JÁTÉKRA FEL!

Szedláné Mészáros Emőke: Tedd! Vedd! Nincs! Mind!

 

  • A játék neve, címe: Tedd! Vedd! Nincs! Mind!
  • A játék pedagógiai célja: Szórakoztatva felfrissíteni egy gyermekcsoportot. A kudarctűrés és győzni tudás viselkedésmintájának játékos gyakorlása. A figyelem-koncentráció fejlesztése.
  • A játék jellege: Energetizáló
  • A baleseti kockázat szintje: Alacsony
  • Szükséges biztonsági intézkedések: Felhívom a játékosok figyelmét arra, hogy amikor a Mind! felirat megjelenik a kockán és egyszerre nyúlnak a kosárba, akkor figyeljenek egymás kezére, nehogy sérülést okozzanak.
  • Résztvevők száma: -8
  • Résztvevők életkora: 7+
  • Játékidő: 5-10 perc
  • Helyszín: Elsősorban beltérben játszható
  • Helyigény: Kör: Akkora hely ahol a résztvevők körbe tudnak állni/ülni
  • Kellékigény: Nagyobb méretű átalakított dobókocka (építőkocka) feliratozva: Tedd! Vedd! Nincs! Mind! Passz! Dupla! – Kosár, vödör, doboz stb. amibe könnyen bele lehet nyúlni a játéktér minden pontjáról -Egy zacskó héjas földimogyoró, ami helyettesíthető dióval, mogyoróval, mandulával, gesztenyével stb. – Játéklap NYERTEM! felirattal annyi példányban, ahány játékos van
  • Technikai igény: A játékosoknak egy-egy szék, körül ülhető asztal, tanteremben két összefordítható pad, szabadtéren leteríthető takaró
  • Az előkészítés feladatai: Nyertem! feliratú játéklapok, feliratozott dobókocka elkészítése előzetesen. A helyszín kialakítása, az osztályban két pad összefordításával, körülötte 6 széket helyeztem el, biztonságosan tudnak játszani a gyerekek.
  • Az előkészítéshez szükséges idő: 0-5 perc
  • A résztvevők bevonásának lehetőségei: Mivel 8-9 éves gyerekek osztályfőnöke vagyok az idén, tudom, mennyire szívesen gyűjtenek őszi terméseket. Iskolánk udvarán vadgesztenyét szedhetünk, de a közeli erdőben makkot, mogyorót is találhatunk egy közös séta keretében. Ez természetesen plusz időt igényel.
  • A játék megnyitása, nyitánya: A játék kellékeinek elhelyezése az asztalon, közbe megmutatom, hogy milyen különleges kockával fogunk játszani. A játék felvezetése kerettörténettel: Meseország közepén a mindent termő fa szomszédságában éppen most kezdik a harmadik osztályt a szürke mókusok is. Mókus tanár úr azt a feladatot adta kisdiákjainak, hogy a mindent termő fáról gyűjtsék össze a földimogyorókat. Az első dicséretet az kapja, aki először szerez meg nyolc mogyorót.
  • A játék menete, játékszabályok: Az asztalnál foglaltam helyet és egy próbajátékkal mutattam meg a játék menetét, mivel 8 év körüli diákokkal játszottam. Minden gyermek elé letettem a NYERTEM ! feliratot tartalmazó lapot, majd ismertettem a játék menetét. -A tőlem jobbra ülő játékos dob először a dobókockával és felolvassa a felül látható feliratot. Ha azt látod VEDD! –Vegyél egy szem mogyorót a kosárból! Tedd a NYERTEM ! felirat ! jele alá! TEDD!-Tegyél vissza egy szemet a kosárba! (persze csak ha van előtted) DUPLA- Kettőt vehetsz. Két mezőre teheted a terméseket. PASSZ- Add tovább a kockát! Nem is vehetsz, de vissza sem kell tenned a földimogyorókból. NINCS- Minden eddig gyűjtött mogyit tegyél vissza a kosárba! MIND- Mindenkinek szól a felhívás! Jól figyelj, mert itt a gyorsaság számít! Vegyél ki gyorsan egy mogyorót a kosárból és mutasd meg a tenyereden! Ha fürge voltál, akkor megtarthatod a mogyit, de az utolsó gyerek hoppon marad és vissza kell tennie a finomságot a kosárba. A játék addig tart, ameddig a felkiáltó jeltől visszafelé haladva a NYERTEM! felirat minden betűje alá kerül mogyoró. Akkor tényleg kiálthatod, hogy nyertem. Egy kör próbajáték után mindenki megértette a szabályokat.
  • A játék lezárása: 1. A játék akkor zárul le, ha valaki kirakta a teljes feliratot. 2. Másik lezárási lehetőség, ha túl hosszúra nyúlna a játék, és a résztvevők fáradnak, vagy letelik a rendelkezésre álló idő, akkor időkeret megadásával fejezhetjük be a gyűjtögetést. Pl. ha lejár a homokóra, megszólal a beállított csengő, felrobban a bomba stb. Ebben az esetben a legtöbb mogyorót gyűjtő mókuska nyer. 3. lehetőség: folytatódik a játék, ameddig kialakul a többi résztvevő sorrendje A játékosok életkora, igénye szerint választhatunk.
  • Értékelés, jutalmazás, feldolgozás: Megdicsérem a szabályok betartásáért, a folyamatos figyelésért, kitartásért, a gyors reagálásért a gyerekeket. Kiemelem, hogy a mennyire örülök, hogy nem keseredtek el a pillanatnyi veszteségek láttán, hiszen egy pillanat alatt fordulhat a szerencse. Nagyon sokszor alkalmazom azt a lezárást, hogy egyszerűen megesszük a játékeszközöket, itt például a mogyorót. Így mindenki jó hangulatban zárja le a játékot, akár nyert, akár vesztett, hiszen mindenkinek jut elegendő csemege. Kérdésemre elmondták, hogy nagyon tetszett nekik a játék, jól érezték magukat, finom volt a mogyoró. Megállapítottuk, ha jól éreztük magunkat, kkor mindannyian nyertesek vagyunk. Új nevet is adtak neki, Mókusos játék lett a címe. Örültem, hogy az első gyorsabb játék után még egy fordulóhoz is kedvet kaptak. Számomra ez a bizonyíték a sikeres játékvezetésre.
  • Lehetséges továbbfejlesztések, variációk: Lehetséges továbbfejlesztések, variációk: Nehezíthető a játék, ha a kosárban sokféle termés van így a játékosoknak még keresgélniük is kell . Másik variációs lehetőség, ha hosszabb felirat készítése estén a játékosok párokat alkotva együtt játszva gyűjtik a terméseket, amit egy lapra raknak ki.
  • A játékvezető speciális feladatai: A játék szabályainak megismerése után a gyerekek ügyesen alkalmazták azt, betartására folyamatosan figyeltem. Egyedül a MIND utasítások elhangzása utáni gyors mogyoró mutatás során segítettem néha az utolsó megállapításában. A játék befejezése után a rendrakás is közös feladatunk volt.
  • Egyéb/megjegyzés: Eddigi tapasztalatom szerint a résztvevők szeretik ezt a játékot.
  • A foglalkozásról készült fotó/videó:
  • A Játékot lejegyezte: Szedláné Mészáros Emőke