A játék neve, címe: Tigris, zsiráf, kenguru
A játék pedagógiai célja: Lehetőséget teremteni az összehangolt munkára, az együttműködésre. Szociális készségek és a kapcsolatok fejlesztése.
A játék jellege: Együttműködési
A baleseti kockázat szintje: alacsony
Szükséges biztonsági intézkedések: Játék megkezdése előtt figyelmeztetem a gyermekeket, hogy a zsiráf foltjait csak a fej alatti részen mutassák.
Résztvevők száma: 8-14 fő, 15-20 fő,
Résztvevők életkora: 5 évtől idősebb
Játékidő: 10-15 perc
Helyszín: A játék bárhol játszható
Helyigény: Kör: Akkora hely ahol a résztvevők körbe tudnak állni/ülni
Eszközigény: Semmilyen kellékre nincs szükség a játék során
Technikai igény: Semmilyen technikai eszközre nincs szükség a játék során
Az előkészítés feladatai: Csoportszoba rendezése, játékok összepakolása, hogy kényelmesen, balesetmentesen elférjünk.
Az előkészítéshez szükséges idő: 0-5 perc
A résztvevők bevonásának lehetőségei: Közösen pakolunk pakoló zenére. De előtte felhívom a gyermekek figyelmét, hogy egy új, izgalmas, állatos játékkal készültem a mai napra.
A játék megnyitása, nyitánya: Felelevenítjük a játékban szereplő állatokról szerzett ismereteinket.
A játék menete, játékszabályok:A résztvevők körbe állnak, a kör közepén én vagyok (játékirányító). Rámutatok egy játékosra és a három állatból az egyiket mondom: kenguru vagy zsiráf vagy tigris. A kiválasztott gyermek és a mellette jobbra és balra álló játékosok megformázzák az állatot:
Kenguru megformázása: középen álló két kezével erszényt formáz, ő a kenguru mama, a jobbra és balra állók mellette ugrálnak, ők a kicsi kenguruk.
Zsiráf megformázása: középen álló a két karját a magasba emelve a zsiráf nyakát formázza meg, a jobbra és balra állók mellette a foltokat rajzolják le a levegőben az ujjukkal.
Tigris megformázása: középen álló az anyatigris, aki a levegőbe karmolva, védi a kicsinyeit, a jobbra és balra állók a tigriskölykök, akik odabújnak az anyukájukhoz védelemért.
Ha a játékosok megformázták az állatokat, akkor a következő játékosra mutatok. minél jobban megy a játék, annál gyorsabban vezetem a játékot. Ha ügyesen ráéreztek a játékra, akkor átadom az irányítást a gyermekeknek.
A játék lezárása: Mivel csak a játék élményéért, öröméért, csoportalakításként játsszuk, így nem esik ki senki. A játékot addig játsszuk, amíg kedvük van hozzá.
Értékelés, jutalmazás, feldolgozás: Megdicsérem a gyermekeket, hogy milyen ügyesen játszottak. Megkérdezem, hogy kinek melyik állat megformázása tetszett a legjobban és miért?
Lehetséges továbbfejlesztések, variációk: Egy negyedik – ötödik állat megformázásának beillesztése. Résztvevők számától függően 2 játékos irányít középen.
A játékvezető speciális feladatai: Az állatok megformázása fokozatos. Először csak egy állatot gyakorolunk be, ha már mindenki számára érthető, akkor a második állatot is bevonom a játékba és felváltva mondom őket. Végül a harmadikat is. Ha ügyesen ráéreztek a játékra, akkor átadom az irányítást a gyermekeknek. Folyamatosan figyelem a motiváltságukat, figyelmük fenntarthatóságát.
Egyéb/megjegyzés: Csoportunkban gyakran játszunk csoportalakító játékokat. Hiszek abban, hogy egy jól összefogott csoportban jobban fejlődnek a gyermekek, szívesebben vesznek részt a játékokban. Gyakori, hogy az udvaron is maguk kezdeményezik ezeket a játékokat.
Fent leírt játékunkban is szívesen vettek részt. Hamar ráéreztek, örömmel irányították ők is. Gyermekek ötletére támaszkodva, maguk javasolták az oroszlán megformázásának a beillesztését. A tigris és az oroszlán megformázása tetszett a többségnek.
A játékot lejegyezte: Szvobodáné Ivancsics Mónika Veronika