JÁTÉKRA FEL!

Szűcs Hajnalka: Kelep- gólyás-békás fogójáték

  1. A játék neve, címe: Kelep- gólyás-békás fogójáték
  2. A játék pedagógiai célja: A külső világhoz, a természethez, a mozgáshoz való pozitív viszony, tudás, képességek alakítása. A mozgásos és szociális kompetenciák fejlesztése: a koronavírus vészhelyzet utáni óvodába való visszatérés kapcsán az együttműködés, a szabálykövetés, a szabálytudat fejlesztése. A fogójáték segítségével célom a nagymozgások biztos alkalmazása, a koncentráció és a gyors reagálás fejlesztése.
  3. A játék jellege: Együttműködési
  4. A baleseti kockázat szintje: Közepes
  5. Szükséges biztonsági intézkedések: Szőnyegek feltekerése a csoportszobában Asztalok, székek elrendezése a biztonságos,megfelelő nagyságú térhez
  6. Résztvevők száma: -8
  7. Résztvevők életkora: -5
  8. Játékidő: 5-10 perc
  9. Helyszín: A játék bárhol játszható
  10. Helyigény: Nagyobb tér: Tipikusan pl. fogójátékok helyigénye
  11. Kellékigény: Fejdíszek (gólya, békák) Színes ceruzák, fejpántok
  12. Technikai igény: Tűzőgép a fejdíszek készítéséhez
  13. Az előkészítés feladatai: A színezendő fejdíszek elkészítése az előző napon (nyomtatás, rajzolás) A játék napján: a megfelelő helyszín biztosítása (szőnyegek, bútorok) Szellőztetés A fejdíszek kiszínezése a gyermekek által
  14. Az előkészítéshez szükséges idő: Több mint 5 perc
  15. A résztvevők bevonásának lehetőségei: Éneklés (Kémény tetején kelepel a gólya) Segítkezés a teremrendezésben Fejdíszek színezése
  16. A játék megnyitása, nyitánya: A gyermekek által kiszínezett állatokat egy fejpántra rögzítjük, amit fel is próbálunk. A gólya nem kerül a gyermekek fejére. A gólya, vagyis a fogó szerepét kiszámolóval számoljuk ki. Ha megvan a fogó szerepe kezdődhet a játék! A játék egy keretmesével kezdődik: Kelep, a gólya most érkezett meg hozzánk Afrikából. Megjavította a fészküket és örömmel várja gólya mamát, aki hamarosan meg is érkezik. Igen ám, de gólya mama úgy megéhezett a repülésben, hogy mozdulni sem tud. Ezért Kelep elrepült a közeli tóhoz, hogy egy finom békapecsenyével örvendeztesse meg feleségét.
  17. A játék menete, játékszabályok: Ezután tisztázzuk a szabályokat és a játék menetét. Kijelöljük a területet (tavat), ahol a játék zajlik. A gólya a tó szélén áll. A játékvezető én vagyok, mindenkinek az én utasításaimat kell követni. Ha azt mondom, hogy a békák ússzanak a vízben, akkor utánzó karmozdulatokkal sétálnak, és úsznak. Ha azt mondom CUPP, akkor a békák hangosan lépkednek (lábukat a földhöz verik) az iszapban. Ha azt mondom HOPP, a békák páros lábbal ugrálnak, ha azt mondom HEJ, akkor leguggolnak. Ha azt kiáltom KELEP, akkor a gólya elindul, a békák futnak és el kell kapnia egy békát. Amelyik békát elkapja a gólya fejdíszt cserélnek, és ő lesz az új gólya.
  18. A játék lezárása: Addig folytatódik a játék, amíg kedvük van hozzá, vagy amíg mindenki lehetett gólya A keretmese befejezésével: Nagyon szorgalmas volt Kelep és jó sok és ízletes békapecsenyével kedveskedett a feleségének. El is fáradt közben, üljünk le mi is ide a tó szélére
  19. Értékelés, jutalmazás, feldolgozás: Játék közben folyamatos szóbeli dicsérettel értékelem a gyermekeket, játék végén pedig matrica jutalommal
  20. Lehetséges továbbfejlesztések, variációk: A gyermekek létszámától függően lehet akár két gólyát is választani Ha kevés (mondjuk 5) gyermekkel játsszuk, akkor lehet egy igazi tavat készíteni kötelekből, vagy szalagokból, amikor is új szabályként nem szabad a tóból kilépni a békáknak Ha a gyerekek már jól ismerik a játékot, lehetnek ők is játékvezetők
  21. A játékvezető speciális feladatai: A fogójátékok során előforduló balesetek megelőzésére különös tekintettel figyelni, illetve felhívni a gyerekek figyelmét, hogy vigyázzanak egymásra
  22. Egyéb/megjegyzés:
  23. A foglalkozásról készült fotó/videó:
  24. A Játékot lejegyezte: Szűcs Hajnalka