JÁTÉKRA FEL!

Szita Bernadett: Tárgykereső

  1. A játék neve, címe: Tárgykereső
  2. A játék pedagógiai célja: Megtapasztalják a tanulók, hogy bizonyos érzékelés kikapcsolásával mennyivel nehezebb minden, tájékozódni, felismerni a körülöttünk lévő dolgokat vagy embereket, és így még keresni is egy kisebb tárgyat
  3. A játék jellege: Együttműködési
  4. A baleseti kockázat szintje: Közepes
  5. Szükséges biztonsági intézkedések: Mivel most kivételesen osztályteremben voltunk a játék elött felhívtam a figyelmet arra, hogy használhatják a berendezéseket, széket, asztalt, de csak akkor, ha biztonságosnak vélik, főképp akkor, ha épp a szemüket nem használhatják.Mivel ők már 8-sok, jól ismerik az osztálytermüket és a berendezéseket.
  6. Résztvevők száma: 8-14
  7. Résztvevők életkora: 14+
  8. Játékidő: 5-10 perc
  9. Helyszín: A játék bárhol játszható
  10. Helyigény: Nagyobb kör: Akkora hely, ahol a résztvevők hátra tudnak lépni
  11. Kellékigény: A játék sok kelléket nem igényel, esetleg sapka, ha valaki nem tudná becsukni a szemét, és ezt szükségesnek tartja, a tárgy, amit eldugunk, ill. némi berendezés, ami kissé megnehezíti a keresést, ugye a teljesen sima területen is meg lehet oldani, de így izgalmasabb volt.
  12. Technikai igény: az osztálytermet próbáltuk úgy berendezni, hogy legyenek akadályok, de az ne legyen balesetveszélyes
  13. Az előkészítés feladatai: az osztályterem előkészítése, ha szükséges takarítás
  14. Az előkészítéshez szükséges idő: 0-5 perc
  15. A résztvevők bevonásának lehetőségei: pl. a játékhoz szükséges kártyákat ők is elkészíthetik akár velem együtt, a kártyákra csak sematikus rajz kell, szem, száj, fül és kéz, amit majd húzni fognak, természetesen a terem vagy helyszín előkészítésében is részt vehetnek
  16. A játék megnyitása, nyitánya: Emlékeztettem a csoportot a régebben játszott tárgykeresőre, és hogy ez miben fog eltérni, de mivel együtt készítettük a kártyákat egyértelmű a feladat, s közben ők már rá is hangolódtak, hiszen közben erről beszélgettek,hogy látás nélkül milyen nehéz lesz. A játék érzékelésfejlesztő,bizalmi, együttműködést, koncentrációt fejlesztő, társ-és önismeretfejlesztő játék
  17. A játék menete, játékszabályok: A játék menete: önkéntes alapon valaki húz két kártyát, -amin száj, fül, kéz ill. szem van-, tehát ezek közül csak kettőt, és csak azzal az érzékeléssel rendelkezhetve keresi meg a csoport által eldugott tárgyat a teremben.Ha szem és fül kártyát húzott akkor lát és hall, de nem használhatja a kezét és nem beszélhet. A játékot azért is próbáltam ki velük, hogy észrevegyék mikor szorul segítségre a másik, segítenek e és hogyan. Mivel ez egy 10 főből álló fiú osztály,15 évesek, ezzel és úgy általában az EQ-val probléma van. Igyekszem minél kevesebb szabályt megadni, és most is csak a legszükségesebbeket adtam meg.Hagytam először, hogy ki hogy reagál. Már előtte megbeszéltük egy másik játék kapcsán, hogy nincsen senki, aki kellemetlenül érezni magát, ha becsukja a szemét, így ez nem volt probléma. Azt nehezen oldották meg, hogy ne halljanak, nehéz volt ezt kizárniuk.A kéz nem használata viszont megnehezítette és akkor szivesebben segítettek egymásnak. Érdekes volt látni, mennyi ideig hagyták egymást, hogy keressenek és mikor segítettek.Egyébként velük lehet megszavazni egy-két szabályt is pl. mikor indokolt a kéz használata, lehet e a másikat szóban informálni, ha hall stb. Ez is csoportkohézió erősítő feladat.Érdekes , nem szavaznak meg olyan szabályt, ami könnyít.
  18. A játék lezárása: Nem is kellett rákérdeznem, hogy érezték magukat már rögtön mondták a tapasztalataikat és remélem elértem a célom, hogy a gyengén látókkal, siketekkel, fogyatékkal élőkre kicsit másképp tekintsenek. Mindenki elmondta mit érzett közben, ki mikor várta volna a segítséget, vagy mikor nem volt rá szükség de megkapta.
  19. Értékelés, jutalmazás, feldolgozás: A feldolgozás még várat magára, mert még lesznek hasonló játékaink, egy alkalom erre kevés, jutalmazásként kaptak egy kedvenc játékot.Mindenkinek megköszöntem a kreatív hozzáállást.
  20. Lehetséges továbbfejlesztések, variációk: Arra gondoltam legközelebb megoldható lenne, hogy párokban lesznek.Vagy úgy, hogy az egyik a kereső a másik a segítő, vagy . a segítő sem teljes értékű segítő, mert ő is húz kártyát és ketten mit érnek el együtt, de akár ezt lehet 2 csoportban is játszani, az nyer, amelyik csoport előbb megtalálja a tárgyat.
  21. A játékvezető speciális feladatai: A vezetőnek nehéz visszatartani az információt, és csak annyit mondani amennyit feltétlenül muszáj, nem beleavatkozni csak akkor, ha balesetveszély van.Ez és a türelem nekem mindig kihívást jelentenek.
  22. Egyéb/megjegyzés: A játék tulajdonképpen nem volt 5-10 perc,mert abba sem akarták hagyni és pedig már kicsengettek, nagyon érdekes volt számukra ez a tapasztalás.
  23. A foglalkozásról készült fotó/videó: 
  24. A Játékot lejegyezte: Szita Bernadett