JÁTÉKRA FEL!

Takács-Mudris Anett: Rontást űző csúfoló

  1. A játék neve, címe: Rontást űző csúfoló
  2. A játék pedagógiai célja: Ritmusfejlesztés, négy negyedben való gondolkodás, gőz kieresztése
  3. A játék jellege: Egyéb
  4. A baleseti kockázat szintje: Alacsony
  5. Szükséges biztonsági intézkedések: Akadálymentes tér kialakítása
  6. Résztvevők száma: -8,8-14,15-20
  7. Résztvevők életkora: 10+
  8. Játékidő: 15+
  9. Helyszín: Elsősorban beltérben játszható
  10. Helyigény: Kör: Akkora hely ahol a résztvevők körbe tudnak állni/ülni
  11. Kellékigény:
  12. Technikai igény: Székek
  13. Az előkészítés feladatai: A székekkel kört kell kialakítani.
  14. Az előkészítéshez szükséges idő: 0-5 perc
  15. A résztvevők bevonásának lehetőségei: Teremberendezés közösen
  16. A játék megnyitása, nyitánya: A fiúknak s a lányoknak is sikeresen el kell sajátítaniuk egy-egy négysoros csúfoló szerű szöveget, melyre azután ritmust fogunk ráépíteni. Ezzel a csúfoló-verssel tudjuk hatástalanítani a fiúkra és lányokra ragadt rontást, amelytől eltűnik az erejük és szépségük. A csúfolás aktivizálja mindenkiben az ellenanyag termelést, azaz mindenki meg akarja mutatni, hogy van benne szépség és erő. Az ehhez vezető úton a célunk a pontos és gyors feladatmegoldás. A tőlem hallott szöveget kell ismétléssel átvenni, majd utánzással hozzátenni az adott ritmust.
  17. A játék menete, játékszabályok: Elhelyezkedés után (lehet felváltva ültetni, fiú, lány, vagy félkör fiú, félkör lány) elsőként a szöveget adjuk szájba. Először soronként ismételtetek, azután két soronként, majd elmondom mind a négy sort, s azután ismételnek. (Érdemes a lányokkal kezdeni, hamarabb ráhangolódnak a feladatra). Amikor a fiúk, lányok verse is elhangzott soronként, két soronként és egybe egyszer egyszer, még nem megy megakadás nélkül valószínűleg, így érdemes, hogy az ismétlés ne legyen unalmas, máris egy ritmust hozzátenni. Például ti-ti tá: ti-ti a combon, tá taps útján. Külön magyarázatot nem igényel, utánzással működik. Ha már begyakoroltuk, építhetjük a ritmust ekképp: Miközben a szöveg ritmusa végig nyolcadokból áll (az az ti-ti), először negyedekkel kísérjük (tákkal) így: taps, bal térdre csapás, jobb térdre csapás, bal kézzel (keresztbe) a jobbra ülő társunk bal térdét ütjük meg. Miután megy szövegre és egyszerre, kérhetjük, hogy egyesével adjuk tovább a ritmust. Azaz közösen mondjuk a szöveget (fiúk a fiúkét, rögtön utána lányok a lányokét), de mindig csak egy ember üti ki a ritmust, s az folytatja, akinek a térdére csapott, azaz a tőle jobbra ülő. Lehet ezután az alapritmus a kezünkben is a ti-ti. Ez esetben az első ti-ti-t tapsoljuk, a másodikat bal és jobb térdünkön ütjük ki, a 3. egy taps, bal térd, a 4. jobb térd, és keresztbe a társunk térde. Ezt is lehet közösen, valamint egyesével váltva egymást. A szöveg a következő lehet: (Lányoké) Ettem egy szem lencse-lepényt Megválogattam a legényt Egy legénynél jobb a három Húzd ki magad édes párom. (Fiúké) Ez a leány de fekete Vajon melyik az eleje Hosszú haját fújja a szél De a szíve mint az acél.
  18. A játék lezárása: Befejezni a nehezített szakasz előtt is lehet a játékot, ha látjuk, hogy fáradnak, vagy épp elég megbirkózniuk az adott feladattal. De mindig addig vigyük el a játékot, hogy azt érezhessék, hogy valóban sikerült a szövegre pontosan rátenni a ritmuskíséretet. Tehát a végét a vezető határozza meg. Lehet viccesen lekerekíteni: például: A fiúk gyorsak, a lányok pontosak, tehát együtt megvalósítottuk a gyors és pontos munka kritériumait. 🙂 A rontást leráztuk magunkról, ügyességünket felszínre hoztuk. Köszönöm a játékot.
  19. Értékelés, jutalmazás, feldolgozás: Én visszajelzést nem kértem, de a lezáró szakaszban mindenképpen dicsérettel végzem.
  20. Lehetséges továbbfejlesztések, variációk: Lehet más szövegre építeni ritmusokat, lehet az rímtelen, rap szerű, amelyben a lényeg, hogy testünk minél több részét bevonjuk, mozgassuk a szöveg alatt. Pl. fej, csípő, lábak.
  21. A játékvezető speciális feladatai: A vezetőnek végig benne kell lennie az eseményekben, végig szükséges a koordinálás, a ritmus-mutatás. Nincs olyan pontja tapasztalatom szerint, ahol elengedhetjük és megy magától.
  22. Egyéb/megjegyzés:
  23. A foglalkozásról készült fotó/videó: 
  24. A Játékot lejegyezte: Takács-Mudris Anett