A játék neve, címe: Hol vagy te, ravasz róka?
A játék pedagógiai célja: gyors reagálás, figyelem, gyorsaság képességének fejlesztése
A játék jellege: Bemelegítő, ráhangoló
A baleseti kockázat szintje: alacsony
Szükséges biztonsági intézkedések: A játékosok figyelmét felhívom arra, hogy helyváltoztatáskor (a futás megkezdésekor), figyeljenek egymásra!
Résztvevők száma: 8-14 fő,
Résztvevők életkora: 5 évtől idősebb
Játékidő: 5-10 perc
Helyszín: Elsősorban szabadtéren játszható
Helyigény: Nagyobb tér: Tipikusan pl. fogójátékok helyigénye
Eszközigény: A játéktér kijelöléséhez szükséges bólyák, kötelek.
Az előkészítés feladatai: A játéktér kijelölése bólyákkal, valamint egy körkötéllel bekerített rész, ahova a megfogott játékosok kerülnek(rókalyuk).
Az előkészítéshez szükséges idő: 0-5 perc
A résztvevők bevonásának lehetőségei: Beszélgetés a játék megkezdése előtt arról, hogy milyen tulajdonságai vannak egy rókának pl. ravasz. Hol lakik a róka?(rókalyukban). Ha becsukjuk a szemünket, honnan fogjuk tudni, hogy ki lesz a fogó?(megsimogatom a fejét). Miért jó, ha mindenki csukva tartja a szemét? (izgalmas lesz a játék).
A játék megnyitása, nyitánya: Körben állunk, hogy mindenki jól lásson és halljon engem.
A játék menete, játékszabályok: Ma egy fogójátékot fogunk játszani! A ravasz róka lesz a fogó. De, hogy ki lesz a ravasz róka, azt én fogom kiválasztani közületek. Be kell csuknotok a szemeteket, kérlek benneteket, hogy ne lessetek, mert akkor nem lesz izgalmas a játék! Ha mindannyian becsuktátok, akkor én elindulok körbe a hátatok mögött és kiválasztom a ravasz rókát, mégpedig úgy, hogy megsimogatom a fejét! Ezután visszaállok a helyemre és azt mondom, hogy kinyithatjátok a szemeteket! Ti pedig jó hangosan, 3x megkérdezik azt, hogy: HOL VAGY TE, RAVASZ RÓKA? Amikor 3x megkérdeztétek, a kiválasztott (megsimogatott) ravasz róka felemeli a kezét és elkiáltja magát: ITT VAGYOK! Ha jól odafigyeltetek akkor mindenki tudni fogja, hogy ki a fogó, ki elől kell elszaladni. Mindenki szaladni kezd a ravasz róka elől a játéktéren belül és a ravasz róka megpróbál minél több gyereket megfogni. Akit megfogott annak be kell mennie a rókalyukba, amit kötéllel kerítettem körbe. A ravasz rókának mindenkit meg kell fognia, akit utolsónak fog meg, az a győztes! Ha nem sikerül, mert elfárad közben, akkor megállítom a játékot és választunk egy másik ravasz rókát! Fontos, hogy a rókának nem kell odavinnie a rókalyukhoz, akit megfogott, hanem ha valaki érzi, hogy a róka hozzáért, megfogta, menjen be a rókalyukba! Aki kiszalad a játéktérről annak is be kell mennie a rókalyukba! Akkor vagytok a legügyesebbek, ha egyszer sem kell bemennetek a rókalyukba és ha olyan ügyes fogók vagytok, hogy mindenkit sikerül megfognotok!
A játék lezárása: Ez volt az utolsó játékunk, legközelebb nehezítünk rajta, mert olyan ügyesek voltatok! Nehezebb dolgotok lesz, mert több rókát fogunk választani!
Értékelés, jutalmazás, feldolgozás: Ki volt az közületek, aki egyszer sem volt a rókalyukban?- megdicsérlek benneteket! És ki volt olyan ügyes róka, akinek sikerült mindenkit megfognia? -benneteket is megdicsérlek! Mindenki nagyon ügyes volt, mert sikerült úgy fogócskáznotok, hogy senki nem ütközött össze senkivel és nem szaladtatok ki a pályáról sem!
Lehetséges továbbfejlesztések, variációk: -variáció 1: Két ravasz rókát választunk egyszerre, így jobban oda kell figyelniük arra, hogy ki teszi fel a kezét a kérdések feltevése után! -variáció 2: Akit megfogott a ravasz róka, az nem megy a rókalyukba, hanem ott, ahol megfogták megáll, így már őt is kerülgetni kell a futóknak. A feladat annál nehezebb lesz, minél több gyereket elfogott a ravasz róka. A játék pedagógia célja így tovább bővülhet a mozgáskoordináció fejlesztésének lehetőségével.
A játékvezető speciális feladatai: Nagyon fontos elérni, hogy a gyerekek ne nyissák ki a fogóválasztás közben a szemüket, mert a játék elveszti izgalmasságát, váratlanságát! Lényeges a gyerekekben megerősíteni azt, hogy akkor a legügyesebbek, ha nem tudja őket megfogni a fogó!
Egyéb/megjegyzés: A játékot lezárhatjuk úgy is, hogy meglepetésszerűen magamat választom ravasz rókának. Ezzel fokozhatjuk a jó hangulatot és így fognak visszaemlékezni erre a játékra.
A játékot lejegyezte: Szalai Dóra