JÁTÉKRA FEL!

Szabó-Molnár Andrea: How are you? (Hettyen-pitty játék átirata)

A játék neve, címe: How are you? (Hettyen-pitty játék átirata)

A játék pedagógiai célja: Kezdő angol csoportban egyszerű angol kérdések és válaszok gyakorlása (pl. How are you? Fine, thanks.). Ezen kívül könnyed hangulat megalapozása, feszültség oldása.

A játék jellege: Bemelegítő, ráhangoló

A baleseti kockázat szintje: alacsony

Szükséges biztonsági intézkedések: Mindenki csak akkor mozogjon, amikor a játékvezető – jelen esetben én – erre felszólítja őket, így vigyázunk egymás testi épségére. Mindenki teljesen egyenrangú félként vesz részt a játékban, teljesen mindegy, hogy kinek a szeme van bekötve, kinek a hangját halljuk, vagy kik vannak még a körben. Egymást tiszteletben tartjuk.

Résztvevők száma: 8-14 fő,

Résztvevők életkora: 10 évtől idősebb

Játékidő: 10-15 perc

Helyszín: A játék bárhol játszható

Helyigény: Kör: Akkora hely ahol a résztvevők körbe tudnak állni/ülni

Eszközigény: Egy sál, mellyel az egyik játékos szemét bekötjük.

Technikai igény: Minden résztvevőnek egy saját székre van szüksége (vagy akár párnára, ha a földre szeretnének ülni).

Az előkészítés feladatai: Megkérem a csoport tagjait, hogy a tanterem végében alakítsanak ki egy kört, vigyék oda székeiket.

Az előkészítéshez szükséges idő: 0-5 perc

A résztvevők bevonásának lehetőségei: Pár mondatban elmondom a játék menetét, lényegét, játékszabályokat.

A játék megnyitása, nyitánya: A játékvezető egy kerettörténet segítségével megnyitja a játékot: egy marslakó idekeveredett közénk, egyedül angol nyelven beszél és nagyon szeretné megismerni a csoportunk tagjait, kíváncsi arra, ki hogyan érzi magát, de annyira bántja a szemét a fény, hogy eltakarta egy kendővel. Így hang és érintés segítségével próbálja minél jobban megismerni a világunkat.

A játék menete, játékszabályok:Egy önként jelentkező játékos lesz a marslakó, akinek bekötjük a szemét. Miután bekötöttem a szemét, a többi játékos gyorsan másik helyet keres magának, hogy a bekötött szemű játékos ne tudja könnyen beazonosítani, hogy ki fog eléje guggolni. Ezután kijelölök (csendben, rámutatással) egy játékost, aki a marslakó elé guggol. A marslakó feltesz egy egyszerű angol kérdést, pl. How are you? Erre elváltoztatott hangon válaszol az a játékos, aki eléje guggolt: Fine, thanks. Ezt háromszor tehetik meg, után ki kell találnia a marslakónak, hogy ki lehetett az a diák, aki eléje guggolt. További segítség képpen a marslakó az előtte guggoló csoporttársának a vállára teszi a kezét. Más módon nem érhet hozzá. Ha a marslakó kitalálta, hogy ki válaszolt neki, akkor a válaszoló diák szemét kötjük be a sállal, ha háromszori kérdésfeltevés és válaszadás után sem tudja kitalálni a marslakó, ki van előtte, akkor választhat, hogy átadja bárkinek a sálat, vagy szeretne-e még egy kört menni, újabb próbát tenni.

A játék lezárása: A játék szabadon játszható addig, amíg a csoport élvezi, illetve, amennyi időnk van rá. Ha bemelegítő játékként játsszuk, akkor 5-10 percig tart, de hosszabban is elidőzhetünk vele. Miután mindenki kipróbálta magát mint marslakó és mint guggoló válaszadó, utána lezártam a játékot, hogy ne váljon unalmassá senkinek. A marslakó nagyon hálás érte, hogy most már közelebb érezheti magát a Föld lakóinak eme csoportjához.

Értékelés, jutalmazás, feldolgozás: A játék végén megkérdezem a résztvevőket, hogy érezték magukat a játékban – láthatóan élvezték, sokat nevettek, önfeledt, vidám, könnyed volt a hangulat. Beszéltünk arról is, hogy amikor az ember nem lát, mennyivel jobban figyel a többi érzékszervére, sokkal jobban ki van hegyezve a füle és minden apró hangfoszlánynak, zajnak sokkal nagyobb lesz a jelentősége.

Lehetséges továbbfejlesztések, variációk: Ha valaki nagyobb szókincset szeretne gyakorolni nyelvórán, akkor lehet variálni a kérdéseket, nem muszáj mindig ugyanazt feltenni, és természetesen a válaszok is lehetnek ehhez igazítva többfélék.

A játékvezető speciális feladatai: Oda kell figyelni, hogy minden játékost tiszteljenek meg azzal, hogy szeretettel állnak hozzá, nem közösítenek ki senkit, mindenki ugyanolyan örömmel vehessen részt, ne kelljen attól félnie senkinek, hogy bárki elhúzódik tőle, bármilyen negatív megbélyegzés éri.

Egyéb/megjegyzés: A játékosok az általam átalakított játékszabály szerint nem ülnek egymás ölébe, mert nem szerettem volna ennyire intenzív testi kontaktust a csoport tagjai között. Ezért választottam azt,hogy inkább csak a marslakó elé guggoljanak le, ne legyen ez kellemetlen a számukra.

A játékot lejegyezte: Szabó-Molnár Andrea