A játék neve, címe: Szerencsekocka
A játék pedagógiai célja: A reakcióidő, tempó javítása, az íráskészség fejlesztése, a tanult ismeretek (ABC) mélyítése játékos formában.
A játék jellege: Egyéb
A baleseti kockázat szintje: alacsony
Szükséges biztonsági intézkedések: Óvatosan vegyük el a másiktól a ceruzát, ne „tépjük ki” egymás kezéből!
Résztvevők száma: 8 főnél kevesebb, 8-14 fő, 15-20 fő,
Résztvevők életkora: 7 évtől idősebb
Játékidő: 10-15 perc
Helyszín: A játék bárhol játszható
Helyigény: Kör: Akkora hely ahol a résztvevők körbe tudnak állni/ülni
Eszközigény: Mindenkinek szüksége van egy papírlapra és egy dobókockára. Középen, az asztalon egy darab ceruza.
Technikai igény: Asztal és székek.
Az előkészítés feladatai: Egy vagy két asztalt össze kell tolni, köré tenni a székeket. Az asztalra készíteni az eszközöket: papírok, dobókockák, ceruza.
Az előkészítéshez szükséges idő: 0-5 perc
A résztvevők bevonásának lehetőségei: Mindenki hozza a saját dobókockáját a matekdobozából, a saját székét és egy papírt az osztály közös papíros dobozából.
A játék megnyitása, nyitánya: A játékszabályok ismertetése.
A játék menete, játékszabályok:A játékosok az asztal körül ülnek, előttük egy papír és egy dobókocka. Középen egy ceruza.
A cél: 6-ost dobni! Amennyiben 6-ost dobtál, meg kell fognod a ceruzát és el kell kezdened írni az írott, nagy ABC-t. A-től M-ig kell, hibátlan sorrendben leírni a betűket. (Magyaróra keretén belül tobb opció is van: Célok lehetnek: – 10 főnevet írni – leírni a teljes ABC-t – írni 10 szót, ami B betűvel kezdődik – az összes magánhangzót, 10 mássalhangzót stb.
A játékosok folyamatosan 6-ost próbálnak dobni, ha ez sikerül, elvehetik a ceruzát attól, aki éppen ír, és elkezdhetnek ők írni. Az a nyertes, akinek először sikerül leírnia az ABC-t, A betűtől az M betűig. (Visszavágó: M-től Zs-ig.)
A játék lezárása: Annak ellenőrzése, hogy a győztes tényleg jó ABC sorrendet írt. Ha igen, a résztvevők megtapsolják a győztest, egymást és saját magunkat, hiszen mindenki ügyes volt.
Értékelés, jutalmazás, feldolgozás: Mindenkit nagyon megdicsérek, megbeszéljük, miért volt jó a játék, kinek tetszett, kinek nem. Mi okozott esetleg problémát, hogyan lehetne másképp csinálni, mi segítené őket
Lehetséges továbbfejlesztések, variációk: A játékszabály részben említettem néhány lehetőséget, ez a sor végtelen. Ugyanakkor lehet nehezíteni 12 oldalú dobókockával vagy ABC kockával is, amikor is egy adott betű dobásával kell szavakat írni. Pl. Dobj A betűt és írj A betűvel kezdődő/végződő szavakat!
A játékvezető speciális feladatai: A játékszabályok ismertetésén túl érdemes egy próbakört játszani, pláne, ha kisebb gyerekekkel játszunk, így érthetőbb, könnyebb lesz számukra a játékkezdés.
Egyéb/megjegyzés: Az én osztályom imádja ezt a játékot, pláne, mert olyan sokféle módon variálható, hogy nem válik unalmassá. Lehet könnyebben, lehet nehezítve is játszani. Kitűnő például tanórai differenciálásra. Külön szeretem, hogy nemcsak matematikaórán alkalmazható, hanem lényegében bármikor. Környezetismeret órán is lehet játszani, Pl. Dobj 6-ost és írt 10 emlős állatot!
A játékot lejegyezte: Szakácsi Zita