JÁTÉKRA FEL!

Takács Annamária: Házépítés

  1. A játék neve, címe: Házépítés
  2. A játék pedagógiai célja: Együttműködési készség, figyelem és koncentráció fejlesztése, csapatépítés, gyorsaság, talpraesettség
  3. A játék jellege: Csoport vagy párképző
  4. A baleseti kockázat szintje: Közepes
  5. Szükséges biztonsági intézkedések: Figyeljenek a résztvevők a társaik és saját maguk testi épségére. Kerüljék a lökdösődést, a másik tanuló kiszorítását a házból. Ne csak a jóbarátok alkossanak házakat, hanem szaladjanak bátran olyan társaikhoz is oda, akikkel kevesebbet kommunikálnak. Ne legyen sértődés, vagy piszkálódás, mert épp mással alkotnak a játék alatt egy csapatot!
  6. Résztvevők száma: 15-20
  7. Résztvevők életkora: 10+
  8. Játékidő: 1-5 perc
  9. Helyszín: A játék bárhol játszható
  10. Helyigény: Nagyobb tér: Tipikusan pl. fogójátékok helyigénye
  11. Kellékigény:
  12. Technikai igény:
  13. Az előkészítés feladatai: Terem berendezésének elpakolása, nagy szabad teret hagyni a játékhoz
  14. Az előkészítéshez szükséges idő: 0-5 perc
  15. A résztvevők bevonásának lehetőségei: Beszélgetés a játék témájával kapcsolatban (házépítés, lakberendezés, jövőbeni tervek stb.) Ki milyen házat tervezne magának a legszívesebben. 1-2 tanuló ötletének meghallgatása, de ne legyenek hosszú beszámolók.
  16. A játék megnyitása, nyitánya: A mai játék során házépítésbe kezdünk. Egy pár másodpercig képzeljétek el, hogy milyen házat terveznétek magatoknak! Luxusvillát, kacsalábon forgó palotát stb. Mi az, amit semmiképpen sem hagynátok ki a házatokból? Nálam biztosan lesz medence és teniszpálya stb. Egy-két ötletet szívesen meghallgatnék tőletek is. A mai alkalommal ennél egyszerűbb házakat tervezünk, melynek ti magatok lesztek az ajtajai, ablakai, kapui.
  17. A játék menete, játékszabályok: Alakítsatok ki hármas csoportokat, (házikókat)! Az osztályban szétszórtan helyezkedjetek el! Ketten álljatok egymással szembe, emeljétek fel a kezeteket és támasszátok össze a karjaitokat, vagyis tartsatok kaput! Az ablaknak háttal állók lesznek az ablakok, az ajtónak háttal állók az ajtók. A harmadik játékosok lesznek a lakók, ők guggoljanak le a kapuk alá/ (két támaszkodó ember közé)! Amikor azt mondom, hogy AJTÓK, akkor csak az ajtók cseréljenek helyet. Mikor azt mondom, hogy ABLAKOK, akkor csak az ablakok fussanak el a helyükről egy másik házhoz,. A LAKÓ szónál pedig csak a lakók kereshetnek maguknak új otthont. Abban az esetben, ha azt kiabálom: HÁZÉPÍTÉS, akkor mindenkinek el kell szaladni a helyéről és egy új házat kell alakítani máshol. Egyvalakinek azonban nem lesz lakása. Az ő feladata, hogy minél gyorsabban házikót találjon magának. Figyeljetek arra, hogy ne csak a barátok alkossanak csoportokat, hanem oda szaladjatok, ahol van helyetek! Vigyázzatok a társaitok és saját magatok testi épségére! Játsszunk egy próbajátékot!
  18. A játék lezárása: Amikor úgy láttam, hogy fáradnak, vagy néhány kör után kezdett ellaposodni a játék, akkor a játék kibővített változatát is lejátszattam. A játék értékeléssel zárult. Remélem mindenkinek sikerült tetszés szerint képzeletben megterveznie a saját házikóját! A jövőbeni házikótok felépítésénél, megtervezésénél is nagy szükségetek lesz majd a talpraesettségetekre, együttműködésetekre, a csapatépítésre, kreativitásotokra és a koncentrációtokra.
  19. Értékelés, jutalmazás, feldolgozás: Elmondtam a tapasztalataimat, észrevételeimet is a játék végén. Kiemeltem, hogy megvalósult a kitűzött cél (együttműködési készség, csapatépítés, koncentráció, figyelem fejlesztése) és kik voltak kifejezetten ügyesek. Szóbeli dicséretet adtam a csapatnak. Megbeszéltük, hogy ügyesen dolgoztak és nemcsak a jóbarátok alkottak csoportokat, hanem másokkal is igyekeztek kapcsolatot építeni. Átbeszéltük a játék során tapasztalt észrevételeimet. Például volt olyan tanuló, akit visszahívott volna társa a házhoz, de ő mondta: Ugyanoda még egyszer nem mehetek vissza. Valójában egymásra is figyeltek és saját magukra.
  20. Lehetséges továbbfejlesztések, variációk: Az általam átszerkesztett játékot még tovább fejlesztettem. A lakó, az ablak és az ajtón kívül még kaput is kértem. Így már négyesével kellett elrendeződni a teremben. Ezáltal tovább bonyolódott a feladat, jobban kellett figyelni , hogy ki kivel is cseréljen helyet.
  21. A játékvezető speciális feladatai: Arra kell figyelni, hogy elmozduljanak a helyükről, tehát mindenki aktivizálja magát a játék során. Ne mindig ugyanaz a tanuló maradjon ház nélkül. Ösztönözni kell a lassabb, vagy kevésbé leleményes tanulókat is és dicsérni őket, hogy legyen sikerélményük. Balesetek elkerülésére fokozattan kell figyelni. Mindenképpen úgy álljanak be, hogy ajtóhoz, ablakhoz vagy valami támponthoz alkalmazkodjanak, ne keresztbe-kasba csoportosuljanak.
  22. Egyéb/megjegyzés:
  23. A foglalkozásról készült fotó/videó: 
  24. A Játékot lejegyezte: Takács Annamária