A játék neve, címe: Garázs
A játék pedagógiai célja: Figyelem- koncentráció, kudarc tűrés
A játék jellege: Egyéb
A baleseti kockázat szintje: közepes
Szükséges biztonsági intézkedések: – Mindig arra nézz amerre futsz! – Az oszlop mögé menni tilos! (ott van egy küszöb) – Ha valaki már áll egy babzsákon, keress másikat! (ne lökje le róla a társát)
Résztvevők száma: 21-30 fő,
Résztvevők életkora: 5 évtől fiatalabb
Játékidő: 5-10 perc
Helyszín: A játék bárhol játszható
Helyigény: Nagyobb tér: Tipikusan pl. fogójátékok helyigénye
Eszközigény: résztvevők számának megfelelő babzsák-1
Az előkészítéshez szükséges idő: 0-5 perc
A résztvevők bevonásának lehetőségei: korábbi játékokkal ráhangolás: Városi közlekedés A játék rövid leírása: A gyerekek egy-egy babzsákkal a kezükben, (ez lesz a kormány) vezetnek (szaladnak), kanyarodásnál forduljon a kormány is! Figyelni kell a rendőr jelzéseit (Rendőr a játék vezető). Első jelzés: egy kéz a magasban, 1 sípolás hang, akkor az autós leparkol (megáll) Mikor erre a jelzésre már jól figyelnek, jön a következő jel bevezetése, ekkor már a két jelzést váltva használjuk, arra is figyelni kell, hogy melyik jelzést hallják. Második jelzés: egy kéz a magasban, 2 sípolás hang, az autós zötyögős útra téved (az autó ugrál, páros lábon kell szökdelni) Mikor már jól megy a 2 jel megkülönböztetése, egy harmadik nehezítő jelet is bele teszünk, innentől a 3 jel váltja egymást. Harmadik jelzés: egy kéz a magasban, 3 sípoló hang, az autó rossz irányba tévedt, tolatnia kell (hátra fele kell menni) A játékot „parkolással” zárjuk.
A játék megnyitása, nyitánya: Ma bemegyünk gyerekvárosba, ahol még az autókat is gyerekek vezetik. De figyeljetek, mert az autós közlekedés nagyon baleset veszélyes, fontos, hogy mindig arra nézz amerre megy az autód, hogy elkerüld a karambolt! A torony (oszlopra mutatok) mögé nem megyünk, ott van a dutyi, oda a rendőr kíséri a rendetleneket. Figyeljetek, mit mond a rendőr, hogy mindenki biztonsággal közlekedhessen gyerekvárosban!
A kormányokat most tegyétek le a földre. Ezek lesznek most az autó garázsa. Nézd, egyet elveszek! Az az ügyes autós, aki ki tudja kerülni az összes garázst, előre néz és kikerüli a többi autóst! Ha a rendőr azt mondja: „Be a garázsba, akkor gyorsan rá állsz egy garázsra!” Akinek nem jut garázs, az ide jön hozzám, kiesik. A következő körben ő mondhatja, hogy „Be a garázsba!”
A játék menete, játékszabályok:A szék foglaló játék mintájára, a babzsákok most garázsok lesznek. A játékosok most az autók, szaladnak, amíg a játék vezető el nem kiálltja magát: „Be a garázsba!”, ekkor minden játékosnak keresnie kell egy babzsákot és rá kell állnia. Mivel egy babzsákkal kevesebb van (minden körben eggyel kevesebb) igy minden körben kiesik egy játékos. (Ebben a korosztályban még nehezen viselik a kiesést, ezért az új kieső segíthet a játékvezetőnek (ő mondhatja, a többieknek, hogy „Be a garázsba!”. A játékot az utolsó 3 játékosig játsszuk
A játék lezárása: (amikor már csak 3-an maradtak) Nagyon ügyesek voltatok! Tapsoljuk meg a sofőröket! A játék végén megkérem, megdicsérem őket, elmondom miért voltak ügyesek, ha van javítani való, elmondom, hogy lehettek volna még ügyesebbek. Megkérem őket, hogy „két erős fiú, vigye a helyére a babzsákos kosarat”. Becsukom az ablakot, és visszamegyünk a csoport szobába.
Értékelés, jutalmazás, feldolgozás: Felajánlok levezetésként egy következő, nem mozgásos, levezető játékot: Lámpa. A játék rövid leírása: _Körbe állítjuk a játékosokat és a „Tik-tak-bumm” játékból való bombát indítjuk körbe. A lámpa jelzéseit kell mondaniuk, ahogy vált az autónak, megbeszéljük, hogy piros-aztán sárga- zöld- piros-sárga-zöld.., és ezt a sort kell folytatniuk. A bombát addig nem adhatják tovább amig nem jó színt mondanak a sorban (ezért nagyon kell figyelni melyik következik) akinél robban a bomba, az leül, a következő körben ő nem kap bombát. Ezt addig folytatni, ameddig kb. a csapat fele ül. a játék végén az ülő játékosok plusz feladatot kapnak (ezzel oldjuk a kiesés okozta feszültséget) annyit kell ugraniuk, ahányan ülnek, megszámoljuk, aztán számolásra ugranak.________________________________________________________________
Lehetséges továbbfejlesztések, variációk: Lehet több féle garázzsal is játszani, (pl karika és babzsák) és két féle jellel (egy síp, két síp) pl: babzsák, az egy síp, karika a két síp. Amikor a rendőr azt mondja: „be a garázsba” és utána kettőt sípol, akkor csak annak a parkolását tudom elfogadni aki karikába parkol.
A játékvezető speciális feladatai: Figyelem fenntartása, a szabályokra való emlékeztetés szükség esetén.
Egyéb/megjegyzés: A gyerekek nagyon élvezték a játékot, de kétszer egymás után nem érdemes játszani, kérésre sem. Megpróbáltuk, mert nagyon szerették volna, de a második körre láthatóan elfáradtak, már nehéz volt tartani a szabályt (sokan megpróbáltak már futás helyett helyezkedni, ez az első körben nem fordult elő, becsülettel futottak), lankadt a figyelem, nehezebben találták meg a garázsokat is, így ott hamarabb le is zártuk a játékot.
A játékot lejegyezte: Szénási Edit