JÁTÉKRA FEL!

Szabó Lídia: Vadmalac

  1. A játék neve, címe: Vadmalac (azért „Vad”, mert az eredetileg Malac néven ismert játékot gondoltam tovább)
  2. A játék pedagógiai célja: Energetizálás
  3. A játék jellege: Energetizáló
  4. A baleseti kockázat szintje: Alacsony
  5. Szükséges biztonsági intézkedések: Nagyobb méretű asztal a játékhoz, ha lehetséges, hogy a dobókockának legyen helye gurulni és ne kelljen a földön, asztal alatt bujkálva keresni.
  6. Résztvevők száma: -8
  7. Résztvevők életkora: 7+
  8. Játékidő: 5-10 perc
  9. Helyszín: A játék bárhol játszható
  10. Helyigény: Kör: Akkora hely ahol a résztvevők körbe tudnak állni/ülni
  11. Kellékigény: Asztal, székek, páronként egy dobókocka vagy 1 pakli magyar kártya vagy 1 pakli francia kártya (52 lap)
  12. Technikai igény: Nem szükséges
  13. Az előkészítés feladatai: Az asztal köré úgy tenni a székeket, hogy a párok lehetőleg egymással szembe üljenek. A kártyapaklikat összekeverni.
  14. Az előkészítéshez szükséges idő: 0-5 perc
  15. A résztvevők bevonásának lehetőségei: Ők is elrendezhetik az asztalt-széket. Ők is összekeverhetik a kártyákat.
  16. A játék megnyitása, nyitánya: A játékvezető megkérdezi, ismerik-e a „Malac” nevű játékot. Igen-nem választól függetlenül kérdezze meg, a Vadmalacot ismerik-e? Ezt már biztosan nem.
  17. A játék menete, játékszabályok: A cél egy dobókockával elérni a 100-at. A játékosok kő-papír-ollóval döntik el, hogy ki kezd. Egy játékos egymás után folyamatosan dob, dobott pontjai összeadódnak. Ha viszont 1-est dob, akkor addigi pontszáma feleződik (páratlan számnál a nagyobb fél érvényes pl. 19 „fele” a 10). Ekkor tovább is kell adnia a kockát a következő játékosnak. Az nyer, aki először összegyűjt minimum 100 pontot. Amikor több pár játszik egymással párhuzamosan, akkor a legelső játékos, aki eléri a 100 pontot, abszolút győztes. Abszolút győztesnek tekinthetjük azt is, aki a 100 fölötti legmagasabb számot eléri (ilyenkor általában azért állnak meg, mert már nem mernek tovább kockáztatni, nehogy 1-est dobjanak). Érdekesség: a diákok nem találták izgalmasnak a felváltva dobni és úgy gyűjteni a pontokat verziót. Azt élvezték jobban, amikor egy játékos folyamatosan dobhatott, mert így fenn tudta tartani a játék izgalmi szintjét.
  18. A játék lezárása: Körönként abszolút győztest hirdetünk. Megköszönöm a játékot a résztvevőknek.
  19. Értékelés, jutalmazás, feldolgozás: A győztes kisebb jutalomban részesülhet (egy cukorka, egy kis szelet csoki). Tapasztalatok megbeszélése. Én 18 évesekkel játszottam, a saját osztályommal, ők már őszintén megmondták, hogy mi tetszett, mi nem tetszett, mit lehetne változtatni a játékon (új szabály, ami izgalmasabbá, pörgősebbé teheti, például).
  20. Lehetséges továbbfejlesztések, variációk: Az eszközigénynél már jeleztem, hogy ugyanezt a játékot kikísérleteztük a gyerekekkel magyar kártyával és francia kártyával is kipróbáltuk. Magyar kártyával: aki kő-papír-ollóval nyert, az kezdhet el lapokat húzni. A lapok értéke megegyezik a 21-es játékban érvényes értékekkel. A „nullázó” kártya bármelyik Ász. A játékos addig húz, amíg el nem éri a minimum 60 pontot (a 100 túl soknak bizonyult), illetve amíg el nem veszíti pontjait egy Ász miatt. A diákok élvezetesebbnek találták a játékot, amikor középre tették a paklit és felváltva húztak egy-egy lapot. Francia kártyával: aki kő-papír-ollóval nyert, az kezdhet el lapokat húzni. A lapok értéke valódi értékük, illetve a J, Q, K 10-10 pontot érnek. A „nullázó” kártya bármelyik Ász, a Jolly Jokereket kivettük a pakliból. A játékos addig húz, amíg el nem éri a minimum 100 pontot (de ha hosszabb menetet szeretnénk, lehet akár 150-re is emelni a limitet), illetve amíg el nem veszíti pontjait egy Ász miatt. A diákok itt is élvezetesebbnek találták a játékot, amikor középre tették a paklit és felváltva húztak egy-egy lapot.
  21. A játékvezető speciális feladatai: Helyszín berendezése, játékosok toborzása, játék ismertetése, szabályok ismertetése, játék lezárása, győztesek hirdetése.
  22. Egyéb/megjegyzés: Nincs
  23. A foglalkozásról készült fotó/videó:
  24. A Játékot lejegyezte: Szabó Lídia