JÁTÉKRA FEL!

Szántó-Horváth Marianna: Egerek és macskák

  1. A játék neve, címe: Egerek és macskák
  2. A játék pedagógiai célja: A hangulat oldása, csoporton belüli interakciók lehetőségének biztosítása. Az álmos, vagy fáradt csoport felfrissítése.
  3. A játék jellege: Energetizáló
  4. A baleseti kockázat szintje: Közepes
  5. Szükséges biztonsági intézkedések: Hívjuk fel a játékosok figyelmét, hogy a szlalomozás, és az egymás kerülgetése, illetve a több labda jelenléte miatt nagy figyelemre van szükség!
  6. Résztvevők száma: 15-20,21-30,30+
  7. Résztvevők életkora: 7+
  8. Játékidő: 15+
  9. Helyszín: A játék bárhol játszható
  10. Helyigény: Nagyobb tér: Tipikusan pl. fogójátékok helyigénye
  11. Kellékigény: puha labdák (max.1-5), tornakarika (jó, ha fele annyi van, mint a résztvevők száma) vagy egyéb, köralakításra alkalmas eszköz, pl. ugrálókötél (ez balesetveszélyesebb)…esetleg rajzzal helyettesíthető a karika
  12. Technikai igény: nem igényel technikai eszközöket
  13. Az előkészítés feladatai: A körökhöz szükséges kellékek előkészítése, de akár rajzolhatunk krétával köröket a padlóra, betonra stb.
  14. Az előkészítéshez szükséges idő: 0-5 perc
  15. A résztvevők bevonásának lehetőségei: a résztvevők elhelyezhetik a karikákat, megrajzolhatják a köröket egymástól 1,5 – 4 méter (korosztálytól függő) távolságban
  16. A játék megnyitása, nyitánya: Alakítsunk két egyforma létszámú csoportot: az egerek és macskák csoportját. Az egerek foglaljanak el egy-egy egérlyukat, vagyis egy karikát. Lehetséges keretmese: Az egereknek csodagombolyagaik (labdáik) vannak, amit egymásnak átadva/ megérintve varázserejük lesz és a macskák nem tudják megfogni őket.
  17. A játék menete, játékszabályok: Sok egérke van, a gombolyagból kevés (pl. 20 egérnek van 3), ezért el kell juttatniuk egymáshoz ezeket úgy, hogy az egérlyukból nem tehetik ki a lábukat. A macskáknak az a feladatuk, hogy átadáskor (dobás közben) megkaparintsák a varázsgombolyagot. Mivel az a cél, hogy minden egér játékban legyen és jusson labdához, ezért az is a szabály része lehet, hogy a varázslathoz jutottak leguggolnak. (Pl. egy egérévnyi csodaerőt szereznek, amit újabb egérévbe érve újra meg kell szerezniük.) A csoport ügyességi szintjéhez mérten lehet azt is szabályozni, hogy a guggoló játékosok hogyan maradjanak játékban. Ha mindenki a gombolyaghoz ért, újra felállhatnak…akár ezt is lehet számolni, hogy hányszor guggolt mindenki, amíg a macskák meg nem szerezték a varázsszereket. (Tehát hány egérévnyit éltek így az egérkék.) Ne feledjük, az egerek nem léphetnek ki a körből egy pillanatra sem, tehát ha nem jut el hozzájuk a labda, az a macskáké lesz!
  18. A játék lezárása: A játék addig tart, amíg a cicák meg nem szerzik az utolsó gombolyagot is (akár mérhetjük is, melyik csapatnak, mennyi időre van ehhez szüksége).
  19. Értékelés, jutalmazás, feldolgozás: Dicsérjük meg a játékosokat! Ha megkérdezzük őket, hogyan érezték magukat, mi volt a játék legizgalmasabb eleme, akkor könnyen jönnek (a következő alkalommal játszható) ötletek a szabály változtatására 🙂
  20. Lehetséges továbbfejlesztések, variációk: • Újabb szabály lehet az, hogy meghatározott idő alatt kell eljuttatni a varázserőt egymáshoz, vagyis minden egérhez, • vagy egyre kevesebb varázsgombolyaggal kezdjük a játékot: akár 4 labdával is elindíthatjuk a játékot, melyeket 2 perc alatt kell minden egérnek legalább egyszer megérintenie, aztán u.ezt megismételhetjük 2, majd 1 labdával (a több labdás verzió sem mindig könnyebb, hiszen itt az egereknek sokfelé kell figyelniük) • Ha még van időnk, szerepet cserélhetnek a csapatok, vagy a varázserő elvesztésével már igazi macska-egér játékot játszva kezdődhet egy fogójáték (ilyenkor szerencsés lehet, ha jelölőmezben kezdjük a játékot). • Ha a macskák nem tudják megszerezni a labdát (adhatunk ehhez időkeretet), az egerek varázsgombolyaga új szerepet kaphat. Segítségével elüldözhetők a macskák, tehát kidobójátékká változik a játék.
  21. A játékvezető speciális feladatai: • Hogy a játék egyre izgalmasabb legyen, érdemes egyre nehezebb feltételeket szabni. Célszerű gyorsan alkalmazkodni a csoport adottságaihoz játék közben (pl. labdaszámmal, az idő mérésével, időkerettel stb.)
  22. Egyéb/megjegyzés: A gyerekek kifejezetten szeretik, ha újabbnál újabb nehézség elé állítom őket, vagy gyakran változtatok a szabályon. Egyszerre nagyon bonyolultnak tűnhet a játék, azonban ha mindig csak egy tényezővel nehezítünk, egyenként mondjuk a szabály elemeit, a csoport is könnyebben megérti, követhetővé válik. Fontos, hogy az újabb szabályokat gyorsan, érthetően és megfelelő időben közöljük, hogy ne törjük meg a játékot, ezért érdemes megegyezni egy jelben (akár a keretmese részeként pl. nappal lesz egy sípszóra, vagy csak kiáltásra), amikor mindenki megáll, megnyugszik és gyorsan elmondható az új szabály. (Rendelkezem szülői beleegyező nyilatkozattal a fotók felhasználását illetően.)
  23. A foglalkozásról készült fotó/videó:
  24. A Játékot lejegyezte: Szántó-Horváth Marianna