JÁTÉKRA FEL!

Szili Zoltán: Kubb szabadtéri fadobáló játék

 

  • A játék neve, címe: Kubb szabadtéri fadobáló játék
  • A játék pedagógiai célja: Figyelem fejlesztése, megfigyelőképesség fejlesztése. A jobb és bal gyakorlása, egyensúlyérzék fejlesztése. Kitartás és együttműködési készség fejlesztése.
  • A játék jellege: Együttműködési
  • A baleseti kockázat szintje: Közepes
  • Szükséges biztonsági intézkedések: A játékosoknak farudakat kell eldobniuk a játékmezőn belül, a pálya szélén viszont játékosok állnak. Figyelmeztetni kell a csapatokat a játékmező szélétől levő biztonságos távolság megtartására, az összeszedendő eldőlt bábuk közötti mozgás idejének lehetőségére, biztonsági kockázatára, az egymásra odafigyelésre. A dobási módok, stílusok helyes megadásával csökkentem az egymás eltalálási lehetőségét, a balesetveszélyt.
  • Résztvevők száma: -8
  • Résztvevők életkora: 7+
  • Játékidő: 10-15 perc
  • Helyszín: Elsősorban szabadtéren játszható
  • Helyigény: Nagyobb tér: Tipikusan pl. fogójátékok helyigénye
  • Kellékigény: Tömör fadarabok, farudak. 1 király bábu,1 királynő bábu, 4 sarokjelző rúd. 10 vastag játékelem (Kubb fa), 6 vékony célbadobó fa, ezeket a két csapat között osszuk szét.
  • Technikai igény: Nincs szükség egyéb kellékre.
  • Az előkészítés feladatai: A fabábuk megszámlálása, a játéktér kimérése, a sarokpontok leszúrása, a kettéosztott oszlopok és a király bábuk elhelyezése. A csapatok kiválasztása, elhelyezése. A többlépcsős játékszabály elmondása.
  • Az előkészítéshez szükséges idő: Több mint 5 perc
  • A résztvevők bevonásának lehetőségei: A játékot már ismerők segíthetnek kimérni a pályát és elhelyezni a farudakat. A játékot nem ismerőket arra kérem, figyeljék meg a pályaállítás menetét.
  • A játék megnyitása, nyitánya: Csapatválasztás, páros számú játékos szükséges hozzá.
  • A játék menete, játékszabályok: Ez a játékleírás a játékvezető által átalakított játékszabályokat tartalmazza: – A rövidebbik játékoldalakon egymástól egyenlő távolságra felállítunk 5-5 faoszlopot (Kubb bábu) erre az alapvonalra kell felállniuk a játékosoknak. – A pálya közepére felállítjuk a párban álló uralkodói bábukat, ennek az elkerülése vagy eldöntése a játék célja és feladata. – A cél az, hogy a 6 dobófával eltalálva ledöntsük az ellenfél csapat 5 Kubbját, majd ezután a Királyt és a Királynét. Fontos tudni, hogy ha az Uralkodói Párt hamarabb eldöntjük, mint ahogy leütöttük volna a Kubbokat, akkor azonnal elveszítjük a játékot! – Fontos új szabály, hogy nem szabad helikopterszerű dobás dobni, amivel könnyen le lehet tarolni a Kubbokat, hanem csak ívesen célba ejteni szabad a dobófát. – Először az A csapat játékosai dobhatnak 6 dobófával, amelyik Kubb bábut sikerül eldönteni, azt a B csapatnak vissza kell dobnia a saját alapvonalától az ellenfél területére. Ezek lesznek a Mezőkubbok. – Lehetőleg minél közelebb dobja a B csapat a Mezőkubbokat a Királyi Párhoz, hogy minél könnyebb legyen azokat eldöntenie. Ám ha dobáskor eldől vele a Királyi Pár közül bármelyik, a B csapat veszített. – B csapatnak ezeket a Mezőkubbokat kell először eltalálnia és eldöntenie a 6 dobásából, s csak ha ezek újra eldőltek, akkor dobhatja a távoli A Kubbokat addig, amíg azok el nem fogynak. – Az eldőlt Mezőkubbokat kivesszük a játékból. – Ha a pályán marad Mezőkubb bábu, az A csapatnak joga van begyalogolnia azok elhelyezkedéséig, de onnan szigorúan csak bal kézzel dobhatnak ! – Cél: minél hamarabb döntsük el az ellenfél 5 Kubb bábuját. Amelyik csapatnak ez sikerül, a végső dobáshoz ért: egyik játékosuk lehetősége az alapvonalon a Királyi Párral háttal állva, lehajolva a lába között eldobni egyetlen dobással A Királyt és a szorosan mellette álló királynőt. Ha ez sikerül, a csapat győzött. Ha nem sikerült, folytatódik a játék tovább, de nehezítésként az ellenfél már csak váltott kézzel dobhat: egy dobást bal kézzel, egy dobást jobb kézzel. Amikor a Királyi Párt támadó csapat újra dobhat, megismétlődik a győztes dobás lehetősége.
  • A játék lezárása: A játék akkor ér véget, amikor valamelyik csapat sikeresen eldönti mindkét királyi bábut egy dobással. Ekkor össze lehet szedni a játékmezőn maradt bábukat, és új csapatokat sorsolni egy következő játékhoz.
  • Értékelés, jutalmazás, feldolgozás: A győztes csapat megdicsérése, a vesztesek vigasztalása. A sikeres dobásmódok kiértékelése. Új összetételű csapatok összeállítása, a sikeresebben dobó játékosok különválasztása, az új csapatok hegemóniájának kialakítása.
  • Lehetséges továbbfejlesztések, variációk: A játékmező csökkentése vagy növelése igény szerint. Dobási mozdulatok további megkötése vagy szigorítása.
  • A játékvezető speciális feladatai: Folyamatosan kell figyelnem a játékosok fizikai és lelki biztonságára. A biztatás fontossága, a csapatok elkeseredésének elkerülése. Szükség esetén félbeszakíthatom a játékot és további magyarázatot adhatok. Reagálhatok a résztvevők viselkedésére, kérdéseire.
  • Egyéb/megjegyzés: A résztvevők nagyon élvezték a játékot. A vizsgán csak négyen tudtuk játszani a speciális helyzet miatt, de alkalomadtán többen is megpróbáljuk majd. A vizsgafeladat tapasztalatainak tudatosítására készült kérdőív : 1. Hogy érezted magad a játékvezetés előtt, alatt és után? Lelkes és vidám voltam. Kicsit izgultam, hogy minden szabályt érthetően fogok-e elmagyarázni. 2. Mennyire tértél el az előzetes időbeosztásodtól? Tovább tartott a foglalkozásod? Esetleg hamarabb fejeződött be? Ha igen, akkor mi okozta azt? Nem tértem el. A foglalkozás 14 percig tartott a terv szerint. 3. Változtatnál-e a használt eszközökön/kellékeken? Ha igen, mit? Az eszközök megfelelőek voltak. 4. Hogy fogadták a gyerekek a kerettörténetet? És Te mennyire voltál vele elégedett? A kerettörténet a Viking harcosokról szólt, akik megküzdenek a Királyukért. Vidámmá tette a kerettörténet a játékot, feldobta a hangulatot. 5. Mennyire volt jó a helyszínválasztás? Milyen előnyei és milyen hiányosságai voltak? A kertben ping-pongasztal számára szintben elhelyezkedő térkövek voltak, ez zavaró is lehetett volna a bábuk eltalálásában, de végül nem okoztak problémát. Egy sík füves pálya ideálisabb lett volna. De ezt ma nem lehetett megszervezni. 6. Sorold fel azokat a dolgokat, amiket nem úgy csináltál, mondtál ahogy azt előzetesen tervezted. A kerettörténet kissé átalakult, bővebb lett élőszóban. 7. Miben nem úgy reagáltak a résztvevők, ahogyan arra Te előzetesen számítottál? A dobástechnikát először nem a megadott módon alkalmazták néhányan. 8. Hogy hatott a foglalkozás egésze a célcsoportodra? Kreatívan, ösztönzően. 9. Mit változtatnál annak érdekében, hogy a játék még biztonságosabb legyen? Védőfelszerelés a lábra, térdre, bokára. 10. Milyen mértékig érted el a kitűzött pedagógiai céljaidat? Elégedett vagy vele? Figyelem fejlesztése megvalósult, egymásra és a játékszabályokra is fokozatosan figyeltek. Megfigyelőképesség fejlesztése a szabálykövetésben valósult meg. A jobb és bal gyakorlása és az egyensúlyérzék fejlesztése a játék menete során megvalósult. Kitartás és együttműködési készség fejlődött a csapatmunkában. 11. Szerinted szükséges-e a játékszabályokon változtatni bármit is? Ha igen, akkor mit? Nem. 12. Legközelebb mit csinálnál másképpen annak érdekében, hogy még inkább teljesüljön a pedagógiai célod? Rajzos ábrákkal segíteném a megértést. 13. Mik a legfőbb tanulságok a számodra ennek a játéknak a levezetése kapcsán? Mit tanultál belőle? Mint játékvezető fejlődtem az érthető játékleírás megfogalmazásában, a türelem és helyes játékvezetői attitüd alkalmazásában.
  • A foglalkozásról készült fotó/videó:
  • A Játékot lejegyezte: Szili Zoltán