JÁTÉKRA FEL!

Szebellédi-Szász Erzsébet: „Intelligens sün” – („Bumm” játék alapján)

  1. A játék neve, címe: „Intelligens sün” – („Bumm” játék alapján)
  2. A játék pedagógiai célja: Meglévő tudás átismétlése, elmélyítése játékos formában (Az erdőről tanultak összefoglalása után – környezetismeret 2. osztály)
  3. A játék jellege: Energetizáló
  4. A baleseti kockázat szintje: Alacsony
  5. Szükséges biztonsági intézkedések: Megfelelő méretű szabad tér a játék levezetéséhez.
  6. Résztvevők száma: 8-14,15-20
  7. Résztvevők életkora: 7+,10+,14+
  8. Játékidő: 5-10 perc
  9. Helyszín: A játék bárhol játszható
  10. Helyigény: Kör: Akkora hely ahol a résztvevők körbe tudnak állni/ülni
  11. Kellékigény: Alapesetben nem szükséges kellék a játékhoz. Mivel tudom, hogy a gyerekek nagyon szeretnek jutalomkártyát kapni, ennél a játéknál – kártya helyett, a témához igazodva – 1-1 makkot osztottam a helyes válaszért. A játék kerettörténetéhez jól illeszkedett a tanterem falára helyezett dekoráció.
  12. Technikai igény: A ráhangoló játékhoz DVD-lejátszó/ számítógép.
  13. Az előkészítés feladatai: Zenei háttér beállítása. A játéktér melletti ablaknál a sötétítés megoldása, megfelelő tér kialakítása: padok, székek eltávolítása.
  14. Az előkészítéshez szükséges idő: 0-5 perc
  15. A résztvevők bevonásának lehetőségei: Sötétítő függöny elhúzása, székek, padok áthelyezése.
  16. A játék megnyitása, nyitánya: „Ma kirándulni megyünk a közeli erdőbe. Egy őszi túrán veszünk részt. Képzeljétek magatokat az erdőhöz vezető ösvényre! Ebben segítek nektek, figyeljetek a zenére!” (https://www.youtube.com/watch?v=GRxofEmo3HA – Vivaldi: Négy évszak „Ősz” tétele 21,00’ – kb. 1 percig szól a zene) Ráhangoló játék: Szólánc – ősszel kapcsolatos szavakkal. A játék akkor ér véget, amikor az 1. játékos újra sorra kerül és egy utolsó szóval „összekapcsolja” a láncot. „Az erdő széléhez érkeztünk. Sétáljunk beljebb! (A valóságban is útra kelünk, elfoglaljuk a gyerekekkel a játékhoz szükséges területet. Az erdőben tapasztalható félhomályt a behúzott sötétítő függöny hivatott biztosítani, a díszletet a falon lévő dekoráció adja. 🙂 )
  17. A játék menete, játékszabályok: Kör alakítása. A játékvezető a kör közepén áll. Rámutat valakire és azt mondja: „sün”, erre az illető játékos gyorsan leguggol. A mellette jobbról és balról állónak a játékvezetőre mutatva kell villámgyorsan válaszolnia a feltett kérdésre. Aki hamarabb mondja ki a helyes választ, 1 makkot kap jutalmul. A játék előnye, hogy mindenki végig játékban marad, nincs kieső.
  18. A játék lezárása: "Véget ért az erdei kirándulásunk! Remélem, mindenki jól érezte magát és szép élményekkel tér haza!" A játék bármikor befejezhető, de érdemes figyelni arra (a gyerekek legalábbis nagyon számon tartják!), hogy mindenki sorra kerüljön!
  19. Értékelés, jutalmazás, feldolgozás: Miután mindenki visszaült a helyére, megbeszéljük a játék során tapasztaltakat, élményeket, érzéseket.
  20. Lehetséges továbbfejlesztések, variációk: A játék jól alkalmazható más tantárgyak esetében is, a kerettörténet megváltoztatásával. Matematika: – Remek lehetőség bármilyen művelet gyakorlására (összeadás, kivonás, szorzás, bennfoglalás) a tanult számkörben. – Számkörbővítés kezdetén: számok nagyságviszonyai – Kisebb/nagyobb tízes szomszéd, százas szomszéd – Tömegmérés, hosszúságmérés…: mennyiségek összehasonlítása Magyar nyelv és irodalom: – –j, -ly-s szavak helyesírása – tulajdonnevek helyesírása – rövid/hosszú magánhangzó a szó végén – szótagok száma a megadott szavakban – a tanult versekből rövid idézet alapján a költő és/vagy a vers címének megnevezése Ének: – dallamrészlet alapján a tanult dal megnevezése – a mutatott kézjel alapján a szolmizációs hang megnevezése
  21. A játékvezető speciális feladatai: Figyelmet kell fordítani arra, hogy mindenki sorra kerüljön, ne maradjon ki senki a játékból. Hogy a játék minél gördülékenyebb legyen, a felkészülés során érdemes a kérdéseket pontosan, a lehető legrövidebb formában megfogalmazni. Lehetőség szerint ajánlatos odafigyelni arra, hogy ha lassabban haladó tanuló kerül sorra, egyszerűbb kérdést tegyünk fel!
  22. Egyéb/megjegyzés: Ezt a játékot én még soha nem vezettem, a gyerekeknek is újdonság volt. Nagyon tetszett nekik és a tapasztalat szerint valóban "energetizáló" volt a játék. 🙂 Egészen biztos, hogy más tantárgyak kapcsán is fogunk ilyet játszani. De nem is muszáj élesen szétválasztani a tantárgyakkal kapcsolatos feladatokat, akár "Polihisztor sün"-t is lehet játszani. 🙂
  23. A foglalkozásról készült fotó/videó: 
  24. A Játékot lejegyezte: Szebellédi-Szász Erzsébet