JÁTÉKRA FEL!

Szakterné Mádi Anikó: Szívás!

  1. A játék neve, címe: Szívás!
  2. A játék pedagógiai célja: A résztvevők kényszerérzet nélkül tanulják a csapatmunkát, ügyességet fejlesztő játék.
  3. A játék jellege: Együttműködési
  4. A baleseti kockázat szintje: Alacsony
  5. Szükséges biztonsági intézkedések: Felhívni a játékosok figyelmét, hogy helyváltoztatáskor figyeljenek egymásra, a játék közben ne üssék be magukat az asztalba vagy nehogy összefejeljenek a játék hevében!
  6. Résztvevők száma: 8-14
  7. Résztvevők életkora: 5+
  8. Játékidő: 10-15 perc
  9. Helyszín: Elsősorban beltérben játszható
  10. Helyigény: Kör: Akkora hely ahol a résztvevők körbe tudnak állni/ülni
  11. Kellékigény: asztal, 2 tál, kistálkák (nem törékeny): létszám db, pl. gabonagolyók, dobókocka ahányan játszanak
  12. Technikai igény: nincs
  13. Az előkészítés feladatai: Berendezni a helyszínt, hogy ott az asztal két oldalán állva, biztonságosan tudjunk játszani. Megfelelő kellékek összekészítése és elhelyezése, csapatsorsoláshoz 2 féle nyomdázott papír.
  14. Az előkészítéshez szükséges idő: 0-5 perc
  15. A résztvevők bevonásának lehetőségei: A játék előtt egy közös foglalkozáson a résztvevők készíthetnek maguknak névtáblát. Jelen esetben erre nincs szükség, mert a játék résztvevői jól ismerik egymást.
  16. A játék megnyitása, nyitánya: A játék előtt egy ráhangoló játékot játszunk, mely kicsit felfrissíti őket, hogy jobban tudjanak koncentrálni a második (Szívás!) játékban.
  17. A játék menete, játékszabályok: 1.) A játékosok az asztal két oldalán állnak egymással szemben. Az egy oldalon elhelyezkedők tartoznak egy csapatba. Az első játékosok, az asztal egyik szélén állók egyik kezénél egy-egy gabonagolyókat tartalmazó tálka helyezkedik el és minden játékos másik kezénél egy-egy üres tálka. Mindenkinél egy szívószál van, ez az összes játék kelléke. A feladat, hogy a kezdő tálkában levő golyók közül 5-öt minél gyorsabban eljuttatni az asztal végén levő utolsó üres tálkába szívószál segítségével. Kézzel nem érhetnek a golyóhoz, csak a szívószálhoz, a tálkát nem mozgathatják. Ha valamelyik játékosnál leesik a golyó, akkor azt mondja „Szívj!”, Ebből tudja az első játékos, hogy egy újabb golyót kell eljuttatnia a sor vége felé az 5 golyó meglétéhez. A sor végét jelezvén, az utolsó ember azt mondja a feladat teljesítése után, hogy „Megszívtuk!”. Az a csapat nyer, akinek ezt hamarabb sikerül megvalósítania. Időközönként a csapattagokat sorsolással módosíthatjuk. Nehezítés, a feladat továbbgondolása: 2.) Kikészítünk 2 nagyobb tálat sok golyóval. A játékosok most nem az asztal mellett állnak, hanem az asztal két oldalán egymás mögött vagy V-alakban, hogy láthassa csapattársát. Az első ember kap egy dobókockát és dob. Amennyit dobott annyi golyót kell a szívószál segítségével átrakni egy üres tálba. A második játékos is dob és ő is a nagy tálból annyit hozzárak. Addig tart a játék, míg az utolsó csapat utolsó embere nem végez, de ő már azt mondja: „Megszívtuk!”. (Tehát ha az egyik csapat nagyon gyors vagy alacsony számokat dobott, akkor akár több ember is kétszer szerepelhet egy csoportból, ez a dobott számok függvényében változik.) HA másodjára halljuk a „Megszívtuk!” szót, akkor van vége a játéknak. Az nyer, akinek több golyó van adott idő alatt a tálkájában. HA valaki menetközben a golyót leejti és az nem a tálban landol, újra a nagy tálból kell szívnia és elszállítania a megfelelő helyre. Egyéni játék a nyertes csapatnak vagy a társaság egészének: 3.) Az asztal két oldalán vannak a játékosok. Mindenki kap egy dobókockát és két tálkát. Az egyikben gabonagolyók, a másik üres. A dobókockával addig dobnak a játékosok, míg hatost nem dobnak, ekkor 6 db golyót raknak át az eddigiekhez hasonló módon szívószállal az üres tálba, majd folytatja a dobást. Csak a hatos dobás jó. A játék ideje 3 perc. Az nyer, akinek több golyója van a tálban a játékidő leteltével. 4.) Végül a játékot az előzőhöz képest úgy módosítjuk, hogy mindegy mennyit dob, pontosan annyi darab golyót kell az üres tálba szállítani amennyit a dobókocka mutat. A játék ideje 2 perc.
  18. A játék lezárása: A tálkákban levő golyók összesítésével zárul.
  19. Értékelés, jutalmazás, feldolgozás: Megdicsérem a játékosokat, megköszönöm a részvételt, megkérdezem, hogy hogyan érezték magukat, milyen tapasztalatokat szereztek.
  20. Lehetséges továbbfejlesztések, variációk: Ha azt látnám, hogy tetszik nekik az alapjáték és módosításai, akkor kipróbáltatnám velük ezt is. A dobókockával a két egymással szembe került játékos dob, aki többet dob csak az rakhatja át a kis tálkába a megfelelő számú golyót. Addig a másik játékos folyamatosan dobhat a kockával és HA 6-ost dob, akkor azt mondja „STOP!”. Ekkor a golyót szállító ellenfélnek abba kell hagyni a golyók pakolását és jön a következő páros. Ebben a játékban mindenki maximum egyszer pakolja a golyókat. Az a csapat nyer, amelyik több golyót gyűjt össze.
  21. A játékvezető speciális feladatai: Érdemes a szabályokat fokozatosan ismertetni. Először csak egy utasítást kipróbálni, majd ha már mindenki számára érthető, hogy mit kell tenni, akkor bevezetni a következőt, és így tovább. Minél jobban megy a játék, érdemes annál gyorsabban vezetni a játékot. Ettől még izgalmasabb lesz a játék! Folyamatosan figyelni kell a játékosok fizikai és lelki biztonságára is!
  22. Egyéb/megjegyzés: Először játszattam le a játékokat, de sikeresnek éreztem a feladatot. A játékosok sokat nevettek, volt akinek a csapatfeladat tetszett jobban, mert ott a többi is számított, volt akinek az egyéni, ő benne tombolt a versenyszellem és nagyon ügyes is volt a játékokban. Mivel GYED-en vagyok, ezért az otthonomba hívtam a társaságot, akik elsősorban volt tanítványaim voltak.
  23. A foglalkozásról készült fotó/videó: 
  24. A Játékot lejegyezte: Szakterné Mádi Anikó