A játék neve, címe: Szerezd meg az almát
A játék pedagógiai célja: Ismerjék meg az erdőn, mezőn élő növényevő állatokat, gyakorolják neveiket
A játék jellege: Egyéb
A baleseti kockázat szintje: alacsony
Szükséges biztonsági intézkedések: Futás közben figyeljenek egymásra, nehogy összeütközzenek
Résztvevők száma: 8-14 fő,
Résztvevők életkora: 5 évtől fiatalabb
Játékidő: 5-10 perc
Helyszín: A játék bárhol játszható
Helyigény: Nagyobb kör: Akkora hely, ahol a résztvevők hátra tudnak lépni
Eszközigény: állatképes kártya, műanyag alma, tornakarika, ugráló kötelek
Technikai igény: Nincs szükség technikai eszközökre
Az előkészítés feladatai: Kinyomtatni az állatos kártyákat, elhelyezni a játéktér közepén a tornakarikát benne az almát és az ugráló köteleket a karikától egyenlő távolságra egymással szemben.
Az előkészítéshez szükséges idő: Több mint 5 perc
A résztvevők bevonásának lehetőségei: A játék előtt a kinyomtatott állatokkal ismerkedünk, megmutatom a kártyákat, megnevezzük őket, beszélgetünk róluk, hol laknak, mi jellemzi őket, stb. színezőkön ki is színezhetik ezeket az állatokat, ezzel is segítem, hogy jobban megismerjék őket. A játék előtt min. 10 percet igényel
A játék megnyitása, nyitánya: A résztvevők életkorából adódóan keretmesével kezdem. Az erdő szélén, egy tisztáson a fűben piroslott egy alma. Arra sétált a nyuszi és a süni. Még sosem láttak ilyen nagy piros golyót, nézegették és tanakodtak, vajon mi lehet ez, amikor a fa ágai közül meglátta őket a mókus és a madárka. Még ők sem láttak soha ehhez hasonlót. Ekkor ág ropogást hallottak, a vadmalac és az őzike jöttek elő az erdőből. Az őzike mindjárt odament az almához megszimatolta és megismerte, hogy ez egy finom csemege, mert télen az emberektől már kapott ilyen ennivalót a vadetetőbe. A többiek is szerették volna megkóstolni az almát. Képzeljük el, hogy Ti vagytok ezek az éhes kisállatok és szeretnétek megszerezni magatoknak az almát. Hogy ki melyik állat bőrébe bújik, azt bízzuk a szerencsére.
A játék menete, játékszabályok:Páros számú játékosokkal játszhatjuk a játékot. A játékosokat két csoportba állítom az ugráló kötelek mögé. Annyi állatos kártyát veszek magamhoz, hogy minden csapattagnak jusson. Először az egyik csapathoz megyek az állatos kártyákkal és mindenki húz egy kártyát. Megnézik, megjegyzik a képen látható állat nevét, majd visszakérem a kártyákat és átmegyek a másik csapathoz. Én a csapatoktól egyenlő távolságra középen helyezkedem el és innen irányítom a játékot. – Mindig csak az indulhat megszerezni az almát, akinek az állatnevét mondom. – Aki gyorsabban odaér a karikához, kiveheti az almát – Az almát újra visszateszem a karikába és folytatjuk a játékot
A játék lezárása: A játékot lehetőség szerint mindaddig folytatjuk, amíg minden játékos legalább egyszer meg tudta szerezni az almát és sikerélményhez jutott. Ez idő alatt olyan sokszor hallották az állatok neveit, hogy meg is tudják jegyezni az erdő-mező kisállatait.
Értékelés, jutalmazás, feldolgozás: Megdicsérem a játékban résztvevőket. Megkérdezem, hogy van-e kedvenc állatuk. Melyik és miért?
Lehetséges továbbfejlesztések, variációk: – A játék során nem csak egy fajta állatnevet mondok, hanem kettőt, vagy többet. – A végén igazi gyümölcsöt teszek a karikába és nem állatnevet, hanem Mindenki felszólítással az összes játékos egyszerre indul az almát megszerezni. Aki megszerezte, folyó víz alatt megmossa én pedig felszeletelem és közösen elfogyasztják az almát. – Más témakör feldolgozásában is segíthet ez a játék pl. ragadozó állatok, háziállatok, közlekedési eszközök, gyümölcsök, stb
A játékvezető speciális feladatai: Folyamatosan figyelem, hogy a játékosok aktivitása, figyelme mikor csökken, és ekkor igyekszem bővíteni, változtatni a játékszabályokat, vagy a játék befejezését kezdeményezem.
Egyéb/megjegyzés: A játék jellege: Fejlesztő játék, ismeretek bővítése, koncentráció, reakció idő, gyorsaság fejlesztése.
A játékot lejegyezte: Szilasi Edit