JÁTÉKRA FEL!

Szabóné Fürjes Zsófia: TATORT: A tökéletes alibi

A játék neve, címe: TATORT: A tökéletes alibi

A játék pedagógiai célja: német országismeret fejlesztése, médiaismeretek közvetítése, nyelvgyakorlás (történetmesélés, kérdésfeltevés, kérdésre reagálás német nyelven), logikus gondolkodás fejlesztése, visszaszoktatás a jelenléti oktatásba, közösségformálás, csoportmunkára nevelés

A játék jellege: Kommunikációs

A baleseti kockázat szintje: alacsony

Szükséges biztonsági intézkedések: kézfertőtlenítés, maszkviselet, székek állapotának ellenőrzése

Résztvevők száma: 15-20 fő, 21-30 fő,

Résztvevők életkora: 14 évtől idősebb

Játékidő: 15+ perc

Helyszín: A játék bárhol játszható

Helyigény: Kör: Akkora hely ahol a résztvevők körbe tudnak állni/ülni

Eszközigény: székek/plédek/párnák különböző kártyák, táblák 1. a csapatok alakításához nyomozóneveket, beosztásokat, helyszíneket tartalmazó kártyák 2. TATORT feliratú kártyák 3. a megoldásokhoz a nyomozási helyszíneket megjelölő kártyák 4. filctoll, tollak

Technikai igény: fénymásoló, számítógép, nyomtató Ha beltéren játsszuk, az internetet, digitális táblát is igénybe lehet venni, a sorozat megismertetéséhez

Az előkészítés feladatai: 1. kártyák, táblák elkészítése 2. a terem átrendezése

Az előkészítéshez szükséges idő: Több mint 5 perc

A résztvevők bevonásának lehetőségei: 1. kártyák kivágása 2. székek átrendezése kör alakban

A játék megnyitása, nyitánya: Megismerkedünk a TATORT/TETTHELY német detektívsorozat történetével és koncepciójával (1970-ben indult sorozat; eddig több mint 800 részét mutatták be; a nagyobb városoknak/tájegységeknek megvan a saját Tatort-Team-je; Németországban kultuszsorozat; vasárnap este vendéglátóhelyeken közös program a Tatort nézése), meghallgatjuk a címzenéjét.

A játék menete, játékszabályok:1. Háromtagú csapatok megalakítása kártyák segítségével. Minden kártyán egy nyomozó neve és beosztása, valamint egy város neve szerepel. Minden játékos húz a kártyák közül. Akiknek a kártyáján azonos város szerepel, egy csapatba kerülnek, így minden csapatot három nyomozó alkot. A játékosok körben helyet foglalnak, a csapatok tagjai egymás mellett, egymáshoz kicsit közelebb húzódva helyezkednek el. Minden nyomozócsoport a csapatok számának megfelelő számú TATORT feliratú, illetve ugyanennyi saját városnévvel ellátott kártyát kap. 2. A játékszabályok ismertetése: a) a csoportok titokban megbeszélnek egy olyan történetet, amit a többi csoport tagjai nem ismernek, és kijelölnek maguk közül valakit, aki ezt a történetet német nyelven később elmeséli a többi csapatnak. A mesélő lehet az is, akivel megesett a történet, de lehet bármely másik tag is. b) Miután a megbeszélést követően mindenki visszaült a helyére, az első, vállalkozókedvű csapat kijelölt tagja elmeséli a történetüket. A csapat tagjai ekkor nem nyomozók, hanem egy bűntény felderítése során vallatja ki őket a többi nyomozócsoport, mint gyanúsítottakat. Mivel az előadott történet a bűntett alibije, mindhárman úgy próbálnak a nyomozók kérdéseire válaszolni, mintha a vallomásban előadott történet személyesen velük történt volna meg, hogy ezzel felszabaduljanak a vád alól. c) Megkezdődik a nyomozás: a történetmondó csoport baloldalán ülő csapat teheti fel az elmondott történettel kapcsolatos első kérdést, és az óramutató járásával megegyező irányban kérdezhet a többi csapat is. A kérdésekre adott válaszokból, illetve a gyanúsítottak reakcióiból kell kitalálni, hogy a három kihallgatott közül kivel történt meg valóban a történet. d) Ha minden csapat kérdezett (kisszámú csoport esetében akár több kérdés is elhangozhat egy csoport részéről), a csoportok tippelhetnek, hogy kié a történet. A tippjüket megbeszélik maguk közt, majd titokban leírják a városnevet tartalmazó kártyára. Ezeket a játékvezető összegyűjti. e) Miután a gyanúsítottak bevallják, ki alibi igazi tulajdonosa, az óra járásával ellenkező irányban helyet foglaló csapatból lesznek a kihallgatottak. Az a nyomozócsapat, amelyik kitalálta, hogy ki az ártatlan a három gyanúsított közül (kié valójában az alibi), egy TATORT feliratú kártyát kap. Ha nem találják ki, egy TATORT-kártyát vissza kell adniuk a játékvezetőnek. Ha egyik csoportnak sem sikerül kitalálni, kié az alibi, akkor a történetmesélő csapat kap egy TATORT-kártyát.

A játék lezárása: Az a nyomozócsoport nyer, amelyik a játék során a legtöbb kártyát gyűjti össze.

Értékelés, jutalmazás, feldolgozás: Azok a diákok, akik nyelvi szempontból kiemelkedőt nyújtottak, ötöst kapnak. Megbeszéljük, mi segítette, mi hátráltatta a nyomozást, milyen tapasztalatokat gyűjtöttek, ami a csapatmunkára vonatkozik, mi vitte előre a játékot, min kell legközelebb változtatni.

Lehetséges továbbfejlesztések, variációk: más kerettörténet kitalálása, más játékkellékek alkalmazása

A játékvezető speciális feladatai: Figyelnie kell a kártyák kiosztására, illetve visszaszedésére, vita esetén közbe kell avatkoznia és megfelelő mederbe kell terelnie a játékot

A játékot lejegyezte: Szabóné Fürjes Zsófia