
  6. Résztvevők száma: 8-14
  7. Résztvevők életkora: 10+
  8. Játékidő: 10-15 perc
  9. Helyszín: A játék bárhol játszható
  10. Helyigény: Nagyobb tér: Tipikusan pl. fogójátékok helyigénye
  11. Kellékigény: Hulahopp karikák, zsámolyok, 8-10 db könnyű, kisebb labda, 2 db pad. Ha nincs elég zsámoly, a hulahopp karikák között frizbik vagy újabb hulahopp karika, vagy végső esetben egy-két pad.
  12. Technikai igény:
  13. Az előkészítés feladatai: Körülbelül 10 perc szükséges az eszközök elrendezése, 1-1 csapat között, a labdák összeszedésére néhány perc. A résztvevőket be lehet vonni, a fiúk a padokat vagy zsámolyokat, a lányok hulahopp karikákat és a labdákat tudják előkészíteni. Az eszközöket a megfelelő helyre kell letenni, ügyelve a biztonságos távolságra. A szabályok ismertetése újabb 5 perc.
  14. Az előkészítéshez szükséges idő: Több mint 5 perc
  15. A résztvevők bevonásának lehetőségei: A résztvevőket be lehet vonni, a fiúk a padokat vagy zsámolyokat, a lányok hulahopp karikákat és a labdákat tudják előkészíteni.
  16. A játék megnyitása, nyitánya: A kerettörténet ismertetése: A hawaii falut veszélyezteti a kitörni készülő vulkán. (A „floor is lava” játékból lett továbbfejlesztve.) A padlóra nem lehet lépni, mert az „túl forró”, már a láva is folyik. A vulkánt néhány egymásra pakolt zsámoly és az azokra helyezett kosár (vagy láda vagy felfordított zsámoly) jelképezi. A falu lakói összefognak, hogy megakadályozzák a tragédiát és megmentsék a falut. Ugyanis a vulkán/ tűz szellemét kell megetetni kókusszal (banán, dinnye, akármi más is lehet, amit a gyerekek kitalálnak). Ha elég kókuszdiót dobnak a vulkán szellemének, az megnyugszik és újabb 100 évre nyugovóra tér. A kókuszdiót a labdák képviselik, egyezményesen pl 8-10 db. Cél: megbeszélt számú labdát bedobni a kosárba (kókuszdiót bedobni a vulkánba).
  17. A játék menete, játékszabályok: A játékosokat két részre osztjuk, és a gyerekek cikkcakk alakban, 1-1 hulahopp karika közepén állnak. A cikkcakk vonal mentén, minden két játékos között 1-1 zsámolyt helyezünk el, vagy hosszában 1-2 padot. Mindkét „csapat” mögött van 1-1 pad. A zsámolyok, a padok, a hulahopp karikák a még épen maradt kis sziklákat jelképezik. Ezeken közlekedhetnek a játékosok. (Mellékelve az ábra, hogy néz ki a felállás.) Az első játékos mellett kis kosárban vannak a kókuszdiók. Vesz egy darab labdát (kókuszt), és átlósan átdobja a másodiknak, aki a harmadiknak. Ő a negyediknek… És így tovább az utolsó játékosig, akinek a „vulkánba” (kosárba vagy zsámolyba) kell bedobnia a labdát. Ha nem sikerült egy labdát elkapni vagy bedobni, az adott sor végén lévő játékos kilép a mögötte levő padra, legelőre megy, és a sor arrébb lép egyel. (Pl.: a 6. gyerkőc elrontotta: kilép, 2. és 4. egyel tovább lép, és beáll a 2. helyére.) Ugyanez a másik oldalon is. Ha sikerült egy labdát bedobni, csak akkor jöhet az új labda.
  18. A játék lezárása: A játék a 10 pont (labda/kókusz) eléréséig zajlik.
  19. Értékelés, jutalmazás, feldolgozás: Nincs kiemelve a nyertes. Az örömért, a nevetésért, az élményért dolgoznak. A csapatok összetételét másik körben lehet változtatni.
  20. Lehetséges továbbfejlesztések, variációk: a gyerekek cikkcakk alakban mozoghatnak előre. Ha a 8. (utolsó) játékos bedobta a labdát, kilép hátra, a többiek cikkcakk alakban előrébb mozdulnak. Megpróbálnak mind úgy mozogni, az adott játékos pedig legelőre menni, hogy csak a padokra/zsámolyokra vagy hulahopp karikába léphetnek. Ha megvolt a helycsere, jöhet az új labda.
  21. A játékvezető speciális feladatai: A játék koordinálása, a csapatok megalkotása, a szabályok betartása. Figyel a biztonságukra, és a játékosok egymás közötti kommunikációjára.
  22. Egyéb/megjegyzés: A játékot testnevelés óra keretében szervezném meg, amire jelenleg szabadtérben lenne csak lehetőségem, a tornaterem korlátozottan használható. A kellemes idő, a friss levegő ugyancsak segít, hogy a kamaszok mind szellemi, mind fizikai munkája fejlődjön.
  23. A foglalkozásról készült fotó/videó:
  24. A Játékot lejegyezte: Takács Szilárd