JÁTÉKRA FEL!

Székelyné Kutasi Krisztina: Nyuszi őr

  1. A játék neve, címe: Nyuszi őr
  2. A játék pedagógiai célja: figyelemfejlesztés, figyelemmegosztás, figyelemkoncentráció szerialitás, rövidtávú emlékezet fejlesztése
  3. A játék jellege: Energetizáló
  4. A baleseti kockázat szintje: Alacsony
  5. Szükséges biztonsági intézkedések: a helyszínen szabad tér biztosítása, a helyszínről az esetleges tárgyak félre húzása pl. teremből székek, asztalok, külső helyszín esetén a talaj felületének ellenőrzése pl. vannak e kiálló tárgyak, kövek, ha igen ezek eltávolítása a helyszínről, a játék megkezdése előtt és az előkészületek során felhívni a gyerekek figyelmét, hogy vigyázzanak egymás testi épségére, ne lökdösődjenek és vigyázzanak saját testi épségükre is a kellék ruhához tűvel való erősítésekor
  6. Résztvevők száma: -8
  7. Résztvevők életkora: 7+
  8. Játékidő: 10-15 perc
  9. Helyszín: A játék bárhol játszható
  10. Helyigény: Nagyobb kör: Akkora hely, ahol a résztvevők hátra tudnak lépni
  11. Kellékigény: fejhez rögzíthető papírból készült nyuszi fül, hajráf/ hajpánt/ csatt, papírból készült ruhához rögzíthető répa, plüss nyúl
  12. Technikai igény: nem szükséges, azonban lehetséges a játék időtartama alatt halk aláfestő zene, ebben az esetben technikai igény egy hanghordozó eszköz pl. cd lejátszó illetve hanganyag pl. cd lemez
  13. Az előkészítés feladatai: a játékhoz szükséges eszközök és/ vagy anyagok megléte (papír, olló, színes ceruzák vagy festék, filctollak, zsírkréták, nyuszi fül sablon, répa sablon) asztal és szék biztosítása, ahol az előkészítés történik, ez belső helyszín esetén lehet a teremben félrehúzott pad/asztal és székek, külső helyszínnél szintén biztosítani kell ezeket e feltételeket vagy egy olyan helyet, ahol adottak az előkészítés feltételei (terem, szoba asztallal és székekkel)
  14. Az előkészítéshez szükséges idő: Több mint 5 perc
  15. A résztvevők bevonásának lehetőségei: a játékban résztvevő gyerekek megfelelő koordinálás mellett elkészítik maguknak a papír nyuszi füleket és fejenként három répát papírból, sablon másolásával, vágással és színezéssel, majd a füleket hajráfra vagy hajpántra rögzítik pl. ragasztóval, a répákra pedig biztosítótűt tesznek, amivel majd a ruhájukra tűzik azt a játék során
  16. A játék megnyitása, nyitánya: a játék felvezetése a játék szereplőire való utalással történik, egy nyulas verses mese elmondásával/ felolvasásával Zelk Zoltán: Három nyulak, majd áttérés a kerettörténettel a játékra
  17. A játék menete, játékszabályok: a gyerekek körben állnak, a játékvezető a kerettörténetben elmondja, hogy most egy nyuszis játékot fognak játszani. A gyerekek felveszik a füleket, majd a játékvezető megkérdezi, hogy van-e önkéntes jelentkező a nyuszi őr fontos szerepére. Ha nincs, rövid kiszámolóval döntik el, hogy ki legyen az. A nyuszi őr beáll a kör közepére. A játékvezető utasítást ad a többi nyuszinak, 3 utasítás van: Nyuszi jár! – erre a többi játékos sétálni kezd és topog a lábával, mint a nyulak. Nyuszi ül! – a többi játékos leguggol ott, ahol éppen van. Nyuszi alszik! – a többi játékos a fejét a kezére hajtja, mintha aludna vagy előrehajtja a fejét, szemet is be lehet csukni, aki szeretné. A nyuszi őrnek is feladata van, ami jellegében azonos a többiek feladatával, végrehajtását tekintve viszont eltérő: amikor a játékosok járnak, az őr alszik (biztonságban pihen), amikor a játékosok ülnek, az őr jár közöttük (felügyel rájuk), amikor a játékosok alszanak, az őr ül (vigyázza álmuk). Az őrnek nagyon kell figyelnie, hogy ne rontsa el a játékosoktól eltérő mozgással járó feladatát, a többi nyúlnak pedig azt kell figyelnie, hogy az őr jól játszik-e vagy téveszt. Ha észreveszi egy játékos, hogy az őr tévesztett, hangos „Hopp” jelzéssel odaugrik az őrhöz, és onnantól ő lesz az őr, a ruhájára kap egy répát
  18. A játék lezárása: variációs lehetőségek: amennyiben a játék előkészítése során a gyerekek a kellékek között elkészítették a papír répákat, akkor az nyeri a játékot, aki leghamarabb megszerez három répát. Répa helyett játszhatunk egy plüss nyúllal, ilyenkor az őrnél van a plüss nyúl és azt adja át a soron következő őrnek. A plüss nyúlra vigyáz az őr, ebben az esetben a játék akkor fejeződik be, ha a játékvezető ezt jelzi pl. ha már mindenki volt legalább egyszer őr. Nagyobb csoport esetén játszható kieséses alapon, az őrváltás során a régi őr esik ki mindig a játékból
  19. Értékelés, jutalmazás, feldolgozás: a játék végén szóbeli dicséret, amiért a játékosok ügyesen végig játszották a játékot, szemfüles és figyelmes őrök és nyulak voltak, figyeltek egymásra és végig biztonságosan játszottak, a játékban való részvétel megköszönése, esetleges kérdések vagy ha volt előforduló problémák, közös megbeszélése a játék után
  20. Lehetséges továbbfejlesztések, variációk: a játék felvezetése történhet csak a kerettörténettel, vagy választható másfajta nyulas vers felvezetésként. Lehetnek találós kérdések, vagy körülírások a szereplőkre. A szereplők szabadon variálhatók másfajta állatra vagy figurára, a felvezetés és/vagy kerettörténet arra a szereplőre való átformálására
  21. A játékvezető speciális feladatai: a játékosok folyamatos figyelése a játék során, segítség esetén beavatkozás, hogy a játék gördülékenyen menjen, szabályok pontos ismertetése, visszakérdezés a szabályok érthetőségére, szükség esetén újra elmondása a szabályoknak, a kerettörténet elmondása során játékosság, élményszerűség, érdeklődés felkeltése a játékra
  22. Egyéb/megjegyzés: a játék kiscsoportban és nagyobb csoportban egyaránt játszható, megfelelő kerettörténettel bármilyen korosztálynak ajánlott
  23. A foglalkozásról készült fotó/videó: 
  24. A Játékot lejegyezte: Székelyné Kutasi Krisztina