JÁTÉKRA FEL!

Szőllősi Tamás: Karikába! Létrába! Körbe!

  1. A játék neve, címe: Karikába! Létrába! Körbe!
  2. A játék pedagógiai célja: – Szórakozás – Csoport felfrissítése
  3. A játék jellege: Energetizáló
  4. A baleseti kockázat szintje: Alacsony
  5. Szükséges biztonsági intézkedések: – Helyszín és eszközök gondos előkészítése – Nézők (akiket érdekel a játék, de a játék maximális létszáma miatt először közönségként vonódnak be) elhelyezése – A mozgás miatt a résztvevők maximális létszámának meghatározása – Szükség és igény szerint naptej és nyári sapka használata – Szabályok ismertetése, próbajáték részenkénti eljátszása – Folyadékpótlás biztosítása – A játékvezetőn kívül egy további felnőtt jelenléte – Elsősegélydoboz helyének ismerete – Telefonközelség
  6. Résztvevők száma: 8-14
  7. Résztvevők életkora: 5+
  8. Játékidő: 1-5 perc
  9. Helyszín: Elsősorban szabadtéren játszható
  10. Helyigény: Nagyobb tér: Tipikusan pl. fogójátékok helyigénye
  11. Kellékigény: – 1 db kötél (10-15 m) – 6-9 db karika – 1 db koordinációs létra – 3 db dobókocka – 3 db bója
  12. Technikai igény:
  13. Az előkészítés feladatai: – Eszközök kiválogatása – Eszközök helyszínre vitele – A játéktér kialakítása – Résztvevők és nézők bevonása – A gyerekek felkészítése (naptej stb.) – A nagyméretű műfüves sportpályán három területet megjelölése, az egyik oldalára a karikák elhelyezése, középre a koordinációs létra és a másik oldalára egy kör kötélből kialakítva. A nézők a sportpálya melletti dombon lévő padokon foglalhatnak helyet.
  14. Az előkészítéshez szükséges idő: Több mint 5 perc
  15. A résztvevők bevonásának lehetőségei: Az eszközök előkészítése és a téralakítás önmagában is motiváló hatású lehet, a gyermekek kíváncsiságból is felkeresik a helyszínt.
  16. A játék megnyitása, nyitánya: A kerettörténet mesélésével indulhat a játék: Az óvodába megérkezett három sportedző, akik azért jöttek, hogy megtalálják a leggyorsabb ovisokat. Ki is választották a leggyorsabb gyereket, de elkezdtek vitatkozni, hogy melyikük legyen a csapat edzője. Mivel nem tudtak megegyezni, ezért úgy gondolták, hogy a szerencsére bízzák a döntést. Mindhárman kerestek maguknak egy-egy állomást; – a tornászedző a karikákat választotta, – a futballedző a létrát, – az úszóedző a medencét (kört). Mindhárman vezényszóra egyszerre dobnak egy-egy dobókockával, aki hatost dob, azé lesz a csapat, neki el kell kiáltania magát a jelszavával – Karikába! – Létrába! – Körbe! attól függően, hogy melyik terület az övé. Ekkor a leggyorsabb ovisoknak azonnal – a karikákba kell guggolniuk, – vagy a létrába állniuk egy lábon állva, egyensúlyozva, – vagy a medencében úszniuk. Ha esetleg ketten, vagy hárman is hatost dobnak az edzők közül, akkor a gyerekek választhatnak, hogy melyik edző csapatába állnak be. Ám az edzők csak nem tudnak megegyezni, nem adják fel a harcot, folyamatosan tovább dobálják a dobókockákat, és ha hatost dobnak, bekiáltják a jelszavukat, az ovis sportolóknak pedig oda kell szaladniuk, ahonnan a jelszó érkezik. Az éles játék előtt minden edző állomást bemutat és elpróbáltat a játékvezető. A játékba bevont gyermekeket a játéktéren be lehet mutatni a közönségnek, a nézők fogadhatják a játékosokat tapssal és a játék során folyamatosan lehet biztatni, hangosan szurkolni, drukkolni az edzőknek és a játékosoknak is.
  17. A játék menete, játékszabályok: Három önkéntes egy-egy bóját, egy-egy dobókockát kap, és egy-egy állomást is: – a karikákat – a létrát – a kört. Mindhárman vezényszóra egyszerre dobnak egy-egy dobókockával, aki hatost dob, el kell kiáltania magát a jelszavával: – Karikába! – Létrába!, – Körbe! attól függően, hogy melyik állomás az övé. Ekkor a további játékosoknak a jelszó alapján azonnal – a karikákba kell guggolniuk, – vagy a létrába állniuk egy lábon állva, egyensúlyozva, – vagy a körbe hasalniuk és úszást imitálniuk. Ha esetleg ketten, vagy hárman is hatost dobnak, akkor a szaladgáló játékosok választhatnak, hogy melyik állomásba állnak be. A dobókockások, folyamatosan tovább dobálják a dobókockákat, és ha hatost dobnak, bekiáltják a jelszavukat, a szaladgáló játékosoknak pedig oda kell állniuk, ahonnan a jelszó érkezik. (Ha a játék egyhangúvá válik, vagy a játékosok terhelhetőbbek, akkor a játék megállításával a variációk közül bármely szabály beemelhető, például a minden páros szám nyerő variáció gyorsíthat a játék menetén.)
  18. A játék lezárása: A játék lezárásaként a kerettörténet úgy fejeződik be, hogy a három edző végül megegyezik, hogy együtt fogják edzeni a csapatot; hétfőn torna, szerdán foci, pénteken úszás lesz a leggyorsabb ovisoknak. Úgyhogy kezet is fognak egymással, majd a leggyorsabb ovisokkal is. A közönség pedig megtapsolhatja a játékosokat és az edzőket. A játékosok ezután pihenhet, fogyaszthatnak folyadékot és a nézőtéren is helyet foglalhatnak, mert a továbbiakban igény szerint másik játékosok jelentkezhetnek a nézők közül, ekkor a kerettörténet újra kezdődik.
  19. Értékelés, jutalmazás, feldolgozás: A játékvezető megköszöni a játékosok részvételét, megdicséri az edzőket, hogy végül meg tudtak egyezni (még ha ez a kerettörténet része is), illetve megdicséri a sportolókat is a gyorsaságukért. A közönség minden játékost megtapsol. A játék kerettörténetének pozitív lezárásán kívül nincs más különösebb jutalmazás vagy feldolgozás. A korosztályra jellemző, hogy a játék újbóli kérésével, vagy nem kérésével fejezi ki véleményét.
  20. Lehetséges továbbfejlesztések, variációk: – Fiatalabb gyermekeknél előnyösebb lehet a színkódos dobókocka használata. – Szintén fiatalabb gyermekek esetén az edzők szerepe elhagyható és ekkor csupán az állomások maradnak a játékban. Ekkor a játékvezető kiabálja be a jelszavakat (a Tűz! Víz! Repülő! játék szabályához hasonlóan). – Mivel az is előfordulhat, hogy valamelyik edző egyszer sem dob hatost, ezért egy perc után a játék megállítható és a dobókocka több száma is nyerő lehet, például minden páros szám nyerő. Így minden játékosnak izgalmasabb lehet a játék és az edzőknek is több sikerélményük lehet. De ez a szabály akár a játék elejétől is érvényes lehet, és pont a nyerő számok szűkítésével válhat aztán izgalmasabbá. – Továbbá fejleszthető a játék az állomások számának növelésével, illetve az állomáson végzett feladatok bonyolultságával, esetleg eszközzel végzett gimnasztikai feladatokkal. – Szintén továbbfejleszthető a játék úgy, hogy az edzők nem egyszerre dobnak, hanem folyamatosan addig dobálnak, amíg hatosuk nem lesz. Ekkor a hat ovisnak nagyon kell figyelniük, hogy melyik jelszót hallják, főként, ha azzal a szabállyal kombináljuk, hogy minden páros szám nyer. – Úgy is szólhat a szabály, hogy a hatost dobó edző megnyerte a csapatot, nem dob tovább, csak a két másik edző versenyzik, viszont, amint valamelyik edző hatost dobott és elrabolta tőle a csapatot újra versenybe áll a másik dobókockás edzővel, akinek addig nem volt szerencséje. Ekkor viszont a gyorsabban hatost dobó és jelszavát elkiáltó edző viszi a csapatot, az összes csapattagnak egyszerre egy edzőnél kell lennie.
  21. A játékvezető speciális feladatai: – A játékvezető igény szerint változtathatja meg a szabályokat a játék során, ehhez az szükséges, hogy folyamatosan figyelemmel kövesse a játék dinamikáját és a játékosok igényeit. – Mivel az edzőknél szükséges a gyorsaság, a dobott kocka jelének folyamatos figyelme, ezért az edzők mellé felnőtt segítsége is indokolt lehet akár csak ideiglenesen is egy rövid időre biztatásképp. – Ha bármelyik edző inkább a sportolók közé állna, erre szabad adni lehetőséget, ennek figyelemmel követése is a játékvezető feladata.
  22. Egyéb/megjegyzés: – A játék alapvetően a Tűz! Víz! Repülő! játék átalakított változata. – A gyermekek korára és fejlettségi szintjére való tekintettel gondozási feladatok (cipő igazítás, orrfújás stb.) vagy baleset (elesés, két gyermek összeütközése futás közben stb.) előfordulási lehetősége miatt legalább egy segítő felnőtt jelenléte praktikus lehet, ekkor ő segíthet, a játékvezető pedig akár egy szükségszerű játékmegállítással, az egymásra való odafigyelés fontosságának újbóli kihangsúlyozását követően folytathatja a játékvezetést, így a többiek játékélménye kevésbé sérül.
  23. A foglalkozásról készült fotó/videó: 
  24. A Játékot lejegyezte: Szőllősi Tamás