JÁTÉKRA FEL!

Szabó Mariann: Papucsőr – avagy a Nagy papucsrablás

  1. A játék neve, címe: Papucsőr – avagy a Nagy papucsrablás
  2. A játék pedagógiai célja: Együttműködés, figyelem, tempó, kudarctűrő képesség fejlesztése.
  3. A játék jellege: Együttműködési
  4. A baleseti kockázat szintje: Alacsony
  5. Szükséges biztonsági intézkedések: Felhívtam a figyelmüket, hogy a papucsok megszerzésekor vigyázzanak egymásra, ne lökjék fel egymást.
  6. Résztvevők száma: 8-14,15-20,21-30
  7. Résztvevők életkora: 7+,10+
  8. Játékidő: 15+
  9. Helyszín: A játék bárhol játszható
  10. Helyigény: Kör: Akkora hely ahol a résztvevők körbe tudnak állni/ülni
  11. Kellékigény: Papucsok, legalább annyi, ahány játékos van.
  12. Technikai igény:
  13. Az előkészítés feladatai: Minden játékost megkértem, hogy hozzon otthonról egy pár papucsot, illetve én is vittem itthonról. Erre szükség is volt, mert nem mindenki tudott hozni. A játék végezetével a feldolgozáshoz hangulatkártyákat használtam: érzelmeket, hangulatokat kifejező fotókat gyűjtöttem az internetről, kinyomtattam, és lelamináltam, hogy időtállóbbak legyenek. Ez bármelyik mások játékhoz is használható lesz majd. A tanteremben elpakolni a bútorokat, hogy legyen elegendő hely középen.
  14. Az előkészítéshez szükséges idő: Több mint 5 perc
  15. A résztvevők bevonásának lehetőségei: A játék előtt körben leültünk a földre és körbeadtam egy-egy tárgyat. A feladat az volt, hogy minden tárgyról ami először eszükbe jut, mondják ki. Ha valaki nem tud, vagy nem akar hozzászólni, passzolhat és továbbadhatja. Igyekeztem olyan tárgyakat bevinni, amik viccesek, vagy kapcsolódnak a játékhoz, így utolsóként egy papucs ment körbe. Az otthon melegétől Mr. Bean-ig minden eszükbe jutott, sokat nevettünk, a hangulat oldottá vált, és szívesen fogtak neki a tényleges játéknak, a papucsőrnek. Mivel még a földön ültünk, itt mondtam el a keretmesét.
  16. A játék megnyitása, nyitánya: A keretmese szerint nemzetközi papucsrablás ügyében nyomoz az Interpol, de nem haladnak a nyomozással. Ezért bennünket most arra kértek, hogy modellezzük a bűnesetet, hogyan tűnhet el egy biztonsági szolgálat által vagyonőrrel védett zárt területről egy csomó papucs. A modellezett cselekményről videofelvétel készül, hogy a szakértők később elemezni tudják. A keretmese után önként jelentkezés alapján kiválasztottuk a papucsőrt. Ketten jelentkeztek, azt választottam, aki gyorsabb volt, de gondolom, ezt sorsolni is lehet, hogy ne legyen sértődés. Ezután lábméret szerint felsorakoztak a játékosok, a sor két végét összezárva kört alkottak. Középre beállítottam a papucsőrt, és köré felhalmoztuk a hozott papucsokat.
  17. A játék menete, játékszabályok: Mindenkinek két felemás papucsot kell begyűjteni. Feladat tehát a papucsrablás úgy, hogy az őr ne vegye észre, mert ha észreveszi, vissza kell tenni a papucsot a körbe. Egyszerre csak egy papucsot lehet felvenni és eldugni az őr által nem látható helyre, hátunk mögé, bárhova. A játék első felének akkor van vége, ha sikerül a játékosoknak begyűjteni a felemás papucsokat. Ezután mindenki a lábára húzza a zsákmányolt papucsokat.
  18. A játék lezárása: A játékosoknak úgy kell egymás mellé elhelyezkedni, hogy a lábukon lévő papucsok a párjuk mellé kerüljenek. Mókás volt, ahogy ide-oda tekeredve, egymás lába alatt-mellett végül kialakultak a párok.
  19. Értékelés, jutalmazás, feldolgozás: Kört alkotva elhelyezkedtek a játékosok a földre ülve, ezalatt szétrakosgattam a kör közepén a hangulatkártyákat. Mindenki, aki akart, húzhatott akár több képet is, és vagy szavaikkal, vagy csak a képek segítségével elmondhatták, hogyan érezték magukat a játék közben. Mit érzett a papucsőr, nehéz feladat volt-e megőrizni a papucsokat? Hogyan tudtak a rablók sikert elérni, mi segítette, mi akadályozta őket? Mit tanított meg nekik a játék?
  20. Lehetséges továbbfejlesztések, variációk:
  21. A játékvezető speciális feladatai:
  22. Egyéb/megjegyzés: Sajnos, új játékot kitalálni még egyenlőre nem sikerült. Próbáltam olyan játékot keresni, amit még soha nem játszottam, és legalább a ráhangolódást hozzátenni a szabad asszociációs játékkal, a lezárást pedig a hangulatkártyákkal. Remélem, azért jó lesz még így 🙂 A Papucsőrt A Játék nem játék című könyvben találtam, és biztosan fogjuk még játszani, mert nagyon jól éreztük magunkat a játék alatt.
  23. A foglalkozásról készült fotó/videó: https://youtu.be/3Bqxk2iKEmE
  24. A Játékot lejegyezte: Szabó Mariann