JÁTÉKRA FEL!

Szinak Katalin: Elszakadt kincses térkép

A játék neve, címe: Elszakadt kincses térkép

A játék pedagógiai célja: a csoport felfrissítése, feszültségoldás, együttműködés erősítése

A játék jellege: Együttműködési

A baleseti kockázat szintje: közepes

Szükséges biztonsági intézkedések: elegendő tér kialakítása, fel kell hívni a figyelmet arra, hogy NEM szabad futni

Résztvevők száma: 8-14 fő,

Résztvevők életkora: 7 évtől idősebb

Játékidő: 5-10 perc

Helyszín: A játék bárhol játszható

Helyigény: Nagyobb tér: Tipikusan pl. fogójátékok helyigénye

Eszközigény: kincsek: gyűrű, karkötők, pénzérmék, távcső, stb.; lapok, cetlik, tollak, kalózsapka a játékvezetőnek

Technikai igény: csoportlétszámtól függően asztalok, székek

Az előkészítés feladatai: A „sziget” lapjának elkészítése, csoportok, helyek számozása, kincsek elrejtése, cetlik megírása

Az előkészítéshez szükséges idő: Több mint 5 perc

A résztvevők bevonásának lehetőségei: terület elrendezése, kellékek kiosztása

A játék megnyitása, nyitánya: A játékvezetőn kalózsapka, csoport köré gyűlik.

Kerettörténet: Sokat próbált legénységem! Most én, a kalózkapitány szólok hozzátok! Mint tudjátok, útunk célja a körülöttünk lévő szigeteken elszóródott kincses térkép szövegdarabjainak összeillesztése, a kincsek megtalálása. A kincs helyének leírását, a kis papirosokat nem hozhatjuk el a szigetekről, mert átok ül rajta, és a sziget elsüllyed, ha bárki emberfia el meri mozdítani a helyéről. Így a rég lejegyzett szöveg kis fondorlattal lehet a kezünkben: párba osztalak titeket. Mivel a hajót mindannyian el nem hagyhatjuk, mert a szigeten lévő szellemek előtt ennyien nem maradnánk észrevétlenek, minden pár egy tagja a hajón marad, és az asztalánál lévő papirosra kell, hogy lejegyezze azt a mondatot, amit a szigetre osonó párja a visszatértekor súg a fülébe. Ti, akik a megadott szigetre mentek, óvakodjatok a hangoskodástól, futkosástól, és minden alkalommal csak egy kis papírdarabot nézhettek meg! Amennyiben láttok olyan szót, ami más színnel van kiemelve, annak jelentősége van, említsétek meg társatoknak! Ha mind az öt mondatot lejegyeztétek, a színessel jelölt szavakból állítsátok össze a kincs helyét, ezt írjátok is le a papírra, majd egyikőtök hozza fel a hajóra a kincset, tegye az asztalra! Aki először birtokolja a kincsét, jutalmat kap: egy hónapig nem kell fedélzetet súrolnia! Ám a hajó csak akkor mehet tovább, ha a kincsek mind megvannak. Különben nem jutunk ki ebből az öbölből!

A játék menete, játékszabályok:A játék két helyszínen játszódik. Az egyik asztalra fejjel lefelé fordítva 5-5 cetlit teszünk. A másik asztalra kerül 1-1 db lap és 1-1 írószerszám. Egy csapat 2 főből áll. Az egyik csapattag az asztalnál ül tollal a kezében, a párjának pedig mozognia kell: elszaladni a másik asztalon lévő cetlihez. Ez a másik asztal a „sziget”, minden csapatnak a saját szigetére lehet csak mennie (számozva van). Egyszerre egyet megfordítva elolvassa és megjegyzi a cetlin lévő mondatot, odamegy a párjához, akinek a fülébe súgott mondatot le kell írnia az előtte lévő papírra (bármennyiszer visszamehet, ha nem jegyezte meg). A cetliken lévő mondatokon 1-1 szó más színnel van írva. Ezt jelölni kell, mert ezekből áll össze a végén egy mondat, a megfejtés: a kincs helye szerepel benne. A kincs, tehát a keresett tárgy megkeresése után lesz teljesítve a feladat, amint a kincs az asztalukon van. A lapon tehát szerepelnie kell az 5 mondatnak, a megfejtésnek (ez egy plusz mondat).

A játék lezárása: A játék az összes kincs megtalálásával végződik.

Értékelés, jutalmazás, feldolgozás: a kincsek helyének megbeszélése

Lehetséges továbbfejlesztések, variációk: részben/egészében idegen nyelven is játszható, a csoporttól függően

A játékvezető speciális feladatai: Ne keveredjenek a helyszínek, mindenki a számára kijelölt helyre menjen (szigetre).

A játékot lejegyezte: Szinak Katalin