JÁTÉKRA FEL!

Szarka Katalin: Jégfagyás

  1. A játék neve, címe: Jégfagyás
  2. A játék pedagógiai célja: Pozitív énkép, önkontroll erősítése, érzelmi nevelés (együttműködés, vidám légkör), értelmi nevelés (figyelem fejlesztése, a feladatok megértése, végrehajtása). Nagymozgás fejlesztése természetes mozgásokkal. Szem-kéz, szem-láb koordináció, egyensúlyérzék fejlesztése. Testséma fejlesztése: testrészek mozgatása. Verbális fejlesztés. Vázizomzat erősítése, helyes testtartás kialakítása, kondicionális képességek fejlesztése (erő, állóképesség), térérzékelés, téri tájékozódás, testséma fejlesztése.
  3. A játék jellege: Energetizáló
  4. A baleseti kockázat szintje: Alacsony
  5. Szükséges biztonsági intézkedések: Felhívom a gyerekek figyelmét, hogy egymásra ügyelve, kikerülve szaladjanak. A fogó a társa vállát, vagy hátát érintse óvatosan, a „kiszabadítók”, gyengén simítsák meg a jégszoborrá vált társukat. („olvasszák fel a fagyottakat.”)
  6. Résztvevők száma: 8-14
  7. Résztvevők életkora: -5
  8. Játékidő: 10-15 perc
  9. Helyszín: A játék bárhol játszható
  10. Helyigény: Nagyobb tér: Tipikusan pl. fogójátékok helyigénye
  11. Kellékigény: Semmilyen kellékre nincs szükség a játék során, de lehet hangszereket, én például triangulumot (ez jelezte a fagykirályt, – minden gyermeket jégszoborrá változtatott), és xilofont,- ennek a hangszernek a hangjára a jégszobrok „kiolvadtak”, szaladhattak tovább.
  12. Technikai igény: A játékhoz nincs szükség semmilyen speciális technikai kellékre.
  13. Az előkészítés feladatai: Berendezem a helyszínt, székeket, asztalokat félretolva, szőnyegeket feltekerve, hogy ott körben állva/szaladva, biztonságosan tudjunk játszani.
  14. Az előkészítéshez szükséges idő: 0-5 perc
  15. A résztvevők bevonásának lehetőségei: Terem bútorainak elmozgatásában segíthetnek, eközben megbeszéljük a pontos játékhelyszínt, határokat. A hangszereket kipróbálhatják előzetesen, ezzel is segítve a szabály begyakorlását, melyik hangszer hangja mit fog jelenteni.
  16. A játék megnyitása, nyitánya: Ráhangolódás a játékra, játékszabályok – játékos környezet ismertetése.
  17. A játék menete, játékszabályok: A gyerekek körbe szaladgálnak Jégországban, (mely aktualitását a téli hideg idő, a Mikulás látogatása adta) ahol a jégkirálynő, vagy jégkirály próbálja őket jégszoborrá fagyasztani érintésével. Akit megérint fagyos keze, szoborrá változik. Ezt addig játsszuk, míg mindenki szoborrá nem fagy, ekkor új királyt, vagy királynőt választunk, xilofon hangjával mindenkit „kiolvasztunk”, és kezdhetjük újra. VAGY: Akit megérint a fagykirály, vagy királynő, jégszoborrá válik, viszont meg lehet őt menteni azoknak, akik még nem szobrok, mégpedig úgy, hogy a feje búbját végig kell simítani, ez egy kiolvasztó érintés lesz, így ezután ő is újra szaladhat (illetve mentheti ő is jégszoborrá fagyott társait. )
  18. A játék lezárása: „Hazasétálunk Jégországból, miközben végig dörzsöljük végtagjainkat, testünket, (összedörzsöljük tenyereinket, átsimítjuk arcunkat, fejünk tetejét, vállainkat, fel,- és alkarjainkat, hasunkat, derekunkat, lábainkat…stb.) mintegy felmelegítve magunkat a jeges kaland után. 
  19. Értékelés, jutalmazás, feldolgozás: Játékosokat név szerint megdicsérem, (pl. ügyesen kikerültétek egymás, senki nem ütközött társával, segítettek egymást „kiszabadítani” a jég fogságából, figyelmesek, kitartóak voltatok, betartottátok a szabályokat…stb…) megköszönöm a részvételt, megkérdezem hogyan érezték magukat, milyen tapasztalatokat szereztek, mit tanultak belőle.
  20. Lehetséges továbbfejlesztések, variációk: A játék elején, mintegy bevezetésként 2 hangszer segítségével hol „megfagytak” ( triangulum) a gyerekek, hol „kiolvadtak”. ( xilofon) Vagy: Lehet nehezíteni, például: „ Most olyan jégszoborrá változzatok, amelyik 1 lábon áll….a jobb keze valami piroshoz „ragad”….bal füle asztalhoz „ragad”….”összeragad” valakivel….stb…..Ezt a gyerekek nagyon élvezték, nagyokat nevettek a feladatok végrehajtásakor.
  21. A játékvezető speciális feladatai: A szabályokat fokozatosan ismertetem. Először csak egy utasítást próbálok ki, majd ha már mindenki számára érthető, hogy mit kell tenni, akkor vezetem be a következőt, és így tovább. Minél jobban megy a játék, annál gyorsabban vezetem a játékot. Ettől még izgalmasabb lesz a játék! Folyamatosan figyelnem kell a játékosok fizikai és lelki biztonságára is!
  22. Egyéb/megjegyzés: A résztvevő gyerekek nagyon élvezték a játékot, később is kérték az ismétlését, újra játszását, játékidőben maguk is elkezdték játszani, önállóan. A tervezettnél hosszabb ideig játszottuk, kb. 15 percig, de ez szükséges is volt, hogy kijátszák magukat, s mivel a feladatok színesek, változatosak voltak, figyelmük, lelkesedésük nem lankadt.
  23. A foglalkozásról készült fotó/videó: 
  24. A Játékot lejegyezte: Szarka Katalin