JÁTÉKRA FEL!

Szabóné Erős Xénia: Keresztbe, egy láb, guggolás, térdelés, fekvés / A főnix tojása

  1. A játék neve, címe: Keresztbe, egy láb, guggolás, térdelés, fekvés / A főnix tojása
  2. A játék pedagógiai célja: Megszerzett tudás gyakorlása játékos keretek között. Együttműködés, segítségnyújtás. Ügyesség labda dobás és elkapás terén.
  3. A játék jellege: Bemelegítő, ráhangoló
  4. A baleseti kockázat szintje: Alacsony
  5. Szükséges biztonsági intézkedések: Padok, székek, üvegtárgyak távol legyenek. Biztosítani kell a kellő helyet. Játszható szabadban is, ahol nem gond, ha akár a földre is lefekszenek.
  6. Résztvevők száma: -8
  7. Résztvevők életkora: 5+
  8. Játékidő: 1-5 perc
  9. Helyszín: A játék bárhol játszható
  10. Helyigény: Nagyobb kör: Akkora hely, ahol a résztvevők hátra tudnak lépni
  11. Kellékigény: Labda, plüss, amit dobálni lehet.
  12. Technikai igény: Nincs
  13. Az előkészítés feladatai: Padok félrehúzása. Rendezzétek be a helyszínt, hogy ott körben állva biztonságosan tudjunk játszani.
  14. Az előkészítéshez szükséges idő: 0-5 perc
  15. A résztvevők bevonásának lehetőségei: Segítenek átrendezni a termet.
  16. A játék megnyitása, nyitánya: Előtte már tanultuk azt a tananyagot, amit gyakoroltatok. (Labda átadás és elkapás, a variációknál az adott tananyagot.) Lehetséges keretmese: Ti vagytok a manók, akiknek az a feladata, hogy a főnix tojását a levegőben tartsátok. A főnix tojása nagyon forró, csak pár másodpercig tudja megtartani egy kis manó, ezért minél hamarabb át kell dobnotok egy társatoknak, de vigyázz! Ha leesik nálad a főnixtojás, ugyan össze nem törik, de egy varázslat történik veled: manóból fává változol (bemutatom, hogy néz ki a fa: keresztbe tett lábbal állok). A varázslat akkor oldódik fel, ha a főnixtojás ismét hozzád kerül, és sikerül elkapnod, s ügyesen továbbadnod! Sajnos, ha faként nem tudod a „levegőben tartanod” a tojást, egy újabb varázslat bambusszá változtat (egy lábon állás). Bambuszból gomba (guggolás), gombából fűszállá (térdelés) változol. Innen már csak mohaszőnyeggé válhatsz (hanyatt fekvés). Vigyázzatok nagyon a főnixtojásra!
  17. A játék menete, játékszabályok: A játékosok körben állnak velem együtt. A körben egymásnak dobjuk a labdát össze-vissza. – Ha valakinek nem sikerült elkapnia, akkor kereszteznie kell a lábát neki is, és annak is, aki a labdát dobta. Mindaddig így kell állnia, míg újból hozzá nem kerül a labda. – Ha sikerült elkapnia, akkor kiállhat a keresztből, ha ismét sikertelen, akkor lép a következő fokozatba (egy lábon állás, guggolás, térdelés – de a sarkára nem ülhet rá, hanyatt fekvés – kiesés). – Minden fokozatból egy fokozatot lehet lefelé, vagy felfelé lépni annak függvényében, hogy sikeres volt-e a labda elkapás. – Törekedni kell arra, hogy mindenkihez jusson labda, s igyekezni kell segíteni bajba jutott társukon (ügyes labdaátadással).
  18. A játék lezárása: – Az első kiesőnél, – vagy a játékvezető leállítja, amikor már lankad a figyelem, – vagy amikor a rendelkezésre álló idő letelt.
  19. Értékelés, jutalmazás, feldolgozás: Megdicsérem a játékosokat, és megköszönöm a részvételt. – Kérhetem a játékosokat, hogy mondják el, milyen érzés volt, amikor nem sikerült elkapni a labdát, vagy úgy átadni, ahogy szerették volna, amikor a másik társuk segített visszalépni egy szintet, vagy hogy érezték, jutott-e labda hozzájuk annyiszor, mint a társaikhoz. – Értékelhetem én is a játékot a következő szempontok szerint: ügyesség labdaátadás, és labda elkapás terén, fejlődés önmagához képest, odafigyelés, hogy jusson labda annak, akinél keveset volt, vagy aki éppen bajban van.
  20. Lehetséges továbbfejlesztések, variációk: Amikor az alapjátékot ismerik, már nem a labda elkapása lesz a lényeges. Helyette ilyenkor választhatunk inkább közepes méretű plüsst, amit nagyobb biztonsággal el tudnak kapni. Bármilyen tananyagot lehet vele gyakoroltatni. Így a korosztálynak megfelelően, a gyakoroltatásnak megfelelően más témával játsszuk. – Aki dobja a plüsst, mondja a feladatot, vagy a kérdést. – Akihez jutott a plüss, annak kell válaszolnia. – Helyes válasz esetén továbbdobja másnak, és kérdezi. – Hibás válasz esetén keresztbe, illetve a következő fokozatba kell állnia, ahogy az alapjátékban, s utána dobhatja tovább a plüsst, s teheti fel a saját kérdését. Én most 4. osztály elején először tízezres számkörön belüli kerek százasokkal összeadást, kivonást gyakoroltattam velük. Először én figyeltem helyes-e a válasz, majd később már egymást figyelték, csak vitás helyzet esetén kell közbelépni. A játék a gyakorlásra szánt ideig megy. 5 percnél semmiképp ne legyen hosszabb, mert úgy már unalmassá válik!
  21. A játékvezető speciális feladatai: Ha a terep olyan, hogy felfázhatnak, vagy összekoszolódhat a ruhájuk, vagy megsérülhetnek, akkor nem engedjük, hogy lefekvésig elmenjen a játék. Érdemes a szabályokat fokozatosan ismertetni. Először csak egy utasítást kipróbálni, majd ha már mindenki számára érthető, hogy mit kell tenni, akkor bevezetni a következőt, és így tovább.
  22. Egyéb/megjegyzés: Először teljes osztállyal próbáltam játszani. A játékszabályok ismertetése és a játék kipróbálása így remek, de olyan soká kerül mindenkire sor, hogy érdemes tovább bontani az osztályt. A 18 fős osztályomnál az sem volt jó, ha két csoportra osztottam őket, viszont négy 4-5 fős csapattal nagyon élvezték a játékot.
  23. A foglalkozásról készült fotó/videó: 
  24. A Játékot lejegyezte: Szabóné Erős Xénia