- A játék neve, címe: Toronyépítő
- A játék pedagógiai célja: Együttműködés, szóbeli kifejezőkészség, gyorsaság, beszédhallás, figyelem, türelem, manuális készség, finommotorika fejlesztése az osztályba járó tanulók körében.
- A játék jellege: Egyéb
- A baleseti kockázat szintje: Alacsony
- Szükséges biztonsági intézkedések: Ha nem az egymás mellett ülő gyerekek alkotnak egy-egy párt, akkor a párkeresés során figyelni kell arra, hogy ne ütközzenek össze a gyerekek, ill. hogy ne vesszenek össze azon, hogy ki hová (melyik padba) ül le.
- Résztvevők száma: 8-14,15-20,21-30
- Résztvevők életkora: 5+
- Játékidő: 5-10 perc
- Helyszín: Elsősorban beltérben játszható
- Helyigény: Kör: Akkora hely ahol a résztvevők körbe tudnak állni/ülni
- Kellékigény: Különböző színű, nagyobb méretű kupakok (páronként 5-6 különböző színben. A játék továbbfejlesztett változatának játszásához legjobb, ha minden kupakból annyi van, ahány gyerek játszik. (fejenként tehát min 4 különböző színű nagyobb méretű kupak) a B C és D változathoz kártyák.
- Technikai igény: (optimális esetben pad, vagy asztal, ill. székek)
- Az előkészítés feladatai: Különböző színű, nagyobb méretű kupakok gyűjtése, dobozokba rendezése. A továbbgondolt (B,C, és D játékhoz) kis kártyák tervezése, elkészítése, laminálása, kivágása.)
- Az előkészítéshez szükséges idő: 0-5 perc
- A résztvevők bevonásának lehetőségei: Előzetesen a gyerekek is bevonhatók a kupakok gyűjtésébe, majd rendszerezésébe. A kupakos dobozokból, ahol a különböző színű kupakok külön tartóban helyezkednek el, vegyenek ki a gyerekek meghatározott színű és darabszámú eszközt.
- A játék megnyitása, nyitánya: A játék előtt esetleg új párok kialakítása. (Ez is történhet pl.: kis méretű kupakok húzásával, hogy ne keveredjen össze a játék kelléke a páralakító eszközzel.) Az azonos színű, formájú kupakok gazdái alkotnak egy-egy új párt. Játékszabályok ismertetése. Keretmese elmondása.
- A játék menete, játékszabályok: Keretmese: Meseország királya egy szép színes tornyot szeretne építtetni a vára mellé, ezért versenyt hirdetett. Akik a következő játékban a legügyesebb toronyépítőknek bizonyulnak, azok lesznek a győztesek. Őket kéri meg a király a toronyépítésre. Biztosan az óvodában is sokat építettetek fa építőkockákból várat, tornyot. Most megmutathatjátok, hogy milyen ügyesek vagytok, de építőkockák helyett most kupakokból kell minél magasabb tornyot építeni. Keressetek párt magatoknak! (Ehhez húzzatok kis kupakokat, és aki egyformát húzott, az alkot egy párt.) Minden páros vegyen ki (a kupaktároló dobozokból megadott számú, és színű kupakokat) 6 kupakot. Egy pirosat, egy sárgát, egy fehéret, egy feketét, egy zöldet és egy kéket! Üljetek le egy-egy padba, egymás mellé! Először a bal (szívecskés) oldalon ülők találják ki, hogy milyen legyen a torony. Nekik kell elmondaniuk, hogy melyik színű kupak legyen alul, melyik kerüljön rá, és így tovább. A jobb (kezecskés) oldalon ülőknek kell megépíteni a tornyot. Az a cél, hogy pontosan kövessétek a társaitok utasításait, és hogy minél magasabb legyen a torony! Ha mégis leborul, akkor szerepet kell cserélni. Aki az építő volt, az lesz az irányító, aki eddig irányított, az lesz az építő. Mindenki jegyezze meg, hogy hány emeletes tornyot tudott úgy építeni, hogy az még nem borult le. Tapsra kezdődik a játék, és 3-5 perc elteltével újabb taps jelzi, hogy letelt az idő. Az első játéknál a kupakokból tetszőleges módon lehet építkezni.
- A játék lezárása: A cél, hogy a gyerekek társaik instrukciói alapján tornyot építsenek, és az ne boruljon le. Az nyer, aki az adott idő alatt a legmagasabb tornyot építi.
- Értékelés, jutalmazás, feldolgozás: Azokat a toronyépítő gyerekeknek, akik 3, majd 4 kupakból sikeresen építettek a társak instrukciói alapján tornyot anélkül, hogy leborult volna, nagyon megdicsérem. Ők a játék győztesei, és elnyerik a Meseország királyának legjobb toronyépítői címet. Megkérdezem, hogyan érezték magukat, szerintük jó ill. hasznos volt-e a játék.
- Lehetséges továbbfejlesztések, variációk: Könnyítés: a kupakokat sima oldalukkal lefelé ( egymásba) is lehet rakni. Nehezítés: a kupakokat csak úgy lehet lerakni, hogy a pereme legyen lefelé, a sima fele felfelé. legyen. B variáció) A toronyépítés egy kártya alapján történjen. Itt csak az a gyerek látja a kártyát, aki mondja, hogy mit kell csinálni. Ha elkészült a torony, mindketten összehasonlíthatják, és eldönthetik, hogy jól irányított-e az egyik, ill. jól épített-e a másik gyerek. C variáció) Mindkét gyereknél vannak kupakok, és miután az egyikük felfordít egy kártyát, mindketten gyorsan toronyépítésbe fognak. Aki előbb kész, rácsap a kártyára. Közösen ellenőrzik, hogy jól dolgoztak-e. D variáció) Nem torony formában helyezik el a kupakokat, hanem egymás mellé. Itt még jobban felgyorsul a játék, és a gyors megfigyelőképesség és gyors kirakás a cél. Ez már nagyon hasonlít egy ismert játékra, a Sped Cups-ra.
- A játékvezető speciális feladatai: A 6 éves gyerekeket érdemes fokozatosan megismertetni a játékszabályokkal. Többször pontosítani, a félreértések elkerülése miatt. Fontos, hogy bemutassuk nekik a játékot, próbajátékra adjunk lehetőséget. Játék közben kövessük figyelemmel a gyerekeket, figyelmeztessük őket a szabályok betartására, ha szükséges.
- Egyéb/megjegyzés: 3. A játék jellege: Készségeket fejlesztő játék. 6. Résztvevők száma: 2-32 fő ( a létszámnak megfelelő mennyiségű kellék esetén) 9. Helyszín, helyigény: Tanterem, vagy bármely helyiség, ahol megfelelő sík felület áll rendelkezésre ahhoz, hogy építsenek a gyerekek. Pl.: asztal vagy padló) A terület nagysága egy asztalnyi, ahol a két gyerek kényelmesen elfér. 13. Az előkészítéshez szükséges idő kb.: A szükséges kellékek beszerzését követően már csak 1-2 percre van szükség a játék elkezdése előtt, amikor kiosztjuk az eszközöket. Az osztály tanulóinak leginkább a játék C és D variációja nyerte el a tetszését, ezt nagy élvezettel szívesen játsszák.
- A foglalkozásról készült fotó/videó: https://photos.
app.goo.gl/hnuY6AZr9iTgFcbQ6 - A Játékot lejegyezte: Tajti Mária