JÁTÉKRA FEL!

Szánthó-Magyar Gyöngyi: Gyöngyszobor mester-szobrász

A játék neve, címe: Gyöngyszobor mester-szobrász

A játék pedagógiai célja: Az alapfokú művészetoktatás keretein belül zajló műhelymunka programjába művészeti, kézműves, oktató- fejlesztő játék beépítése.

A játék jellege: Együttműködési

A baleseti kockázat szintje: közepes

Szükséges biztonsági intézkedések: A játék a műhelymunka és az eszközök alapanyagok használatából adódó esetleges baleseti kockázatok felmérése, kiiktatása, azokra a figyelem felhívása és folyamatos kontroll alatt tartása az egész játék során.

Résztvevők száma: 8-14 fő,

Résztvevők életkora: 10 évtől idősebb

Játékidő: 15+ perc

Helyszín: Elsősorban beltérben játszható

Helyigény: Nagyobb kör: Akkora hely, ahol a résztvevők hátra tudnak lépni

Eszközigény: Kellékigény: Játékvezetőnek: Alumíniumhuzal, Kombinált fogó, Játékosoknak : előkészített alumíniumhuzal, gyöngyöknek tálkák, fagyöngyök, szemkötő- kendők.

Technikai igény: Műhely, 5-6 asztal,10-12 szék, eszközök, alapanyagok,

Az előkészítés feladatai: Alapanyagok beszerzése: alumíniumhuzal, fagyöngy Eszközök előkészítése, műhely biztonságossá tétele, a megfelelő számú asztal, szék biztosítása.

Az előkészítéshez szükséges idő: Több mint 5 perc

A résztvevők bevonásának lehetőségei: A játékosokkal együtt: Csoportokat párokat kialakítani, termet berendezni, eszközöket-kellékeket kiosztani. Játékvezető feladata: Előre elkészíteni alumíniumhuzalokat, eszközöket, alapanyagokat, értékeléshez jutalmakat.

A játék megnyitása, nyitánya: A mester szobrot szeretne készíteni a szobrásza segítségével, de van egy kis bökkenő, van aki nem beszélhet, van aki nem tudja mit kell alkotni, és van aki nem láthatja, így kell a végén egy alkotást létrehozni a mesternek és a szobrásznak.

A játék menete, játékszabályok:A párok kialakítása a játékvezetőnek az SNI-s illetve BTM-es tanulók és korosztályok figyelembevételével történik. A mester szobrász játék bemutatása: A mester saját ötletét elmondva, irányítva szobrot szeretne készíteni a bekötött szemű szobrász segítségével úgy hogy a szobrász a játék során nem szólalhat meg csak szobrászkodhat, a mester pedig nem nyúlhat a szoborhoz szükséges kellékekhez és alapanyagokhoz csak az elmondásai alapján irányíthatja a szobrász keze munkáját. A szoborhoz szükséges drót eleje és vége mindenképpen legyen visszahajlítva az alkotáson, bármilyen veszélyhelyzet, baleset, és rosszullét esetén azonnal szólni kell.

A játék lezárása: A szobrász mester játék célja páronként két darab olyan szobor létrehozása ahol a gyöngyök stabilan állnak a szobron, a szobor önhordó és magát megtartja egy pozícióban úgy hogy még kreatív és ötletes kompozíció is legyen. A játéknak akkor van vége ha a párcsere megtörtént, vagyis a szobrász is volt mester és a mester is volt szobrász.

Értékelés, jutalmazás, feldolgozás: Játék után a résztvevők az elkészült alkotásokat hazavihetik, egy megadott szempontsor szerint értékeljük és jutalmazzuk. Jelen esetben a gyerekek a játék után maguknak készíthettek drót és gyöngy felhasználásával nonfiguratív szobrot.

Lehetséges továbbfejlesztések, variációk: A játék lehetséges továbbfejlesztései között szerepelhet, különböző alapanyagok által olyan kellékek készítése mely felhasználható a szobor elkészítésében. Pl. gyurmából gyöngyök készítése, de kakukktojás elhelyezése is lehet a fagyöngyök között, pl. radír…

A játékvezető speciális feladatai: Az egész játék során elengedhetetlen a játékosok mentális, pszichés, fizikai jólétét figyelni, bármilyen rosszullét, sérülés esetén azonnali beavatkozás szükséges. A szobrászkodás során az eszközök használata megfelelően történik e akinek bármilyen segítség kell azt biztosítani.

Egyéb/megjegyzés: A levezetett játék során baleset és rosszullét nem történt. A játék hosszabb időt vesz igénybe így rögtönzött pár perces szünet lett beiktatva a párcsere előtt. A játék után a gyerekeknek több ötlete is született hogy és miként lehetne a mester- szobrászt továbbfejleszteni, és persze nehezíteni.

Értékelési szempontsor: – Szabályok betartása – Együttműködés – Alapanyagok rendeltetésszerű használata – Mester- szobrász párcsere megtörtént e – A szobor önhordó legyen és megálljon a talpán

A játékot lejegyezte: Szánthó-Magyar Gyöngyi