JÁTÉKRA FEL!

Szűcsné Páli Julianna: Nyuszivadászat

  1. A játék neve, címe: Nyuszivadászat
  2. A játék pedagógiai célja: környezettudatos magatartás erősítése, annak tudatosítása, hogyha az állatok túl szaporodnak, le kell őket vadászni, mert károsak. Figyelem, észlelés memória, gyorsaság, ügyesség,szem-kéz kordináció, kooperáció fejlesztése, számosság, számfelismerés gyakoroltatása. Élménynyújtás
  3. A játék jellege: Egyéb
  4. A baleseti kockázat szintje: Alacsony
  5. Szükséges biztonsági intézkedések: Felhívom a játékosok figyelmét arra, hogy össze ne ütközzenek,ne koccanjanak, ha egyszerre többen indulnak a nyúlért.
  6. Résztvevők száma: 8-14
  7. Résztvevők életkora: 5+
  8. Játékidő: 5-10 perc
  9. Helyszín: A játék bárhol játszható
  10. Helyigény: Nagyobb tér: Tipikusan pl. fogójátékok helyigénye
  11. Kellékigény: Kötél, plüssnyuszi, kalapok, répák, kosár
  12. Technikai igény:
  13. Az előkészítés feladatai: A kellékek beszerzése, a helyszín biztonságossá tétele
  14. Az előkészítéshez szükséges idő: Több mint 5 perc
  15. A résztvevők bevonásának lehetőségei: Környezet ismeret foglalkozáson a vadon élő állatokról beszélgettünk. Szeretni kell őket, télen gondoskodni kell róluk, de ha túlszaporodnak és kárt okoznak levadásszák őket a vadászok.
  16. A játék megnyitása, nyitánya: Felvezetem a játékot úgy, hogy vadászok lesztek, nyúlra fogtok vadászni mert nagyon elszaporodtak és tönkre teszik a fákat, bokrokat. Megkérdezem résztvesznek-e velem a vadászaton. Aki nem szeretne csatlakozni az figyelő lesz, vagy répa osztó.
  17. A játék menete, játékszabályok: A játék menete, játékszabályok: Alakítsatok két csapatot. Egyik csapat álljon vonalban a kötél egyik oldalára, ők lesznek a kalaposok, a másik csapat álljon a másik oldalra. A nyuszi a kötél közepét rágcsálja éppen. Dugjátok össze a fejeteket, és beszéljétek meg, hogy 1-5 ig, ki hányas számú vadász szeretne lenni. Annak a vadásznak kell a nyulat leggyorsabban elkapni, akinek a számát mondom úgy, hogy a kötélen átlépni nem szabad. Átnyúlva, viszont ha megérinted azt a vadászt akinél a nyúl van az köteles átadni neked. Mondhatok egyszerre két számot is. Ilyenkor vigyázzatok, ne ütközzetek! Ha 0-át mondok minden vadásznak indulni kell vadászatra. Aki a leggyorsabb, legügyesebb azé a nyúl. Mindenegyes nyúl zsákmányolásáért répa lesz a jutalom. Iparkodjatok minél több répát szerezni.
  18. A játék lezárása: Legalább addig játszatom amíg mindenkire sor nem kerül kétszer, háromszor, és a jutalom répák el nem fogynak.
  19. Értékelés, jutalmazás, feldolgozás: A játék végén összeszámoltatom, hogy melyik csapat hányszor volt gyorsabb, ügyesebb, hány jutalom répát gyüjtött. Megdícsérem a csapatokat a játékosokat. Megköszönöm fővadászként, hogy segítettek a vadászatban, és megkérdezem, hogy legközelebb velem tartanak- e.
  20. Lehetséges továbbfejlesztések, variációk: Ha a résztvevők már biztonságban játszák akkor lehet úgy, hogy vad csalogató síppal sípolom ki a vadászok számát. Esetleg úgy, hogy nem mondom hanem mutatom a számkártyával a számképet vagy a pöttyöket. Páratlan létszám esetén az irányító fővadász lehet egy kisgyerek akár. Fejletebb csoportnál lehet számcserével játszani. Lehet továbbgondolni úgy, hogy nem 5-ös hanem 10-es számkörben játszatom 20 fővel. Kis csoport helyett nagylátszámú csoportban. Számok helyett, lehet játszatni színekkel. Meg lehet változtatni a keretmesét. Például nyúl vadászat helyett, lehet törpöket elkapni a Hókuszpókok által, vagy éppen egérfogó a macskákkal. A mesevilágot felhasználva rengeteg variáció lehetséges. Kelléket is változtathatunk. A környezethez kapcsolva kosár lopócskát játszathatunk úgy, hogy a plüss állatot kosárra cseréljük és a játékosok zöldségek vagy gyümölcsök lesznek. A közlekedés köréből lehetnek járművek amelyek csak akkor indulhatnak el ha a kulcsot megszerzik. A fizikai kihívás szintjét úgy emelném, hogy egyre messzebbről indítanám a játékosokat, Én ovódásokra tervesztem, életkoruknak fejlettségi szintjüknek, érdeklődésüknek megfelelően. Az idősebb korcsoportoknak a keretet nem fontos a mesevilágba helyezni, viszont a fizikai és szellemi szinten is nehezíteni lehet, sőt kell, hogy izgalmas legyen és ne unják.
  21. A játékvezető speciális feladatai: A szabályokat érthetően kell ismertetni, és csak akkor változtatni, ha már begyakorolták. A játék izgalmát lehet fokoznia a játék vezetés gyorsításával. Ösztönözni, buzdítani, dícsérni kell őket.
  22. Egyéb/megjegyzés: A fiúk nagyon élvezték a játékot. Rókára és vaddisznóra is szivesen vadásznak majd velem. A lányok is csatlakoztak nem állt ki senki. A számok memorizálására többször vissza kellet térnem, hogy ne keverjék össze, kié melyik szám. A kötelet többször elmozdították, ezért azt legközelebb egy ragasztott csíkra lelehet cserélni, vagy a kötelet rögzíteni. Nagyon örültek a sárgarépa jutalomnak és jóízűen fogyasztották a játék és folyadék pótlás után.
  23. A foglalkozásról készült fotó/videó: 
  24. A Játékot lejegyezte: Szűcsné Páli Julianna