JÁTÉKRA FEL!

Takács Angéla: Az erdő kapitányai

  1. A játék neve, címe: Az erdő kapitányai
  2. A játék pedagógiai célja: figyelem-koncentráció fejlesztése testtudat fejlesztése jobb és a bal oldal megkülönböztetésének gyakorlása szabályok betartásának gyakorlása
  3. A játék jellege: Egyéb
  4. A baleseti kockázat szintje: Alacsony
  5. Szükséges biztonsági intézkedések: Ha teremben játsszuk, megfelelő tér szükséges hozzá, a padokat, székeket, szőnyeget oldalra, távolabb kell helyezni, hogy helyváltoztatás esetén ne ütközzön beléjük senki, illetve ne csússzon el tőle.
  6. Résztvevők száma: 8-14
  7. Résztvevők életkora: 5+,7+,10+
  8. Játékidő: 10-15 perc
  9. Helyszín: A játék bárhol játszható
  10. Helyigény: Nagyobb kör: Akkora hely, ahol a résztvevők hátra tudnak lépni
  11. Kellékigény: Az alapjátékhoz két különböző plüssfigura szükséges. A játék változataihoz esetleg szükséges még számkártya, és nyakba való medál az állatok képével.
  12. Technikai igény: nincs
  13. Az előkészítés feladatai: Szabad teret kell biztosítani. A padokat, székeket, szőnyegeket félre kell húzni.
  14. Az előkészítéshez szükséges idő: 0-5 perc
  15. A résztvevők bevonásának lehetőségei: Ha át kell rendezni a teret, segíthetnek a résztvevők.
  16. A játék megnyitása, nyitánya: Elmeséljük a kerettörténetet, majd egy sorba kell állítani a résztvevőket, és ismertetni kell a játékszabályokat. Ha kisebb gyerekek játszanak, fokozatosan kell ismertetni a játék menetét, előbb kipróbálni egy-egy mozzanatot.
  17. A játék menete, játékszabályok: A játékosokat sorba állítjuk. Szemben állunk velük. A kezünkben tartjuk a két különböző plüssfigurát, például egy macit és egy nyuszit. A játékosok felváltva lesznek macik és nyuszik, tehát az első játékos maci, a második nyuszi. A két plüssfigurát eldugjuk a hátunk mögé. Mondunk egy parancsot, például: – Emeld fel a bal lábadat! Közben vagy a macit, vagy a nyuszit mutatjuk fel. Csak azoknak kell felemelni a lábukat, akik azt a plüsst látják a kezemben, amelyik állat neve jutott nekik a sorban. Tehát macinál csak a macik emelik fel a lábukat, minden második játékos. Ha mondunk egy parancsot, és nem mutatunk semmilyen plüssállatot, csak az öklünket tartjuk fel, senkinek nem kell teljesítenie a parancsot. Néhány parancs után megváltoztatjuk a játékosok helyét a sorban. Könnyebb változat az, ha az első játékos a sor végére megy, így mindenki az ellenkező, másik állat lesz a következő parancsoknál. Nehezebb, ha mindenkinek megváltoztatjuk a helyét, így van, aki ugyanaz marad, van aki a másik állat lesz. A helyváltoztatást lehet kártya húzásával is eldönteni, vagy úgy, hogy amíg tízig számolunk, addig sétálnak egy adott kis területen, majd tapsra mindenki beáll a sorba, egy tetszőleges helyre.
  18. A játék lezárása: : A játékot addig lehet játszani, amíg nem látjuk, hogy kezdenek fáradni a játékosok. Úgy is vége lehet, hogy aki eltéveszti a mozdulatot, rosszkor teljesíti a parancsot, vagy nem teljesíti, az a játékos kiesik a játékból, és félreáll. Aki a legvégén marad, az a győztes.
  19. Értékelés, jutalmazás, feldolgozás: Megdicsérjük a résztvevőket. Megköszönjük a részvételt.
  20. Lehetséges továbbfejlesztések, variációk: –
  21. A játékvezető speciális feladatai: Ha kisebb gyerekekkel játszunk, akkor fokozatosan kell ismertetni a játék menetét, előbb kipróbálni egy-egy mozzanatot, és meggyőződni róla, hogy értik-e a játékosok. Például az elején mindenkivel mondassuk el, hogy ő maci lesz-e vagy nyuszi. Ha már értik a játékot, vagy már többször játszottuk ugyanazzal a csoporttal, lehet a tempón gyorsítani, vagy bonyolultabb utasításokat adni, például több mozdulatot egyszerre. Azért, hogy a játékosok könnyebben meg tudják jegyezni, hogy ők melyik állat nevét kapták, a nyakukba lehet akasztani a kapott állat képét, amit megnézhetnek közben. Az óvodás korosztálynál, vagy a tanulásban akadályozott, értelmileg akadályozott gyerekek esetében ez megkönnyíti számukra a játékot, de persze lassítja is kicsit. Nekünk is megkönnyítheti a reakciók megfigyelését, különösen, ha több játékos vesz részt a játékban.
  22. Egyéb/megjegyzés: Kerettörténet: A Smaragderdőben két állat, a maci és a nyuszi úgy döntöttek, hogy hadsereget toboroznak az erdő lakóiból, és megvédik a lakóhelyüket a betolakodóktól. Nem tudják, hogy vajon az állatok közül ki tart velük, és ki tagadja meg a parancsot. Ezért összehívják az állatokat, hogy parancsok kiosztásával győződjenek meg arról, ki fog velük tartani, és melyik állat melyikük parancsnoksága alatt fog harcba indulni.
  23. A foglalkozásról készült fotó/videó: 
  24. A Játékot lejegyezte: Takács Angéla