JÁTÉKRA FEL!

Szoboszlai Andrea Irma: Nyuszikirály,de a cím előtagja mindig változik,igazodik az aktuális ünnepekhez vagy évszakokhoz.(répakirály,húsvétkirály,angyalkirály,télkirály stb.)A gyerekek közül a győztes, a számkirály-játék menete szerint kerül ki.Ez egy spor

  1. A játék neve, címe: Nyuszikirály,de a cím előtagja mindig változik,igazodik az aktuális ünnepekhez vagy évszakokhoz.(répakirály,húsvétkirály,angyalkirály,télkirály stb.)A gyerekek közül a győztes, a számkirály-játék menete szerint kerül ki.Ez egy sport változat,amelynek során a motoros koordinációk fejlesztése történik. A szem-kéz-láb koordinációs feladatok a gyerekek gyorsaságának, pontosságának javítását szolgálja.
  2. A játék pedagógiai célja: A játékot nevelő-oktató céllal alkalmazom. Kitűzött ,elérhető céljaim: figyelem és koncentráció fejlesztése , becsületes játékra nevelés ,a vereség elfogadására nevelés , az ellenfél tiszteletére nevelés ,a küzdelem örömének megtapasztaltatása ,a sport szeretetére motiválás, sikerélmények nyújtása .
  3. A játék jellege: Bemelegítő, ráhangoló
  4. A baleseti kockázat szintje: Alacsony
  5. Szükséges biztonsági intézkedések: Alacsony a baleseti kockázat szintje , de a játék kezdete előtt ,felhívom a tanulók figyelmét ,hogy vigyázzanak maguk és társaik testi épségére . Például, hogy mindig olyan sebességgel érjenek a kuglihoz ,hogy a fejek sohase koccanjanak össze! A másik fontos dolog a helyszín feltérképezése. Ha a tornateremben történik a játék , akkor ellenőrizni kell a padló állapotát (nem csúszik –e stb ) ha az udvaron füves területen , akkor a terepet kell átnézni ( nagyobb hepehupák vannak –e ). Mi mindig a tornateremben játszottuk ezt a játékot ,mert az órarendi kiírás ezt követelte meg.
  6. Résztvevők száma: 8-14,15-20
  7. Résztvevők életkora: 7+,10+
  8. Játékidő: 5-10 perc
  9. Helyszín: Elsősorban beltérben játszható
  10. Helyigény: Nagyobb tér: Tipikusan pl. fogójátékok helyigénye
  11. Kellékigény: 10 db műanyag kugli, 1 síp, 1 papírkorona (mérőszalag ,kréta vagy 2 kötél)
  12. Technikai igény:
  13. Az előkészítés feladatai: Az iskolai szertárból a kuglik elővétele és elhelyezése , a síp és a korona előkészítése.A papír koronát kemény színes kartonból elkészítem év elején és ezt használjuk év végéig Ha szükséges a helyszínen ,akkor az egyenlő távolságok lemérése , krétával bejelölés vagy kötél lerakása. A mi tornatermünkben nem kell mérés ,mert a pálya vonalfestése megfelel a játéknak ,ez a fotókon látszik is)
  14. Az előkészítéshez szükséges idő: 0-5 perc
  15. A résztvevők bevonásának lehetőségei: A tanulók már ismerik ezt a játékot,nagyon sokszor játszottuk, ezért mindig segítenek a kuglik elhelyezésével.
  16. A játék megnyitása, nyitánya: A jó keretmese nem csak szórakoztat, hanem nevel is..Igyekszem mindig olyan történetet kitalálni ,amely motiválja is a résztvevőket. Természetesen ez a mese mindig változik a tanév során ,igazodik az aktuális ünnepekhez ,eseményekhez ,évszakokhoz. Néhány példával bemutatom. Kedves gyerekek! A mai foglalkozáson a télkirályt fogjuk megválasztani a győztes személyében.Bizonyára észrevettétek ,hogy reggelre leesett az első hó.Éjszaka egy kis manó kopogtatott be az ablakomon és énekelni kezdett.Olyan gyönyörűséges hangja volt ,hogy a hópelyhek arannyá változtak, amiből aranykoronát gyúrtam.Felmutatom a gyerekeknek a papír koronát. Ez korona csodás dolgokra képes .Viselőjével csupa jó dolog fog történni ezen a héten az iskolában , ha szorgalmasan tanul.Természetesen aki a mai játékot megnyeri, azt megkoronázzuk és ő lesz a télkirály a következő játékig és kap egy piros pontot is.Mostantól ti is manók vagytok és gyorsan álljatok a vonalakhoz ,kezdjük a játékot! A szabályok nem változtak ..tehát….. Kedves gyerekek! Közeledik a Húsvét és sok szülő kis nyuszikat vásárol gyerekeinek.Lehet a ti fogtok találni egyet, ha hazaértek ma délután.Sose felejtsétek el ,hogy az állatokat nem csak simogatni ,de gondozni is kell ! A mai foglakozáson nyuszivá varázsollak benneteket.Lássuk ki a legügyesebb ! Ő lesz a nyuszikirály és kap egy piros pontot is!Álljatok a vonalakhoz ,kezdjük a játékot! A szabályok nem változtak …tehát …..
  17. A játék menete, játékszabályok: Óra elején a kuglikat elhelyezzük a pálya közepén úgy ,hogy kb. 1 méter távolságra legyenek egymástól.A tanulók párban (szabadon választhatnak maguknak párt pl. barátjukat ,padtársukat) egymással szemben állnak a vonalak mentén. A tanító különböző utasításokat mond (utánzással is végezhetik a gyerekek , mert a pedagógus bemutatja a feladatot ),próbálja fárasztani a gyerekeket ,majd egy váratlan pillanatban belefúj a sípba. . Amelyik gyerek hamarabb ér a kuglihoz és kezébe veszi azt , az folytathatja a játékot. A másik leül a játéktéren kívül , ő kiesett. Újra párba állnak a gyerekek és addig folytatódik a játék , amíg egy gyerek marad állva . Ő lesz a nyuszikirály.Ha valamelyik gyereknek nem jut pár, akkor ő szabadon választhat a kiesett tanulók közül magának egy ellenfelet. Utánzással végrehajtandó feladatok : Guggolj le! Feküdj hasra! Ugorj terpeszállásba! Állj fél lábra! Feküdj a hanyatt és húzd fel a lábadat! Hajolj előre és fogd meg a bokádat! Tedd csípőre a kezed! Fogd meg a füledet! Takard el a szemedet! Az utasításokat lehet lassan mondani az elején ,majd gyorsítani a végén.
  18. A játék lezárása: Kedves Gyerekek! A legügyesebb nyuszi ……….. ( itt elmondom a tanuló nevét és a tornaterem közepére hívom nyusziugrással ) lett. Ő a Nyuszikirály!Ezennel megkoronázom!Tapsoljuk meg és egy piros pont a jutalma!(koronázás és taps)
  19. Értékelés, jutalmazás, feldolgozás: A taps után megdicsérem a győztest és megkérdezem a gyerekeket hogyan érezték magukat. Majd elmondom az én értékelésem is pl : ki hajtotta végre szabályosan a feladatokat ,ki figyelt rám mindig ,kinek kell jobban teljesítenie legközelebb stb.
  20. Lehetséges továbbfejlesztések, variációk: Mint már említettem a cím és a kerettörténet minden foglalkozáson változik,igazodik az aktuális ünnepekhez, eseményekhez vagy évszakokhoz.
  21. A játékvezető speciális feladatai: Év elején a papírkorona elkészítése kartonból , lehet színes ,arany vagy ezüst. Minden foglakozás előtt eldönteni milyen kerettörténetet fogok mesélni a tanulóknak és mi a kitűzött pedagógiai célom ezzel pl tanulásra motiválás,természetvédelemre tanítás, állatok szeretetére stb.
  22. Egyéb/megjegyzés: A játékot 2. és 3. osztályokban alkalmaztam eddig.Nagyon szeretik a gyerekek.
  23. A foglalkozásról készült fotó/videó: 
  24. A Játékot lejegyezte: Szoboszlai Andrea Irma