JÁTÉKRA FEL!

Szabóné Szűcs Leonida Lea: Hatschi- Patschi

A játék neve, címe: Hatschi- Patschi

A játék pedagógiai célja: A gyermekek tudása erősödjön a közvetlen környezetükben található virágneveket illetően. miközben egymásra figyelve és együttműködve játszanak, és megtanulnak helyesen kérdezni és válaszolni egész mondatokban.

A játék jellege: Együttműködési

A baleseti kockázat szintje: közepes

Szükséges biztonsági intézkedések: A székeket megfelelő távolságra helyezni, vagy ha körbe lesz rakva, szorosan egymás mellé tenni, csökkentve a felborulás esélyét. Legideálisabb mikrocsoportban játszani.

Résztvevők száma: 8 főnél kevesebb,

Résztvevők életkora: 5 évtől idősebb

Játékidő: 10-15 perc

Helyszín: A játék bárhol játszható

Helyigény: Kör: Akkora hely ahol a résztvevők körbe tudnak állni/ülni

Eszközigény: Székek, képek (virágokról)

Technikai igény: Szék minden résztvevőnek

Az előkészítés feladatai: A képekre a virágokat interneten megkeresni, kinyomtatni, lelaminálni, kivágni, vagy saját kezűleg megrajzolni. A csoport létszámának megfelelő mennyiségű szék előkészítése, elhelyezése a teremben.

Az előkészítéshez szükséges idő: Több mint 5 perc

A résztvevők bevonásának lehetőségei: A székek előkészítésében, elhelyezésében. A kártyák kiszínezésében, kivágásában.

A játék megnyitása, nyitánya: A játék előtt már a héten a többi foglalkozáson komplex módon ismerkedtünk a tavasszal, a tavaszi virágokkal, nevükkel. Közvetlen a játék előtt is egy tavaszi vagy virágokról szóló mesét hallgatnak a gyerekek, vagy egy kertészkedős, játékboltos játékot játszunk. A játék előtt ismertetjük a szabályokat, a játék menetét, és teszünk egy próbajátékot.

A játék menete, játékszabályok:A gyerekek körben ülnek, mindenki egy széken. Egy ismert mondókával kiszámolunk valakit, aki kimegy a teremből. Addig a bent maradóknak kiosztom a virágkártyákat, és közösen (vagy ha a játékosnak már megy, akkor egyedül) megnevezzük az adott virágnevet. Egy valakinek azonban nem jut kártya: ő lesz a Hatschi- Patschi. A többiek a combjuk alá helyezik a kártyákat. Amikor a kiszámolt gyerek visszajön a csoportszobába, mindenkihez odalép (ő választhatja ki, honnan kezd, vagy mi segítünk, hogy ne elsőnek a Hatschi- Patschit szólítsa meg), és megkérdezi: -Téged hogy hívnak? Az illető pedig válaszol, vagyis mondja a virág nevét, és megmutatja a kártyát. Így megy körbe, majd amikor a kártya nélküli gyermekhez ér a kérdező, ő elkiáltja magát, hogy ‘Hatschi- Patschi’, amire minden résztvevő feláll, és megpróbál egy újabb helyet találni magának, a kérdezővel együtt. Akinek nem jutott hely, ő lesz a kérdező a következő körben.

A játék lezárása: Mivel egy idő után a játékosok általában direkt nem keresnek maguknak széket, hogy ők legyenek a kérdezők, székelvétellel/ kieséssel lehet fokozatosan lezárni, az izgalmakat jobban fokozni.

Értékelés, jutalmazás, feldolgozás: A játék végén mindenki leül, majd átbeszéljük a szabályokat, és először a csoportot, majd külön megdicsérem, akinél kiemelhetek valamit (pl. nem lökte fel a társát, figyelt a másik testi épségére, nem hangoskodott, nem súgtak, a kérdező nem lesett, stb.). Megkérdezem, hogy hogy érezték magukat, és szeretnének- e máskor is játszani.

Lehetséges továbbfejlesztések, variációk: Úgy is lehetne játszani, hogy minden játékos kap kártyát, és a nyakukba akasztják, egyedül a Hatschi- Patschi kártya üres marad, vagy egy közösen kitalált jelet rajzolunk rá. Virágnevek helyett lehet bármi más: állatok, új csoport, ismerkedés esetén a saját nevük. A Hatschi- Patschira egy jelet találunk ki, amit ő némán mutat, ahelyett, hogy elkiáltaná magát. Úgyis lehetne növelni az izgalmakat, hogy egy kör megtétele után, mindenkinek vissza kell ülnie a helyére, és minden alkalommal újból osztjuk a kártyákat. A kérdező és a Hatschi- Patschi verseng az utóbbi helyéért, ellentétes irányból. Ha a Hatschi- Patschinak sikerül visszaülnie, újból játszik (új kártyát kap), ha a kérdezőnek sikerül megkaparintania a helyet, akkor ő játszik, és a Hatschi- Patschi lesz az új kérdező.

A játékvezető speciális feladatai: A játékszabályok fokozatos ismertetése mellett fontos feladat ügyelni azok betartatására, a résztvevők biztonságára, hangulatára. A játék után értékelni a csoportot, átgondolni a játékot, szükség esetén újratervezni.

Egyéb/megjegyzés: Eredetileg németül szoktam játszani a gyerekekkel, ahol a virág/- állatnevek, a helyes kérdés- válasz, egész mondatokban való beszélés még nagyobb hangsúlyt kap, mint cél.

A játékot lejegyezte: Szabóné Szűcs Leonida Lea