A játék neve, címe: Ismerd fel!
A játék pedagógiai célja: A kommunikáció fejlesztése, memoriterek gyakorlása.
A játék jellege: Kommunikációs
A baleseti kockázat szintje: alacsony
Szükséges biztonsági intézkedések: A játékosokat figyelmeztetni kell, hogy ne tegyenek fel bántó, sértő kérdéseket.
Résztvevők száma: 30 főnél több
Résztvevők életkora: 10 évtől idősebb
Játékidő: 5-10 perc
Helyszín: A játék bárhol játszható
Helyigény: Kör: Akkora hely ahol a résztvevők körbe tudnak állni/ülni
Eszközigény: A kerettörténet szerint (pl. varázspálca)
Technikai igény: Tábla, kréta/filc
Az előkészítéshez szükséges idő: Nem szükséges előkészület
A résztvevők bevonásának lehetőségei: Ha már ismerik a játékot, hozhatnak a játékosok bázisszöveget.
A játék megnyitása, nyitánya: Ismertetni kell a játék szabályait! Kerettörténet lehet Harry Potter rajongók körében: A csoportban mindenkit eltalált az Exmemoriam! átok, azaz mindenki elfelejtett egy fontos verset egyetlen szó kivételével, ez a szó mindenkinek más. Az átkot a kiválasztott tudja megtörni: rá kell jönnie, melyik vers állítható össze a szavakból.
A játék menete, játékszabályok:A játékszabályok ismertetése után egy diák kimegy a teremből (lehet önkéntes vagy ki is számolhatjuk - ő a KIVÁLASZTOTT). A többiek megkapnak egy-egy szót a feladványnak szánt versből, amit meg kell jegyezniük. A KIVÁLASZTOTT visszajön a terembe, és kérdéseket tesz fel a többieknek tetszőleges sorrendben. (Pl. Mikor keltél? Melyik a kedvenc tantárgyad? stb.) A többiek válaszolnak, de úgy, hogy a kapott szót változtatás nélkül használják (nem lehet toldalékolni, sem toldaléktól megfosztani). A diák felírja azt a szót a válaszból, ami szerinte szerepelhet a versben. Majd folytatja a kérdezést. A feladat, hogy minél előbb felismerje, melyik vers a feladvány. Példa: a feladvány a Családi kör (1.tanuló szava: ESTE, 2.tanuló szava: VAN stb.) A kiválasztott kérdése az 1.tanulóhoz: Mikor keltél ma? Válasz: Korán akartam, de ESTE nem állítottam be az órát. - remek válasz, hiszen tényleg a kérdésre felel, és hosszú a mondat, a szó pedig változtatás nélkül benne van)
A játék lezárása: A játék véget ér, amikor a KIVÁLASZTOTT kitalálta, melyik vers volt a feladvány. Közösen elmondjuk a verset, megtört az átok.
Értékelés, jutalmazás, feldolgozás: Dicséret a játékosoknak: a KIVÁLASZTOTTNAK a jó kérdésekért, a megfejtésért, a gyorsaságért; a többiek közül ki lehet emelni a legügyesebbeket, akik a legjobban tudták a szavukat mondatba foglalni.
Lehetséges továbbfejlesztések, variációk: Dalszöveggel is lehet játszani, különösen népszerűek szoktak lenni a régi vagy mai slágerek.
A játékvezető speciális feladatai: Ha a kiválasztott nem tud kérdezni, lehet segíteni; vagy ha nem a megfelelő szavakat írja a táblára, érdemes figyelmeztetni rá. Ha egy játékos nem tud válaszolni, neki is lehet segíteni, vagy kis időt adni, mialatt egy másik játékos következik. Ha van jellegzetes szó a szövegben, azt érdemes kihagyni, mert nagyon megkönnyíti a feladvány kitalálását.
Egyéb/megjegyzés: Már az 5. osztályosok is ügyesen játsszák. Remek ráhangoló /zárójáték magyarórákon.
A játékot lejegyezte: Szekeresné Dinnyei Renáta