JÁTÉKRA FEL!

Szélné Vidovenyecz Andrea Edina: Terpeszfogó, ponyvásjáték

  1. A játék neve, címe: Terpeszfogó, ponyvásjáték
  2. A játék pedagógiai célja: Célom hogy a gyermekek, boldogan felszabadultan., a szabályokat betartva vegyenek részt, a játéktevékenységekben. A fogójáték a nagymozgások fejlesztésének fontos eleme, közben fejlődik a figyelme, türelme, alkalmazkodókészsége, szem-láb koordinációja.
  3. A játék jellege: Csoport vagy párképző
  4. A baleseti kockázat szintje: Alacsony
  5. Szükséges biztonsági intézkedések: A csoportszobában lévő asztalokat székeket, összepakoltuk és kivittük, hogy helyet csináljunk a játékhoz.
  6. Résztvevők száma: 15-20
  7. Résztvevők életkora: 5+
  8. Játékidő: 15+
  9. Helyszín: A játék bárhol játszható
  10. Helyigény: Nagyobb tér: Tipikusan pl. fogójátékok helyigénye
  11. Kellékigény: Báb, varázspálca, kosár, pléd, szőnyeg
  12. Technikai igény: Szőnyeg
  13. Az előkészítés feladatai: A gyerekek bevonásával átalakítottuk a csoportszobát a futó-és fogójátéknak megfelelően. Összepakoltuk és kihordtuk a székeket, asztalokat. A szőnyegeket viszont a helyükön hagytuk, hiszen a későbbiek során szükségünk volt rá.
  14. Az előkészítéshez szükséges idő: 0-5 perc
  15. A résztvevők bevonásának lehetőségei: Kezdeményezés báb segítségével, teremrendezés közösen, játékosan futó-és fogójáték kezdeményezése
  16. A játék megnyitása, nyitánya: A játék levezetése: „Sziasztok, gyerekek! Kati vagyok. Azért jöttem el hozzátok egy másik óvodából, mert úgy hallottam, hogy ti nagyon szeretitek a meséket. Így van? (válaszolnak, hogy igen) Én is imádom, a mesék a kedvenceim. Képzeljétek el, hogy az én óvó nénim nemrég mesélt nekünk egy olyan mesét, amely nekem nagyon megtetszett. Ezért gondoltam, hogy eljövök hozzátok és elmesélem nektek is ezt a kis történetet, mely okos kis gidákról szól és a gonosz, fondorlatos farkasról. Szeretnétek meghallgatni?(válasz: igen). Akkor arra kérlek benneteket, hogy csendben, lassan sétáljatok be a „mese kuckóba”(ez nálunk minden csoportszobában ki van alakítva), üljetek le törökülésbe és hallgassátok figyelmesen a mesémet, melynek a címe: A farkas és a hét kecskegida.” A báb segítségével elmeséltem a történetet, majd beszélgetést kezdeményeztem a meséről. Kérdéseim alapján megbeszéltük, hogy milyen pozitív és negatív tulajdonságai vannak a szereplőknek, hogy szabad-e idegenekkel szóba állni, beszélgettünk a szófogadásról és a szabályok betartásáról és a be nem tartásának következményeiről. Elővettem az előre odakészített varázspálcát. „ Elhoztam a varázspálcámat, amivel ha megsuhintom ezt a szőnyeget, amelyen ültök, varázsszőnyeggé változik. Kényelmesen helyezkedjetek el a szőnyegen úgy, hogy mindenki ráférjen, nehogy bárki is útközben leessen róla! Kapaszkodjatok, csukjátok be a szemeteket és elrepülünk a Kerek erdőbe. Képzeljétek el, hogy most repülünk el az üveghegy mellett, a kacsalábon forgó várat sikeresen kikerültük, csak úgy, mint az égig érő paszulyt is. Lelassul a repülő varázsszőnyeg, megáll a levegőben és óvatosan leszállunk a Kerek erdő közepében lévő Varázsrétre. Hú, de elgémberedtünk a hosszú utazás alatt, ugye, gyerekek? Nyissátok ki a szemeiteket, álljatok fel és nyújtózkodjatok egy jó nagyot! Látjátok, mennyi gesztenyefa van itt az erdőben körülöttünk? Lábujjhegyre állva próbáljuk meg magasra emelni a kezeinket és nyújtózkodás közben elérni a gesztenyéket! Hú, de ügyesek vagytok! Nagyon magasra tudtok nyújtózkodni! Most a varázspálcámmal ismét megsuhintalak benneteket és csiribí-csiribá változzatok át kecskegidákká! Én pedig kecskemamává változom. Gyertek hozzám kis gidáim, hadd öleljelek meg benneteket! Tudom, hogy ma a házunknál járt a gonosz farkas és nagyon megijedtetek, ezért úgy gondoltam, hogy elhozlak benneteket ide az erdei tisztásra, a Varázsrétre azért, hogy játsszunk egy jót ebben a gyönyörű napsütésben!
  17. A játék menete, játékszabályok: Egy olyan új játékot hoztam el nektek, amelynek az a neve, hogy TERPESZFOGÓ. Elmondom nektek a játékszabályokat, melyeket azért fontos, hogy betartsatok, hogy elkerüljük a baleseteket és minden kisgida számára öröm legyen a játék. Figyeljetek nagyon! Azonnal kiválasztok egy bátor kis gidát, ő lesz a fogó. A többieknek az lesz a feladata, hogy elfusson a fogó elöl. Nagyon figyeljetek egymásra futás közben, nehogy összeütközzetek! Ha úgy érzed, hogy a fogó mindjárt utolér és megérint, akkor gyorsan állj terpeszállásba, ezzel védetté válsz. Ebben a testhelyzetből azonban csak akkor mozdulhatsz el és vehetsz részt újra a játékban, ha valaki átbújik a terpeszállásban lévő lábaid alatt. Ha azonban megérintett a fogó, akkor szerepet cseréltek és te leszel a fogó. Mindenki megértette a játékszabályokat? Tudjátok, nagyon figyeljetek egymásra játék közben, nehogy megsérüljetek, összeütközzetek! Arra is figyeljetek, hogy jó nagyra terpesszétek a lábaitokat, hogy a társatok kényelmesen átférjen alatta! Akkor már csak az maradt hátra, hogy kiválasszuk a fogót! ( Megtörtént). Mindenki látja, hogy XY a fogó? Rendben, akkor jelre kezdődhet a játék! pl. sípszóra, tapsra, rajta veszélyszóra… Mikor már láttam, hogy kellően fáradtak a gyerekek és nem tudtak a játékra koncentrálni és a szabályokat kellően betartani, akkor így szóltam hozzájuk: „ Úgy látom, hogy nagyon elfáradtatok kis gidáim, gyertek, üljünk le körbe ide a rét dús füvére egy kicsit pihenni! Pihenés közben megdicsérem őket, amiért ilyen szabálytartóan játszottak, megkérdezem, hogy tetszett-e a játék és biztosítom őket arról, hogy máskor is szívesen elővesszük ezt a fogójátékot. Ekkor elővettem a letakart kosarat és a kör közepén helyeztem el. „Ebben a kosárban elrejtettem valamit. Nektek kell kitalálni, hogy mi lapulhat a takaró alatt! Ezt egy módon deríthetitek ki: önként jelentkezés alapján kérek egy kis ügyes gidát, aki benyúl a takaró alá és megpróbálja kitalálni, mi lehet a kosárban. (Kiválasztottam egy gyereket az önként jelentkezők közül.) Akkor vagy nagyon ügyes, ha nem kukucskálsz a takaró alá, csak tapintás útján találod ki, hogy mi lehet az a meglepetés. Ha az első gyermek nem találja ki, akkor elmondatom vele, hogy milyen tulajdonságokat érzett a tapintás során (puha, nagy) és a többiek segítségét kérve próbáljuk kitalálni. Amint ez sikerült, levettem a kosarat fedő takarót és megmutattam mit rejtett a kosár. „ Ezt a takarót azért hoztam, mert fontos kelléke a következő játékunknak. A játék neve PONYVÁS játék, de ebben az esetben a ponyvát mi egy takaróval helyettesítjük. Ezt a játékot a következőképpen kell játszani: Először is alkossunk a szőnyeg szélén egymással szemben két csapatot. Miután ez megvan, guggoljatok, üljetek le! A dajka néni és én a két csoport közé állva kifeszítjük a takarót, hogy ne láthassátok egymást. Na és itt kezdődnek az izgalmak! Ugyanis mind a két csapatból kérek egy-egy kisgidát, akik előre jönnek és leguggolnak. Háromig számolok, majd a takarót leengedjük. A játék lényege az, hogy amikor leengedtük a takarót, azok, akik ide guggoltak előre nagyon gyorsan mondják ki annak a gyermeknek a nevét, akit magukkal szemben látnak guggolni. Aki elérte a célt, tehát hamarabb mondja ki a társa nevét, az győz. Aki pedig veszített, az átguggol a nyertes csapatához. Miután felhívom a gyerekek figyelmét a játék lényegére, a gyorsaságra, önként jelentkezés alapján, csak szemkontaktus útján kiválasztom a játékosokat és kezdődhet a játék. Addig játsszuk, amíg az egyik csapat nem győz és minden gyermek egy csapatba nem kerül.
  18. A játék lezárása: Játék után megdicsértem a gyerekeket azért, mert fegyelmezettek, szabálytartóak voltak és nagyon figyeltek egymás testi épségére. Majd megkértem őket, hogy ismét törökülésben helyezkedjenek el a varázsszőnyegre, hiszen eltelt az idő, a Kerek erdő tisztásáról vissza kell repülnünk az óvodába. „ Üljetek le törökülésbe a szőnyegre, kapaszkodjatok meg, csukjátok be a szemeteket, hiszen azonnal emelkedik a varázsszőnyeg. Elhagytuk a kacsalábon forgó várat, most már az üveghegynél járunk és igen, már látom is az óvodánkat. Lassít a varázsszőnyeg, megáll és leszállunk a csoportszobánkban. Nyissátok ki a szemeiteket, mert megérkeztünk. Hogy éreztétek magatokat? Biztosan megszomjaztatok a hosszú út során. Lassan sétálva menjetek ki a poharaitokért, hiszen tudjátok, hogy mennyire fontos az, hogy mindennap elegendő mennyiségű folyadékot fogyasszunk. ( Mi az óvodánkban víztisztító kancsó segítségével szűrt vizet biztosítunk a gyerekek számára). Ezután pedig a folyosón elhelyezett padokra üljetek le és máris hozom a dajka néni által megpucolt gyümölcsöket, hiszen pótolni kell a játék során elvesztett energiát is.
  19. Értékelés, jutalmazás, feldolgozás: Amíg a gyermekek az előtérben a gyümölcsöt fogyasztották, addig visszarendeztem a helyszínt az eredeti állapotába, a játékhoz használt eszközöket, kellékeket eltettem az eredeti helyére. A csoport nagyon fegyelmezetten, szabálytudatosan játszott a mai nap folyamán. Igen jól lehetett őket kezdeményezni, partnerek voltak a játék során is és a kérdéseimre is aktívan reagáltak, válaszoltak. A kitűzött céljaimat sikerült elérnem, hiszen a gyerekek önfeledten, vidáman játszottak, a szabályokat maximálisan betartva érték el a játékcélokat. A jövőben már bonyolultabb, több figyelmet és kitartást igénylő játékokat is betervezhetek, hiszen a figyelmük tartós, képesek a magasabb nehézségi fokú játékokra is megfelelően koncentrálni. Együtt tudunk dolgozni, a szabályokat betartják és betartatják egymással is. Ha valaki esetleg nem tartotta be, azonnal figyelmeztették. A gyerekek pozitívan reagáltak a kerettörténetre. Tudtam, hogy csak rövid történetet szabad beterveznem, hiszen igen mozgékony csoport, nem szeretnek sokat üldögélni, mert néhány gyermek figyelme még könnyebben elterelhető és a türelmük is fejlesztendő még. Ezért is terveztem úgy, hogy kevés egy helyben ülés után játékos formában vezetem elő a fogójátékot, majd sok mozgással végezzük a tevékenységeket. Óvodánkban egyébként is minden tevékenység a mozgásra, tornára épül. A verseket is mozgásos formában tanuljuk. Nagy figyelmet fordítunk a gyermekek egészséges életmódjára nevelésnek is, hiszen minden nap esznek gyümölcsöt, zöldséget, frissen, facsarva, aszalva, sütve. Étkezések után tisztított vizet fogyasztanak, az uzsonna után pedig a hideg idő beálltával citromos teát főzünk mézzel.
  20. Lehetséges továbbfejlesztések, variációk:
  21. A játékvezető speciális feladatai:
  22. Egyéb/megjegyzés:
  23. A foglalkozásról készült fotó/videó: 
  24. A Játékot lejegyezte: Szélné Vidovenyecz Andrea Edina