JÁTÉKRA FEL!

Szabóné Vida Tímea: „SZÍNORSZÁG SÖTÉTSÉGBE BORULT”

  1. A játék neve, címe: „SZÍNORSZÁG SÖTÉTSÉGBE BORULT”
  2. A játék pedagógiai célja: EGYÜTTMŰKÖDÉS FEJLESZTÉSE – CSAK KÖZÖSEN ÉRHETJÜK EL A CÉLT (CSAPATMUNKA) – SZOCIÁLIS KÉPESSÉGEK FEJLESZTÉSE – SZÍNEK AZONOSÍTÁSÁNAK, EGYEZTETÉSÉNEK GYAKORLÁSA SZEM-KÉZ KOORDINÁCIÓ FEJLESZTÉSE
  3. A játék jellege: Együttműködési
  4. A baleseti kockázat szintje: Alacsony
  5. Szükséges biztonsági intézkedések: FELHÍVNI A GYEREKEK FIGYELMÉT ARRA, HOGY NE LÖKDÖSSÉK EGYMÁST, NE KAPKODJÁK KI EGYMÁS KEZÉBŐL A KOCKÁKAT. NEM IDŐRE MEGY, NYUGODTAN ÉPÍTSENEK.
  6. Résztvevők száma: 8-14
  7. Résztvevők életkora: 5+
  8. Játékidő: 15+
  9. Helyszín: Elsősorban beltérben játszható
  10. Helyigény: Nagyobb tér: Tipikusan pl. fogójátékok helyigénye
  11. Kellékigény: SZÍNES MESEPÁRNÁK, SZÍNES NAGYMÉRETŰ ÉPÍTŐKOCKÁK, MANÓ JELMEZEK, HERCEG ÉS HERCEGNŐ FEJDÍSZEK, VARÁZSLÓ KALAP, PALÁST, VARÁZSPÁLCA
  12. Technikai igény: SZÉKEK (AHÁNY GYERMEK VAN), CD, MAGNÓ
  13. Az előkészítés feladatai: TEREM ELPAKOLÁSA, SZÉKEK KIRAKÁSA, SZÍNES KOCKÁK KUPACOKBA RAKÁSA SZÍNEK SZERINT, MESEPÁRNÁK ELŐKÉSZÍTÉSE, JELMEZEK, CD , MAGNÓ ELŐKÉSZÍTÉSE
  14. Az előkészítéshez szükséges idő: 0-5 perc
  15. A résztvevők bevonásának lehetőségei: TEREM ELPAKOLÁSA, SZÉKEK KIRAKÁSA, KOCKÁK KUPACBA RAKÁSA, MESEPÁRNÁK ELŐKÉSZÍTÉSE
  16. A játék megnyitása, nyitánya: MESEVÁR ZENE SZÓL, VILLANY FELKAPCSOLVA
  17. A játék menete, játékszabályok: A GYEREKEK A SZÉKEKEN ÜLNEK. KÉPZELJÉTEK, GYEREKEK MOST ELUTAZUNK SZÍNORSZÁGBA. SZÍNORSZÁG HERCEGEI ÉS HERCEGNŐI PEDIG TI LESZTEK (FEJDÍSZEK, KORONÁK FELRAKÁSA A GYEREKEK FEJÉRE, MAJD ZENE ELHALKUL). SZÍNORSZÁG LAKÓI NAGY BOLDOGSÁGBAN ÉLTEK EGYMÁSSAL, AZ EMBEREK NAGYON SZERETTÉK A KIS HERCEGEKET ÉS HERCEGNŐKET. DE EGYSZER NAGY BAJ TÖRTÉNT. SZÍNORSZÁGBA ÉRKEZETT EGY GONOSZ VARÁZSLÓ ÉS SÖTÉTSÉGBE BORÍTOTTA AZ ORSZÁGOT. FIGYELJETEK CSAK! (JÁTÉKVEZETŐ PALÁSTOT, VARÁZSKALAPOT HÚZ ÉS VARÁZSPÁLCÁT VESZ MAGÁHOZ.) JÁTÉKVEZETŐ, MINT VARÁZSLÓ MONDJA: „ Ó, MILYEN BOLDOGSÁG VAN ITT SZÍNORSZÁGBAN. TI VAGYTOK ITT A HERCEGEK ÉS HERCEGNŐK? (GYEREKEK- „IGEN”). TI NAGYON SZÉPEK VAGYTOK, DE NEKEM EZ A SZÍNORSZÁG NEM TETSZIK.SÖTÉTSÉGBE BORÍTOM EZT AZ ORSZÁGOT ÉS ELVISZEM INNEN A FÉNYT. A PALOTÁITOKAT MÁR IDEFELE JÖVET LEROMBOLTAM. TITEKET PEDIG ELVARÁZSOLLAK. MOSTANTÓL NEM HERCEGEK ÉS HERCEGNŐK LESZTEK, HANEM KIS MANÓK. (GYEREKEKRŐL KORONÁK LE, MANÓ JELMEZEK FELADÁSA – SEJTELMES VARÁZSLATOS ZENE SZÓL KÖZBEN, VILLANY LEKAPCSOL). ADDIG MANÓKÉNT KELL ÉLNETEK A SÖTÉTSÉGBEN, AMÍG MEG NEM MENTITEK SZÍNORSZÁGOT. SZERETNÉTEK MEGMENTENI SZÍNORSZÁGOT ÉS ISMÉT HERCEGEK ÉS HERCEGNŐK LENNI? („IGEN”). HOGY LÁSSÁTOK NEM VAGYOK OLYAN GONOSZ, ELÁRULOM, HOGYAN TUDJÁTOK MEGMENTENI. DE CSAK EGY PRÓBÁLKOZÁSOTOK VAN, ÚGYHOGY NAGYON FIGYELJETEK! SZÍNORSZÁGOT CSAK AKKOR TUDJÁTOK MEGMENTENI, HA EGYÜTT, KÖZÖSEN DOLGOZTOK. IDE TETTEM EGY KUPACBA KÜLÖNBÖZŐ SZÍNŰ MESEPÁRNÁKAT. MINDENKI VÁLASSZON MAJD BELŐLE EGYET. AMIT VÁLASZTOTTÁL, AZ AZT JELENTI, HOGY MELYIK PALOTÁBAN LAKTÁL. KI MILYEN SZÍNŰ MESEPÁRNÁT VETT, AZT A PALOTÁT KELL FELÉPÍTENIE KIS MANÓTÁRSÁVAL EGYÜTT. HA MINDEN KIS MANÓ, KÖZÖSEN FELÉPÍTI TÁRSÁVAL A PALOTÁJÁT ÉS MIND A 4 PALOTA FELÉPÜL, AKKOR SZÍNORSZÁG VISSZAKAPJA FÉNYÉT ÉS TI IS VISSZAVÁLTOZTOK HERCEGEKKÉ ÉS HERCEGNŐKKÉ. HA EZ NEM SIKERÜL, AKKOR HÁTRALEVŐ ÉLETETEKBEN MANÓKÉNT KELL ÉLNETEK. MOST ELMEGYEK. SOK SZERENCSÉT! (VARÁZSLÓ EL, JÁTÉKVEZETŐKÉNT VISSZA). BESZÉLGETÉS, MI TÖRTÉNT, SZERETNÉTEK MEGMENTENI SZÍNORSZÁGOT. IGEN. AKKOR MENJETEK ÉS ÉPÍTSÉTEK MEG PALOTÁITOKAT! HA KÉSZEN VAGYTOK, ÁLLJATOK A PALOTÁITOK MÖGÉ! ( ÉPÍTKEZÉS. MIKOR LÁTOM, HOGY MIND A 4 PALOTA FELÉPÜLT, VILLANY FELKAPCSOL.) DICSÉRET. SZÍNORSZÁGBA VISSZATÉRT A FÉNY, MANÓK VISSZAVÁLTOZNAK HERCEGEKKÉ ÉS HERCEGNŐKKÉ (MESEVÁR ZENE SZÓL). VISSZAÜLÜNK A SZÉKEKRE. BESZÉLGETŐKÖR. MAJD TEREM VISSZARENDEZÉSE.
  18. A játék lezárása: MINDENKI FELÉPÍTETTE A SAJÁT SZÍNŰ PALOTÁJÁT. SZÍNORSZÁG MEGMENEKÜLT, ÚJRA VISSZATÉRT A FÉNY, VISSZAVÁLTOZTAK A MANÓK HERCEGEKKÉ ÉS HERCEGNŐKKÉ. ZENE SZÓL. VISSZAÜLÜNK A SZÉKEKRE.
  19. Értékelés, jutalmazás, feldolgozás: KÖRBEN ÜLÜNK. BESZÉLGETŐKÖR. HOGY ÉREZTED MAGAD A JÁTÉK SORÁN? MI TETSZETT? MI NEM TETSZETT? ÓVÓNŐI DICSÉRET ESETLEG A JÁTÉK SORÁN ELŐFORDULÓ PROBLÉMÁK MEGBESZÉLÉSE (MOST NEM VOLT ILYEN)
  20. Lehetséges továbbfejlesztések, variációk: A SZÍNES KOCKÁKAT NEM SZÍNENKÉNT RAKJUK KI, HANEM EGYBEN ÉS NEKIK KELL KIVÁLOGATNI A SZÍNEKET, AZTÁN AZOKBÓL ÉPÍTENI. MESEPÁRNA HELYETT EGYIK OLDALÁN SZÍNES KÁRTYALAPOKAT ADUNK ÉS NEKIK KELL CSENDBEN MEGKERESNI AZT A TÁRSÁT, AKIVEL ÉPÍTENIE KELL. A JÁTÉK LEHETŐSÉGET ADHAT EGY KOMPLEX TEVÉKENYSÉGHEZ IS, MELYBEN GYAKOROLHATÓAK A SZÍNEK, ILLETVE A SZÁMLÁLÁS IS.
  21. A játékvezető speciális feladatai: EGYÜTT DOLGOZÁS, A KÖZÖS MUNKA ÖRÖMÉNEK TUDTOSÍTÁSA. CSAPATBAN DOLGOZUNK, CSAK AKKOR ÉRHETJÜK EL CÉLUNKAT, HA ÖSSZEDOLGOZUNK.
  22. Egyéb/megjegyzés: A GYEREKEKNEK TETSZETT A JÁTÉK. SZÍVESEN VOLTAK HERCEGEK ÉS HERCEGNŐK, MIVEL NEMRÉGIBEN A FARSANGON IS EGY ILYENT ADTUNK ELŐ. ILLETVE AZ ELMÚLT 1 HÉTBEN ÉS EZEN A HÉTEN IS AZ „IDEGEN TÁJAK, IDEGEN NÉPEK” TÉMAHETEKEN KÜLÖNBÖZŐ ORSZÁGOKBA „UTAZTAK” A GYEREKEK, ÍGY A KÉPZELETBELI SZÍNORSZÁG ISMÉT EGY ÉLMÉNY VOLT.
  23. A foglalkozásról készült fotó/videó: 
  24. A Játékot lejegyezte: Szabóné Vida Tímea