JÁTÉKRA FEL!

Szabó Lajosné: Féltek-e a tigristől?

  1. A játék neve, címe: Féltek-e a tigristől?
  2. A játék pedagógiai célja: Alsós tagintézmény vagyunk. Szeretem ha mind a négy osztály együtt tud játszani. A mostani célom: jobban megismerni az új első osztályosokat, bevonni őket a közös játékba.
  3. A játék jellege: Energetizáló
  4. A baleseti kockázat szintje: Alacsony
  5. Szükséges biztonsági intézkedések: A játékszabályok ismertetése közben felhívni a tanulók figyelmét, hogy figyeljenek oda egymásra, ne fussanak egymásnak neki.
  6. Résztvevők száma: 21-30
  7. Résztvevők életkora: 7+
  8. Játékidő: 5-10 perc
  9. Helyszín: Elsősorban szabadtéren játszható
  10. Helyigény: Nagyobb tér: Tipikusan pl. fogójátékok helyigénye
  11. Kellékigény: színes aszfaltkréta A bemelegítő játékhoz egy bot, a levezető játékhoz egy labda.
  12. Technikai igény: aszfaltpálya
  13. Az előkészítés feladatai: A pályán kijelölni a játékteret: 10*20 m, közepén egymástól 3 m távolságra húzott párhuzamos vonallal.
  14. Az előkészítéshez szükséges idő: 0-5 perc
  15. A résztvevők bevonásának lehetőségei: Délután szabadfoglalkozás keretében zajlana a játék. Nem kötelező jelleggel, hanem aki szeretne. Tapasztalataim szerint a játék megfigyelése után az addig néző gyerekekek is beszállnak a későbbi körökbe.
  16. A játék megnyitása, nyitánya: A foglalkozás elején a „Vigyázz dől a bot” nevű játékkal melegítünk be. Ez a játék röviden arról szól, hogy a gyerekek körben állnak. Egy tanuló a kör közepén egy botot tart egyenesen a földre állítva, (nekem egy régi sétabotom van az iskolában hozzá, de játszottuk már felmosó rúddal is). – Most a felmosórúddal játszottuk, azt választották a gyerekek. Jobban tetszett nekik. A kör közepén álló gyermek elkiáltja magát: Vigyázz dől a bot, pl. Vencel!, és elengedi a botot. A megszólított tanuló beszalad, hogy elkapja a dőlő botot. Ha elkapja, ő kiálthat, ha nem, visszamegy a helyére. (Nagyon szeretik nálam a gyerekek.)
  17. A játék menete, játékszabályok: A tanulók az egyik alapvonal mögött helyezkednek el. Az egyik kijelölt tanuló játssza a tigris szerepét, s a 3 m-es középterületen sétál. A tigris kérdez: „Féltek-e a tigristől?” „Nem félünk” – válaszolják a tanulók, és átfutnak a másik oldalra. A tigris az átfutó tanulókat próbálja megérinteni, de a középterületet nem hagyhatja el. Akit megérintett, az a következő átfutáskor szintén fogó, vagyis tigris lesz. Azok győznek, akiket (a tigrisek) 6-8 játszmában sem tudnak megfogni. Elmondom a szabályokat: 1. A fogó a középterület határvonalát nem lépheti át. 2. Ha már négy fogó van, párosával, kézfogással is szerepelhetnek. 3. Az oldalvonalakat a játékosok nem léphetik át. (Aki átlépi, az tigris lesz.) Ezután egy próbajáték következik. Ha kell, újra átbeszéljük a játék menetét és a szabályokat. Feladatomnak tekintem, hogy megtanítsam a tigris és az átfutók szerepét. A „ravaszkodó tigris” kicselezésének módját is megmutatom a tanulóknak. A társak mozgásának összehangolására is adódik lehetőség.
  18. A játék lezárása: A játéknak akkor van vége, ha mindenkit elfogtak a tigrisek, illetve kitűzök magamnak egy idő intervallumot, amelyen belül befejezettnek tekintem a játékot. Győztes: akiket nem kaptak el a tigrisek. Ennek a játéknak az oktatása akkor sikeres, ha a tanulók a cselezés legelemibb formáit tudják. (Ez volt a célom, ennek a játéknak a megtanításával.) Ezenfelül, ha már párosan lesznek fogók, együtt is kell működniük.
  19. Értékelés, jutalmazás, feldolgozás: A gyermekek játéktevékenységét nem értékelem, csak a viselkedését és a magatartását. Ezt a játékot nem tartom annyira szabályhangsúlyos vagy szabályjátéknak, annak ellenére, hogy mint minden játékban bizonyos szabályokat be kell tartani. Ezek a szabályok a játék bemutatásakor elmondásra is kerülnek.
  20. Lehetséges továbbfejlesztések, variációk: Én most továbbfejlesztésen, variációkon nem gondolkoztam. Inkább leírok egy olyan játékot, amelyet "levezetésnek" szoktam használni: Szintén egy olyan játék következik, amelyet nagyon szeretnek. Mi csak terpeszfogónak hívjuk, a hivatalos neve: Üsd ki a labdát! Itt a játékosok kört alkotnak, egymáshoz szorosan állva, terpeszállásban. A kör közepén van egy labda, amely lehetőleg focilabda. Vezényszóra elkezdik ököllel, tenyérrel ütögetni, pofozgatni a labdát úgy, hogy az végül az egyik játékos lába között kiguruljon. Akinél kiment a labda, az kiáll a játékból.
  21. A játékvezető speciális feladatai: A játékszabályok világos, a tanulók korának megfelelő szavak használatával való ismertetése. Visszakérdezés, valóban megértették-e. A figyelem felhívása az esetleges balesetveszélyes forrásokra a játék folyamán.
  22. Egyéb/megjegyzés: Miután én kisiskolában, kevés tanulóval dolgozom, olyan játékokat keresek a mindennapi munkámban is, amelyeket kevés számú, és vegyes korosztályú, esetemben 1-4. osztályos tanulókkal együtt lehet játszani. Ez azonban nem jelenti azt, hogy több tanulóval ne lehetne ezeket játszani, de az előfordulhat, hogy pl. a Vigyázz dől a bot és Terpeszfogó játékban két kört lehetne alkotni, a tanulók nagyobb létszáma esetén. (Ezeket a játékokat 15 körüli tanulólétszámmal szoktuk játszani.) A Féltek-e a tigristől játékban 20-30 gyerek is együtt játszhat. “Többet megtudhatsz másokról egy óra játék, mint egy év beszélgetés alatt.” (Platón)
  23. A foglalkozásról készült fotó/videó: https://www.facebook.com/profile.php?id=100012297760025&hc_ref=NEWSFEED
  24. A Játékot lejegyezte: Szabó Lajosné